Rabu, 10 September 2008

KAFFARAH

Soalan; ustaz, tolong ustaz jelaskan, adakah anak yatim sama dengan orang miskin jika saya ingin membayar kifarat kpd 60 orang miskin. wassalam.

Jawapan;

Maksud fakir atau miskin ialah orang yang tidak mempunyai harta/pendapatan untuk menyara diri dan keluarga di bawah tanggungannya (sama ada kerana sakit, kurang upaya, belum mendapat pekerjaan atau sebagainya) atau ia mempunyai pendapatan tetapi tidak mencukupi (seperti memiliki gaji bulanan tetapi gaji itu tidak mampu menampung keperluan diri dan keluarganya). Anak yatim tidak semuanya miskin kerana ada di kalangan mereka yang kaya atau berada, cuma tidak mempunyai bapa. Oleh kerana orang yang berhak menerima fidyah atau kaffarah hanyalah orang fakir/miskin sahaja, maka membayarnya kepada anak yatim tidak harus atas dasar keyatimannya semata-mata, tetapi hendaklah atas dasar kemiskinan/kefakirannya jika benar ia fakir/miskin.

Wallahu a'lam.

Rujukan;

1. Fiqh al-'Ibadat, Syeikh Hasan Ayyub, hlm. 386.

Tiada ulasan:

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...