Wednesday, September 10, 2008

PINTU TAUBAT SENTIASA TERBUKA

Soalan; saya ada seorang kawan. Dia pernah bercerita pada saya tentang masa silamnya yang mana dia penah dengan melakukan maksiat dengan teman wanitanya.Akan tetapi dia sudah bertaubat dan berjanji pada Allah yag dia tidak akan mengulangi perbuatan itu lagi.Akan tetapi apa yang saya dapat tahu dia kebelakangan ini dia melakukan kembali perbuatan itu.Apakah hukumnya ustaz? Dan bagaimana untuk menebus kembali janji yang dibuatnya itu?Adakah azab Allah akan menimpanya?Dan bagaimana untuk menebus kembali janji yang dibuatnya itu?Adakah ada peluang untuk dia kembali bertaubat?

Jawapan;

Pintu taubat sentiasa terbuka dan tidak pernah ditutup oleh Allah buat hamba-hambaNya hingga saat nyawa berada di kerongkong atau matahari terbit dari sebelah barat (kiamat). Jadi, jangan berputus asa dari rahmat dan keampunan Allah. Sabda Nabi s.a.w.;

إن الله تعالى يبسط يده بالليل ليتوب مسيء النهار، ويبسط يده بالنهار ليتوب مسيء الليل، حتى تطلع الشمس من مغربها
“Sesungguhnya Allah membentangkan tanganNya di waktu malam untuk orang yang melakukan kejahatan di siang hari bertaubat dan Dia membentangkan tanganNya di waktu siang supaya orang yang melakukan kejahatan di malam hari bertaubat, hinggalah munculnya matahari dari sebelah baratnya” (HR Imam Ahmad dan Imam Muslim dari Abu Musa r.a.).

Menurut ulamak; maksud membentang tanganNya dalam hadis di atas ialah; Allah meluaskan kurniaanNya dan memberi nikmatNya untuk hamba-hambaNya yang ingin bertaubat. Jadi, tangan di sini adalah simbolik kepada kurniaan dan pemberian, bukan tangan dengan makna yang biasa kita fahami. Kerana itu, setiap hamba Allah yang pernah melakukan dosa mesti merebut peluang ini untuk segera bertaubat kepada Allah, bukan menjadikannya alas an untuk menangguh-nangguhkan taubat. Dosa jika berterusan dilakukan –tanpa dibersihkan- akan mematikan hati, menjatuhkan maruah, menjauhkan diri dari Allah, mengundang bala di dunia dan azab di akhirat. Untuk mengetahui lebih lanjut kesan dari dosa, sila baca di; (http://nasihah-addin.blogspot.com/2008/07/19-akibat-dosa.html).

Sila baca "Bagaimana untuk istiqamah selepas taubat" (http://ilmudanulamak.blogspot.com/2008/06/bagaimana-untuk-istiqamah-selepas.html).

Wallahu a’lam.
Post a Comment