Rabu, 6 Ogos 2008

TANDA-TANDA KELUAR MANI

Soalan; assalamualaikum ustaz, saya ingin bertanya adakah wajib seseorang itu mandi wajib jika seseorang terfikirkan benda yang mendatangkan syhawat, pada mulanya dia tidak rasa sesuatu keluar dari kemaluan, namun ketika buang air kecil dia dapati ada cecair keluar bersama air kencing tapi tidak rasa sedap macam air mani keluar?

Jawapan;

Terdapat kaedah Fiqh menyebutkan “اليقين لا يزول بالشك” (al-Yaqin La Yazulu Bi asy-Syakki) yang bermaksud sesuatu yang yakin tidak akan hilang semata-mata dengan syak (keraguan). Berdasarkan kaedah ini, seorang yang berada dalam keadaan suci, ia tidak berubah menjadi berhadas dengan semata-mata keraguan yang berlaku padanya. Sebagai contohnya, seorang yang yakin ia berada dalam keadaan wudhuk, kemudian timbul kesangsian/keraguan dalam dirinya apakah wudhuknya telah batal atau belum, tidak wajib ia mengambil wudhuk kerana dari segi hukum wudhuknya masih kekal. Kesangsian yang timbul itu tidak akan mengubah keyakinan yang sedia ada. Yang boleh mengubah suatu yang telah diyakini ialah suatu yang diyakini juga. Apabila benar-benar berlaku perkara yang membatalkan wudhuk seperti kentut, kencing, berak dan sebagainya, barulah wudhuk dianggap batal. Adapun hanya dengan keraguan atau kesangsian, belumlah dianggap batal. Di dalam hadis, Rasulullah s.a.w. melarang seorang memberhentikan solatnya semata-mata kerana keraguan; adakah ia terkentut atau tidak? Ubbad bin Tamim meriwayatkan; bapa saudaranya telah bertanya Nabi s.a.w. tentang seorang lelaki yang ragu-ragu semasa sedang solat; adakah keluar dari punggungnya sesuatu atau tidak?. Nabi menjawab; “Janganlah ia keluar dari solatnya sehinggalah ia terdengar bunyi (kentut) atau mendapati keluar angin”. (Riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim)

Merujuk kepada masalah saudara, jika air mani benar-benar keluar dari kemaluan saudara –melalui tanda-tandanya- barulah wajib saudara mandi. Semata-mata rasa keraguan atau kesangsian, tidaklah mewajibkan mandi. Tanda keluar mani dapat dilihat kesan basahan pada kemaluan saudara atau basahan pada kain/pakaian yang dipakai. Ummu Salamah r.a. telah menceritakan; “Pernah Ummu Sulaim datang dan bertanya kepada Nabi s.a.w.; ‘Adakah seorang perempuan wajib mandi jika ia bermimpi?’. Jawab Nabi s.a.w.; ‘Ya, jika ia melihat air (yakni air mani)’’ (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim). Hadis ini menunjukkan bahawa sekalipun seseorang itu mimpi bersetubuh, ia tidak wajib mandi melainkan apabila melihat kesan air mani pada tubuh atau pakaiannya. Berkata Imam Ibnu Munzir; telah ijmak bahawa seseorang jika ia melihat dalam mimpinya bahawa ia bersetubuh, namun setelah terjaga dari tidur ia tidak nampak sebarang kesan mani, tidak wajib atasnya mandi.

Sifat air mani juga berbeza dari air-air lain yang biasa keluar dari kemaluan (iaitu air wadi atau madi). Menurut penjelasan ulamak; air mazi sifatnya adalah melekit dan keluar dari kemaluan (zakar atau faraj) biasanya tatkala naik syahwat. Air wadi pula sifatnya kental, berwarna putih dan keluar dari kemaluan sesudah buang air kecil. Sementara air mani pula berwarna putih dan kental, keluarnya dengan memancut, baunya seperti tepung diuli, dirasai kelazatan ketika keluarnya dan selepas keluarnya badan merasai keletihan. Menurut Imam an-Nawawi; ada tiga sifat air mani yang menjadi sandaran sama ada air yang keluar dari kemaluan itu mani atau bukan;
1. Keluar dengan disertai syahwah dan diikuti dengan keletihan selepasnya.
2. Baunya seperti bau mayang tamar, iaitu hampir-hampir kepada bau tepung diuli.
3. Keluarnya adalah dengan memancut.
Jika ada salah satu sifat di atas, maka mencukupi untuk air itu dianggap mani. Tidak menjadi syarat kesemua tiga-tiga sifat di atas ada baru boleh dianggap mani. Jika tidak nampak langsung satupun dari sifat-sifat di atas, maka air itu bukan air mani. (Syarah Soheh Muslim)

Apabila ada tanda-tanda di atas, barulah yang keluar dari kemaluan saudara itu adalah mani. Jika tidak ada, maka yang keluar itu bukan mani. Kemungkinan besar ia adalah mazi kerana keluarnya selepas saudara memikirkan tentang syahwat. Atau mungkin juga ia adalah air wadi kerana keluarnya mengiringi air kencing. Sama ada mazi atau wadi, kedua-duanya tidak mewajibkan mandi. Memadai dengan membasuhnya dan mengambil wudhuk (untuk mengerjakan solat). Saudara hanya wajib mandi jika saudara yakin yang keluar itu adalah mani.

Wallahu a’lam.

Rujukan;

1. Syarah Soheh Muslim, Imam an-Nawawi, juz. 3, kitab al-Haidh.
2. al-Majmu’, Imam an-Nawawi, jil. 2.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam ustaz

saya smmgnya keluar cecair kuning, satu hari, saya tak yakin yg saya orgasm ketika tidur kerana pasti yg mimpi saya tidaklah begitu menaikkan syahwat. Tapi ada sedikit cecair kuning yg saya lihat. Jika saya rasa yakin cecair kuning itu adalah cecair yg biasa keluar pada saya, perlukah saya mandi wajib?

terimakasih.

Tanpa Nama berkata...

macam mane dgn masalah, tidak keluar air mazi, tetapi hanya keluar air mani? adakah ianya normal?

setahu saye, ade yg berpendapat, keluar dahulu air mazi dan kemudian barulah air mani.

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...