Saturday, August 15, 2009

SETUBUH KETIKA HAID KERANA TERSALAH

Soalan;

Apakah berdosa saya melakukan hubungan seks dengan isteri,pada masa perlakuan itu berlaku isteri masih bersih tetapi semasa hubungan kelamin sedang berjalan saya dapati isteri telah didatangi haid. Saya dan isteri tidak tahu,apabila kami tahu kami terus berhenti dari melakukan hubungan kelamin. Adakah berdosa besar perbuatan kami.

Jawapan;

1. Larangan Syarak yang dilakukan kerana tersalah, lupa atau tidak disengajakan tidak dikira berdosa. Sabda Nabi s.a.w.;

إن الله تعالى وضع عن أمتي الخطأ، والنسيان، وما استكرهوا عليه
"Sesungguhnya Allah menggugurkan dari umatku (perbuatan dosa yang mereka lakukan kerana) tersalah, lupa dan dipaksa" (Riwayat Imam Ibnu Majah dan Ibnu 'Abbas r.a.).

2. Namun sebaik menyedarinya atau tersedar, hendaklah berhenti melakukannya. Jika diteruskan, akan berdosa kerana perlakuan selepas itu adalah disengajakan.

3. Hendaklah berdoa kepada Allah dengan doa di akhir surah al-Baqarah;

رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْراً كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ
“Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau membalas kami jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau membebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu dari kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunlah kesalahan kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir” (Surah al-Baqarah, ayat 286).

Wallahu a'lam.
Post a Comment