Ahad, 6 September 2009

WANG SEDEKAH KEMATIAN, ADAKAH RUH PERGI KE RUMAH ANAK-ANAK?

Soalan;

Ibu saya baru saja meninggal dunia,sementara bapa saya telah meninggal dunia 17 tahun lepas..ibu saya tinggal dengan adik lelaki saya yang telah berumahtangga,tapi belum mendapat anak..Apakah yang harus dibuat dengan wang sedekah tersebut?Abang saya ada mencadangkan disedekahkan wang itu dengan membelanjakannya membeli kitab alquraan kemasjid2 .Saya pula menerima wang sedekah itu dari jiran2 dan teman dan sedara mara..bolehkah saya sedekahkan wang itu atas nama ibu dan bapa saya kemasjid2 atau kesaluran2 yang lain,dan tidak menyerahkan kapada adik saya yang menjaga ibu saya,kerana kami tidak serumah.kakak saya yang tua mencadangkan supaya berbuat begitu.Boleh ke sebutkan sekali nama aruah bapa saya sekali?sedangkan wang itu diberi untuk aruah ibu saya..

2)Apakah maknanya ruh akan pergi dari rumah kita sateklah 40 hari..berkaitan sekali dengan kenduri tahlil,banyak yang mengatakan ruhnya pergi kerumah anak2 selama itu..adakah ini bidaah?Tolong terangkan ustaz,banyak yang masih keliru dalam hal ini..terimakaseh

Jawapan;

1. Jika sedekah disalurkan melalui wakil atau orang tengah, sedekah itu hendaklah disalurkan mengikut niat pemberi sedekah. Biasanya sedekah pada hari kematian bukanlah untuk si mati, akan tetapi diberikan untuk membantu keluarga si mati bagi menguruskan jenazah si mati atau sebagai tanda simpati kepada mereka atas kehilangan orang tersayang. Pada zaman Nabi s.a.w., tatkala Jaafar terkorban syahid di medan perang, Nabi s.a.w. menyuruh para sahabatnya untuk memasak makanan dan memberikan kepada keluarga Jaafar bagi mengurangkan kesedihan mereka.[1] Oleh itu, sebaiknya wang sedekah itu digunakan bagi untuk pengurusan jenazah si mati dan jika berbaki hendaklah diberikan kepada keluarga si mati tertutamanya orang yang tinggal bersama si mati dan menjaganya. Namun jika keluarga sepakat untuk menggunakan wang itu bagi disedekahkan kembali bagi pihak si mati (atau orang lain besamanya), tidaklah menjadi halangan Insya Allah. Apa yang penting perlu diingat ialah; janganlah kerana wang yang tidak seberapa itu adik-beradik bermasam muka dan tidak bertegur sapa sebagaimana biasa berlaku dalam masyarakat kita.

2. Kepercayaan bahawa ruh masih tinggal di dunia selepas mati kepercayaan tersebut bukanlah dari Islam. Ia adalah warisan Hindu lama. Dalam Islam, apabila seseorang itu meninggal ruhnya akan berpindah ke alam Barzakh iaitu alam lain dari alam dunia ini. Tahlil yang dibuat tiada kaitan dengan kepercayaan salah itu. Ia tidak lain hanyalah tawassul kita kepada Allah (dengan bacaan al-Quran, zikir, selawat dan sebagainya) untuk memohon dari Allah agar Ia mengurniakan rahmat dan keampunan untuk si mati di alam Barzakh.

Wallahu a'lam.

Nota hujung;

[1] Riwayat Imam Ahmad, Abu Daud, at-Tirmizi dan lain-lain dari Abdullah bin Jaafar r.a.. (Menurut as-Suyuti; hadis ini soheh. Lihat; al-Jami’ as-Saghier, hadis no. 1091).

4 ulasan:

Unknown berkata...

Terimakasih Ustaz sudi berkongsi Ilmu.saya tumpang belajar..

Tanpa Nama berkata...

oh kepercayaan hindu... malulah saya ustaz kata ini dari islam...

syed berkata...

bagaimana pula hukum bg org yg mnunaikn haji untuk org yg telah mniggal dunia?...adakah pahala haji trsebut dpt kpd simati?

Tanpa Nama berkata...

apkah hukum bg org yg mnunaikn haji untuk org yg telah mniggal dunia?...

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...