Selasa, 16 September 2008

HAID DATANG SEMULA SELEPAS 13 HARI

Soalan; ustaz, saya ada satu kemusykilan; sebelum ni saya telah datang haid selama 10 hari namun selepas 13hari saya dapati ada darah berwarna hitam dan sedikit...persoalannya mgikut kitaran haid yg normal adalah 28 hari..dalam hal saya kitaran haid baru 23 hari...adakah ia dikira darah haid? saya musykil untuk meneruskan puasa..mohon penjelasan ustaz..

Jawapan;

Tempoh suci paling pendek ialah 15 hari. Sekiranya setelah suci dari haid datang semula darah sebelum genap tempoh suci 15 hari, maka darah yang datang itu dikira istihadhah. Puan/saudari hendaklah menunaikan solat dan berpuasa sebagaimana biasa. Adapun jika darah itu berterusan hingga melepasi hari ke 15 (yakni masuk hari ke 16 dan seterusnya), maka yang melepasi hari ke 15 itu barulah boleh dianggap haid.

Wallahu a'lam.

1 ulasan:

Unknown berkata...

Salam ustaz,
berkenaan perkara ini, jika saya didatngi darah haid selepas 13 hari suci, adakah saya perlu menqada solat yg saya tgglkan?ini kerana sebelum ini haid saya selalunya dtg selepas 15 hari drpada hari terakhir haid, tetapi 2bln lepas saya mengambil ubat tahan haid kerana menunaikan umrah, dktr ada mengatakan perjalanan haid saya akan jadi tidk teratur utk sementara waktu.

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...