Wednesday, August 5, 2009

TANDA LAILATUL-QADAR

Soalan;

Assalamualaikom..benarkah malam lailatul qadar boleh dilihat tandanya?

Jawapan;

Antara tanda-tanda zahir yang dapat dilihat pada malam al-Qadar (Lailatul-Qadar) dan pada siangnya ialah sebagaimana yang diceritakan oleh Nabi s.a.w dalam hadisnya; “Lailatul-Qadar; malamnya cuaca/udara menyenangkan iaitu tidak panas dan tidak dingin, pada paginya matahari terbit dengan cahaya yang lemah dan kemerahan” (HR Imam Thayalisi dan al-Baihaqi dari Ibnu ‘Abbas r.a.. Hadis ini menurut as-Suyuti; hasan. Lihat; al-Jami’ as-Saghier, hadis no. 7728).

Namun para ulamak menjelaskan; Tidak semestinya orang yang tidak nampak tanda-tanda (Lailatul-Qadar) ia tidak mendapat malam tersebut. Barangkali seorang yang bangun pada malam Lailatul-Qadar itu ia tidak memperolehi dari malam itu melainkan peluang beribadah dan tidak ada sebarang tanda yang dilihatnya. Dia lebih baik dan lebih mulia di sisi Allah dari orang yang melihat tanda-tandanya sahaja (tetapi tidak beribadah pada malam itu)” (Lihat; Faidhul-Qadier, Imam al-Minawi, syarah hadis no. 7728).

Wallahu a'lam.

2 comments:

Anonymous said...

Salam uztaz,

saya terbaca satu penerangan mengenai malam lailatul qadar-penantian yang sia-sia daripada W. Kassim (http://www.e-bacaan.com/artikel_lailatulqadar.htm). Bolehkah uztaz memberikan sedikit penjelasan mengenai penulisan ini kerana ia mengelirukan saya.

Terima Kasih

structure desiger said...

assalammualaikum ustaz..... adakah malam ketiga ramadhan allah menurukan malaikatnya .. maksudnya... lailatul-qadar.... walhal.. bila saya baca artikal mengenai lailatul-qadar.. tanda-tanda turunnya lailatul-qadar itu pada 10 malam ramadhan terakhir... saya harap ustaz dapat membantu saya... kejadian yang saya alami ini berlaku 2 tahun yang lalu.... tiga ramadhan... tepat jam 12:03 minit malam.... cahaya putih yang keluar dari tanah dan terus terbang ke arah atas.... then.... cahaya tu terputus 2 dan hilang begitu je.... pas tu.. saya doalah... yelah.. manalah tahu benda tu lailatul-qadar.. :D... yang peliknya kan ustaz... malam tu.... cuaca dea... sayup2.... angin x kuat... bintang2 pun cerah.... x da angin... p dingin.... then.. tba2 plak btukar angin kuat semcm.... hujan lbt.... bintng2 di liputi awn yang tbal.... x smpi 2 mnt.... kdan kembali sdia kala.... tolong balas ye ustaz.... wassalam.