Selasa, 5 Februari 2008

ZAKAT HUTANG dan KWSP

Soalan: Wang yang dipinjamkan kepada orang lain adakah wajib dikeluarkan zakat atau tidak? Adakah wang caruman KWSP wajib dikeluarkan zakat?

Jawapan
;

Wang yang kita pinjamkan kepada orang lain tidak wajib dikeluarkan zakat selama wang itu berada dalam tangan peminjamnya. Apabila wang itu diperolehi kembali, barulah wajib dikeluarkan zakat jika cukup nisabnya. Zakat dikeluarkan sebaik sahaja diterima dari peminjamnya dan tidak perlu menunggu genap haul (tempoh setahun) kerana ia tergolong halam al-Mal al-Mustafad yang telah dijelaskan tadi. Selain itu, tidak dituntut mengqadha bayaran bagi tahun-tahun yang lepas. (Fiqh az-Zakah, 1/157).

Sebenarnya terdapat pelbagai pandangan ulamak bagi masalah di atas. Pandangan yang kita kemukakan di atas merujuk kepada pendapat sebahagian ulamak semasa hari ini terutamanya Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam Fiqh Zakatnya. Jika masalah ini dirujuk kepada mazhab Syafi’ie, maka penyelesaiannya adalah seperti berikut;

“Jika wang yang dipinjamkan itu ada kemungkinan untuk diperolehi kembali seperti hutang yang berada di tangan seorang kaya dan berusaha membayarnya atau berada di tangan seorang yang mengingkari bahawa ia berhutang tetapi pemilik hutang mempunyai saksi/bukti untuk mensabitkan hutangnya, maka (bagi hutang jenis ini) hendaklah dilihat;
a) Jika hutang itu bersifat segera (yakni bukan bertangguh), maka wajib zakat padanya dengan disegerakan.
b) Jika hutang itu bertangguh, maka menurut pandangan yang asah; wajib zakat tetapi tidak wajib disegerakan pembayarannya.

Adapun hutang yang berat kemungkinan untuk mendapatkannya kembali kerana kesusahan orang yang berhutang atau ia mengingkari hutang tersebut dan pemberi hutang tidak memiliki bukti untuk mensabitkan hutangnya atau orang yang berhutang hilang/lenyap, maka bagi hutang jenis ini para ulamak mazhab Syafi’ie sendiri berbeza pendapat. Namun pandangan yang soheh ialah; tetap diwajibkan zakat, akan tetapi tidak wajib dikeluarkan kecuali apabila mendapat kembali hutang itu dan dikeluarkan zakat untuk tahun semasa dan tahun-tahun yang lalu”.

Zakat ke atas Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP)

Melihat kepada realiti yang ada pada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) hari ini, kita dapati ia tidak ada beza dengan masalah hutang atau pinjaman tadi iaitu harta milik kita yang berada di tangan orang lain yang tidak dapat kita gunakan selagi harta itu belum dikembalikan kepada kita.

Oleh demikian, jika kita merujuk kepada pandangan pertama, zakat ke atas wang simpanan KWSP hanya wajib dikeluarkan apabila wang tersebut diterima kelak. Sebaik sahaja diterima, pemiliknya hendaklah terus mengeluarkan zakat ke atasnya jika mencukupi nisab (iaitu nilai semasa 85 gram emas) tanpa perlu menunggu hingga tempoh setahun kerana ia tergolong dalam al-Mal al-Mustafad. Begitu juga, tidak dituntut mengqadha bayaran bagi tahun-tahun yang lepas.

Adapun jika dirujuk kepada mazhab Syafi’ie, zakat ke atas simpanan KWSP juga dikeluarkan apabila diterima kelak, namun bayarannya merangkumi tahun semasa dan juga tahun-tahun lepas. Dalam pengertian lain; dituntut mengqadha bayaran bagi tahun-tahun lepas. Dalam buku Nubzatul-Ikhtisar yang membincangkan nas-nas serta dalil-dalil pungutan dan pengagihan zakat dan fitrah yang telah disahkan oleh Jawatankuasa Fatwa Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak pada 21hb. Zulhijjah 1298 menjelaskan bahawa; “Wang Simpanan Pekerja (EPF) juga wajib dikeluarkan zakat apabila diterima pembayarannya kelak, dikira daripada masa cukup kadar nisabnya. Wajib dizakatkan pada tiap-tiap tahun mengikut hitungannya pada wang carumannya sahaja”. (Sahibus Samahah Datok Haji Muhammad Ghazali bin Abdullah, Nabzatul Ikhtisar, Majlis Agama Islam Dan Adat Melayu Negeri Perak, 1398, hlm. 18)

Wallahu A’lam.

Rujukan;

1. Fiqhu az-Zakah, Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi, cet. Maktabah Wahbah/Kaherah, Mesir (1994).
2. Nabzatul Ikhtisar, Sahibus Samahah Datok Haji Muhammad Ghazali bin Abdullah, Majlis Agama Islam Dan Adat Melayu Negeri Perak, 1398.

2 ulasan:

qaseh berkata...

salam..saya nak bertanya dengan ustaz tentang kerisauan saya ni dan menjadi satu beban pada kerana banyak berfikir. saya nak tanya pasal hutang .. seandainya saya berhutang dengan seorang kawan tapi belum sempat saya membayar kami lost contact. so bagaimana harus saya langsaikan hutang beliau?? adakah dengan cara saya menderma di masjid2 atau surau2 boleh menjelaskan hutang saya kerana kami memang tak berjumpa langsung sekarang. saya mintak tolong sangat dengan ustaz/ustazah.. saya takut..

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum.. saya akan mengeluarkan wang KWSP apabila layak kelak untuk melangsaikan pinjaman pendidikan saya. Apakah saya perlu mengeluarkan zakat terlebih dahulu sebelum melangsaikan hutang saya? Mohon penerangan dari Ustaz. Sekian terima kasih.

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...