Khamis, 7 Ogos 2008

MENCAPAI KEPUASAN SEKS MELALUI MULUT

Soalan; Assalamualaikum ustaz. Saya ingin bertanya apakah hukumnya seks mulut (yakni mencapai kepuasan seks melalui mulut) antara suami dan isteri? Harap ustaz dapat memberikan penjelasan....Sekian. Terima kasih.

Jawapan;

Menurut Syeikh Muhammad Bakar Ismail -salah seorang ulamak al-Azhar- dalam buku himpunan Fatwanya; "Perbuatan tersebut adalah keji dan kotor yang tidak akan diingini oleh tabiat yang baik/normal. Namun aku tidak menjumpai sepanjang pembacaanku ada ulamak yang memfatwakan ia adalah haram, malah aku menemui ada ulamak yang mengharuskannya -antaranya Imam al-Qurtubi-. Yang soheh ialah; hukum perbuatan tersebut adalah makruh kerana dibimbangi boleh mendatangkan mudarat dan bertentangan dengan tabiat manusiawi pada kebiasaannya" (Baina as-Sail Wa al-Faqih, halaman 281-282).

Pandangan beliau menyamai pandangan Dr. Yusuf al-Qaradhawi yang juga menghukum perbuatan tersebut sebagai makruh. Beliau menjelaskan dalam fatwanya; "Tidak ada nas tertentu (yang mengharamkan perbuatan tersebut), cuma ia dipandang kotor oleh manusia. Jika ada seorang manusia beristimta' (yakni berseronok dengan isterinya) melalui jalan mulut, perlakuannya itu sememangnya tidak lurus, namun tidak boleh kita mengharamkannya (kerana tiada dalil yang mengharamkannya) terutama apabila isteri menyetujuinya dan turut memberi kenikmatan kepada isteri" (Fatwa beliau oleh dibaca dalam laman web Islamonline di alamat;(http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?pagename=IslamOnline-Arabic-Ask_Scholar/FatwaA/FatwaA&cid=1122528622386)

Wallahu a'lam.

Rujukan;

1. Baina as-Sail Wa al-Faqih, Dr. Muhammad Bakar Ismail.

Tiada ulasan:

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...