Khamis, 10 Jun 2010

MUSAFIR KE TEMPAT KERJA

Soalan; Ustaz. Saya ingin bertanya adakah boleh saya melakukan solat jama' dan qasar. Situasinya begini: Saya tinggal di Melaka.bekerja pula di Petaling Jaya. Setiap hari saya akan berulang ke tempat kerja dari Melaka. Jika diikutkan kepada hukum, jarak ini telah lebih daripada 2 marhalah. Soalan saya,
1. Adakah saya dikira musafir?kerana setiap hari saya akan berulang dari Melaka ke Petaling Jaya.
2. Layakkah saya untuk melakukan solat jama' dan qasar? kerana, saya akan terlepas solat maghrib tiap2 hari disebabkan sampai sahaja di rumah, sudah masuk waktu isya'..
apa yang perlu saya lakukan..
Harap ustaz dapat menjawab soalan saya ini.

Jawapan;

1. Jika jarak antara tempat tinggal saudara dengan tempat kerja melebihi dua marhalah (iaitu 85 KM) haruslah saudara menjamak dan mengqasarkan solat sekalipun saudara berulang-alik setiap hari antara rumah dan tempat kerja itu.

2. Saudara boleh memilih sama ada hendak melakukan jamak taqdim atau ta'khir. Jamak taqdim ialah menyegerakan solat isyak dengan melakukannya dalam waktu maghrib (iaitu melakukannya sebaik sahaja selesai menunaikan solat maghrib). Jamak ta'khir pula ialah dengan menangguhkan solat maghrib ke dalam waktu isyak (yakni melakukannya bersama solat isyak). Namun jika saudara berniat jamak ta'khir dan meneruskan perjalanan hingga sampai ke tempat tinggal saudara, tidak harus lagi saudara mengqasarkan/memendekkan solat kerana saudara tidak lagi dinamakan musafir (kerana telahpun sampai di kawasan tempat menetap). Maknanya; saudara hendaklah melakukan solat isyak secara sempurna (4 rakaat) berserta solat maghrib (3 rakaat). Tidak harus lagi saudara mengqasarkan isyak (yakni melakukannya 2 rakaat) kerana saudara tidak lagi berada dalam safar (permusafiran).

Wallahu a'lam.

Tiada ulasan:

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...