Ahad, 7 September 2008

KELUAR MANI KETIKA TIDUR

Soalan; Ustaz saya ingin bertanya; apabila saya bangun dari tidur selepas subuh saya dapati air mani saya telah keluar tanpa saya sedari,adakah batal puasa saya?

Jawapan;

Sesuatu perkara yang membatalkan puasa yang berlaku tanpa disengajakan dan di luar kawalan kita, tidaklah membatalkan puasa seperti makan tanpa sengaja, keluar mani kerana mimpi, muntah tanpa disengajakan dan sebagainya. Nabi s.a.w. bersabda tentang muntah; “Sesiapa yang terpaksa muntah, maka (tidaklah batal puasanya dan) ia tidak wajib mengqadha’ dan sesiapa yang sengaja muntah, maka (batallah puasanya dan) ia wajib mengqadhanya” (HR Imam Abu Daud, Tirmizi, an-Nasai dan lain-lain dari Abu Hurairah r.a.). Baginda juga bersabda; "Diangkat pena (yakni tidak dihitung dosa) dari tiga orang; dari orang tidur hingga ia bangun, dari kanak-kanak hingga ia dewasa (yakni baligh) dan dari orang gila hingga ia siuman" (HR Imam at-Tirmizi dan Saidina 'Ali r.a.. Kata Imam at-Tirmizi; hadis ini hasan gharib).

Wallahu a'lam.

Rujukan;

1. Tuhfah al-Ahwazi, 4/337.

1 ulasan:

Unknown berkata...

Penjelasan yang sangat memuaskan hati saya kerana disandarkan dengan nas yang qat'ie

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...