Jumaat, 12 September 2008

MENCIUM ISTERI SEMASA BERPUASA

Soalan; ustaz,saya telah menyentuh dan mencium payudara isteri saya pada bulan ramadhan di siang hari..Adakah batal puasa saya?

Jawapan;

Tidak batal puasa. Cuma jika dikhuatiri akan membawa kepada persetubuhan atau keluar mani, haram melakukannya. Kaedah Fiqh menyebutkan; “Setiap yang membawa kepada yang haram maka ia adalah haram”. Hukumnya menyamai hukum mencium isteri di bulan Ramadhan. Rasululullah s.a.w. sendiri pernah mencium isterinya pada siang hari di bulan Ramadhan. Saidatina A’isyah menceritakan; “Rasulullah s.a.w. menciumku sedang ia berpuasa. Siapa di antara kamu yang berupaya mengawal keinginan dirinya sebagaimana Rasulullah berupaya mengawalnya?” (HR Imam Muslim). Namun keharusan mencium itu terikat dengan kemampuan mengawal keinginan diri (dari persetubuhan dan keluar mani) sebagaimana disentuh oleh Saidatina ‘Aisyah sendiri dalam hadis tersebut.

Wallahu a’lam.

Rujukan;

1. Blog Laman Fiqh Anda; (http://fiqh-am.blogspot.com/2008/07/puasa-persoalan-2.html).

Tiada ulasan:

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...