Rabu, 4 Jun 2008

HADIS ATAU BUKAN

Soalan :

Assalamualaikum Ustaz.
Saya inginkan kepastian daripada Ustaz berkenaan dengan Hadis yang dibawah ni. Saya dapat melalui emel samada ia Hadis atau tidak

Telah Bersabda Nabi Muhamad SAW yang bermaksud: Ada empat perkara yang berharga dalam diri manusia dan dia boleh hilang dengan empat perkara juga.
Adapun yang berharga itu ialah...Akal, Agama, Malu dan Amal soleh. Maka....PERTAMA - Akal boleh hilang disebabkan marah. KEDUA - Agama boleh hilang disebabkan dengki. KETIGA - Malu boleh hilang disebabkan tamak. KEEMPAT - Amal soleh boleh hilang dan terhapus disebabkan suka menceritakan keburukan orang lain.


Jawapan :

Assalamu 'alaikum.
Setakat ini saya belum berjumpa dengan hadis tersebut. Wallahu a'lam, ia hadis atau tidak. Dalam disiplin ilmu hadis, sesuatu itu tidak harus dikatakan sebagai hadis atau sabda Nabi melainkan setelah ia benar-benar telah dipastikan oleh Ahlul-Hadis. Sekurang-kurangnya hadis itu ada termuat di dalam kitab-kitab hadis yang muktabar. Orang yang memberi hadis tersebut kepada anda, anda perlu bertanya beliau dari kitab/rujukan mana diambil hadis itu. Jika ia tidak pasti, maka tidak harus anda membaca hadis itu kepada orang dengan menyandarkannya kepada Nabi s.a.w. melainkan setelah anda-anda benar-benar pasti kedudukannya sebagai hadis yang soheh dari Nabi s.a.w..

Wallahu a'lam.

Tiada ulasan:

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...