Jumaat, 1 Ogos 2008

URUTAN WANITA DAN DOKTOR LELAKI SAMBUT KELAHIRAN

Soalan; saya ingin mengetahui apakah hukum seorng wanita yg mengurut lelaki seperti urut batin?dimana wanita tersebut perlu bersentuhan kulit malahan alat sulit lelaki tersebut...dan bagaimana pula dengan hukum doktor lelaki yg menyambut kelahiran bayi?

Jawapan;

Diharamkan antara lelaki dan wanita yang bukan mahram saling bersentuhan antara satu sama lain sama ada bersalaman, mengurut atau sebagainya kecuali ketika-ketika terdesak (darurat) sahaja. Sabda Nabi s.a.w.; “Jika salah seorang dari kamu menusuk kepalanya dengan jarum besi lebih baik baginya dari ia menyentuh seorang wanita yang tidak halal baginya” (HR Imam at-Tabrani dan al-Baihaqi dari Ma’qal bin Yasar r.a.). Adapun ketika terdesak (darurat), harus melanggar larangan sebagaimana kaedah Fiqh; “Darurat (terdesak) mengharuskan yang dilarang”. Namun larangan yang diharuskan kerana darurat hendaklah dilakukan setakat keperluan sahaja, tidak boleh berlebihan atau melampau.

Merujuk kepada soalan saudara; dalam suasana hari ini, kita merasakan tidak ada desakan untuk lelaki diurut oleh wanita memandangkan terdapat ramai tukang urut lelaki, malah lebih ramai dari wanita. Maka perbuatan tersebut adalah haram. Apatahlagi jika membabitkan aurat (lebih-lebih lagi kemaluan atau alat sulit). Para ulamak sepakat menegaskan; kawasan aurat pada badan lelaki atau wanita lain, haram kita melihatnya sekalipun tanpa syahwat, apatahlagi hendak menyentuhnya. Jika melihat sudah dianggap haram, maka menyentuhnya lebih-lebih lagilah haram. Nabi s.a.w.; bersabda; “Janganlah seorang lelaki melihat kepada aurat lelaki yang lain dan janganlah seorang perempuan melihat aurat perempuan yang lain. Janganlah seorang lelaki berada bersama lelaki lain dalam satu pakaian/kain dan janganlah seorang perempuan berada bersama perempuan lain dalam satu pakaian/kain”. (Riwayat Imam Muslim)

Adapun doctor lelaki menyambut kelahiran bayi, ia juga diharuskan ketika terdesak (darurat) sahaja dengan syarat-syarat berikut;
1. Tidak ada doctor perempuan yang dapat menggantinya. Jika ada doctor perempuan, haram membenarkan doctor lelaki melakukannya.
2. Doktor lelaki itu hanya melihat dan menyentuh kawasan yang diperlukan sahaja, yakni hendaklah ditutup bahagian lain yang tidak perlu dilihat dan disentuh.
3. Hendaklah dengan kehadiran mahram, yakni ada bersama wanita yang melahirkan itu bapa, suami atau saudara lelakinya.
4. Situasi tersebut tidak harus dibiarkan berterusan berlaku. Menjadi fardhu kifayah ke atas umat Islam menyediakan pusat bersalin yang ditangani oleh doctor-doktor wanita supaya keadaan darurat ini tidak berterusan tanpa penyelesaian, yang mengambarkan seolah-olah masyarakat kita ialah masyarakat yang tidak menghiraukan hukum Syarak.

Wallahu a’lam.

Rujukan;

1. Fatawa Dar al-Iftak Mesir

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum

ustaz boleh tolong saya jawap satu pertanyaan?

Saya perempuan, dan berkahwin.
Sejak kecil, saya ada satu tabiat pelik - saya suka mendera pusat saya, misalnya meletakkan benda berat di atasnya. Pabila remaja, saya menusuk benda tajam seperti jarum, paku, lilin cair ke dalamnya. Ia satu pleasure bila saya berjaya membuat perkara-perkara tersebut, dan puas.

Sehingga kini, saya masih melakukannya. Setelah berkahwin, saya baru tahu bahawa tabiat-tabiat ini merangsang nafsu syahwat. Pemangkin. Membayangkan sahaja sudah menjadikan saya horny.

Dulu saya ingatkan saya tak betul, tetapi sejak mengenali internet, saya tahu bukan saya seorang mengalami perasaan sebegini. Navel torture, istilah di Internet menjadikan saya yakin ada ramai orang seperti saya, tapi mungkin ramai yang malu mengaku atau bercerita.

Adakah saya bermasalah? terima kasih.

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...