Ahad, 24 Ogos 2008

SOLAT IKUT IMAM YANG SOLAT QASAR

Soalan; Ustaz, bolehkah ikut orang yang buat solat qasar sedangkan saya buat solat penuh. Contohnya si polan buat qasar dan saya ikut di sampai rakaat akhir, jadi saya terpaksa menambah bilangan rakaat yang baki atau macam mana?

Jawapan;

Harus seorang yang menunaikan solat tamam (yakni solat penuh) untuk menjadi makmum kepada seorang musafir yang menunaikan solat qasar (pendek).[1] Apabila imam memberi salam, hendaklah ia bangun untuk melengkapkan baki rakaat solatnya. Imran bin Hushain r.a. menceritakan; "Aku menyertai peperangan dengan Nabi s.a.w. semasa pembukaan Mekah. Baginda tinggal di Mekah selama 18 hari di mana baginda tidak menunaikan solat melainkan dua rakaat (yakni baginda mengqasarkan (memendekkan) solatnya). Apabila selesai solat (yakni memberi salam), baginda berkata kepada makmum di belakangnya; “Wahai penduduk negeri (Mekah), sempurnakanlah solat kamu hingga empat rakaat kerana kami adalah golongan musafir” (HR Imam Ahmad dan Abu Daud).

Wallahu a’lam.

Rujukan;

1. at-Tahzib, Imam al-Baghawi, 2/309.
2. Fiqh al-‘Ibadah, Syeikh Hasan Ayyub, hlm. 261.

Nota kaki;

[1] Keharusan ini adalah ijmak ulamak (Fiqh al-Ibadat, Hasan Ayyub, hlm. 261).

Tiada ulasan:

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...