Sabtu, 30 Ogos 2008

MANDI JUNUB SELEPAS IMSAK

Soalan; Berkenaan dgn mandi junub, di dalam bln ramadhan ini adakah kita perlu mandi junub sebelum imsak ataupun blh mandi junub selepas imsak?

Jawapan;

Tidak menjadi masalah mandi junub selepas imsak, malah selepas masuk waktu subuh. Ia tidak memberi sebarang kesan kepada puasa. Yang perlu dijaga ialah jangan bersetubuh selepas masuk waktu subuh kerana ia membatalkan puasa. Adapun bersetubuh sebelum masuknya subuh, ia tidak membatalkan puasa sekalipun mandi junub dilakukan selepas subuh. Saidatinia ‘Aisyah r.a. dan Ummu Salamah r.a. pernah menceritakan bahawa; “Nabi s.a.w. pernah bangun pagi dalam bulan Ramadhan dalam keadaan berjunub kerana bersetubuh dengan isterinya. Baginda mandi dan kemudiannya berpuasa tanpa mengqadhanya” (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim).

Jadi bagi orang yang bersetubuh dengan isterinya, harus melewatkan mandi junub sehingga selepas masuk waktu subuh. Begitu juga, bagi wanita yang terputus haidnya pada sebelah malamnya, tidak batal puasanya jika ia menangguh mandinya hingga selepas subuh. Namun demikian, menyegerakan mandi dalam semua keadaan ini adalah disunatkan.

Wallahu a’lam.

6 ulasan:

Afandi berkata...

Salam Ustaz,

Katakan lambat mandi wajib sampai masuk zuhur boleh lagi ke terus puasa sampai maghrib?

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum ...
mandi selepas subuh sampai pkl brp? adakah sampai tghari pun bole mandi junub lagi? terima kasih.

kamal berkata...

terima kasih

Azizi Ya Habib berkata...

Nk solat subuh tentu2 la kne mandi junub kan..

Tanpa Nama berkata...

Hahaha main smp lajak tido ke zohor ke bro..ganas

Tanpa Nama berkata...

Tu maknenye xsolat subuh la tu..saje2 pose kering

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...