Langkau ke kandungan utama

VAKSIN DARI HAIWAN

Soalan; assalamualaikum ustaz, baru-baru ini kita di gemparkan dengan berita penemuan sepisis cicak gergasi di kepulauan borneo yang berharga jutaan ringgit yang mana reptilia tersebut dikatakan digunakan untuk membuat vaksin penyakit HIV dan Anti Tumor. Soalan saya ialah apa hukum orang Islam menggunakan vaksin tersebut?

Jawapan;

Islam tidak membenarkan penganutnya untuk memasukkan sebarang bahan ke dalam tubuh mereka (sama ada minuman, makanan, ubat-ubatan atau sebagainya) melainkan yang halal dan bersih (tidak najis). Khusus berkenaan ubat-ubatan, Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- bersabda (bermaksud); “Sesungguhnya Allah lah yang menurunkan penyakit dan ubat. Ia menjadikan untuk setiap penyakit ada ubatnya. Maka hendaklah kamu sekelian berubat. Tetapi janganlah berubat dengan bahan yang haram” (HR Abu Daud dari Abi Dardak –radhiyallahu ‘anhu-). Ibnu Mas’ud –radhiyallahu ‘anhu- berkata; “Allah tidak menjadikan penyembuhan untuk kamu pada bahan yang Ia haramkan ke atas kamu” (HR Imam al-Bukhari). Abu Hurairah –radhiyallahu ‘anhu- berkata; “Rasulullah menegah ubat yang kotor/keji” (HR Imam Ahmad, Muslim, Ibnu Majah dan at-Tirmizi –rahimahumullah-).

Imam as-Syaukani mengulas; ungkapan Rasulullah “…janganlah berubat dengan bahan yang haram”, memberi pengertian; tidak harus berubat dengan bahan yang diharamkan Allah dari jenis-jenis najis dan juga bahan-bahan lain yang diharamkan sekalipun yang bukan najis. (Nailul-Autar). Dari ungkapan “…menegah ubat yang kotor/keji”, beliau mengulas; nyata dari ungkapan ini bahawa diharamkan berubat dengan segala bahan yang kotor/keji. (Nailul-Autar).

Memahami kenyataan Syarak dan Fiqh di atas, kita dapat memutuskan bahawa; penggunaan vaksin yang terkandung di dalamnya bahan yang haram atau dihasilkan dari bahan-bahan yang haram adalah dilarang oleh Islam. Vaksin tersebut haram disuntik ke dalam tubuh orang Islam. Ini merangkumi vaksin yang dibuat dari babi atau binatang-binatang lain yang tidak halal dimakan. Menurut mazhab Imam as-Syafi’ie; jenis-jenis binatang yang haram dimakan ialah;
1. Anjing dan babi.
2. Binatang-binatang buas dari jenis pemangsa iaitu yang mempunyai taring yang kuat yang digunakan untuk memburu, menerkam dan membunuh mangsanya seperti anjing, singa, serigala, kucing, harimau, musang, memerang dan sebagainya.
3. Burung-burung dari jenis yang mempunyai kuku yang kuat yang digunakan untuk menerkam dan mencederakan mangsanya seperti burung helang, burung nasar, burung rajawali dan sebagainya.
4. Binatang-binatang yang hidup dua alam seperti katak, ular, buaya, penyu, labi-labi dan sebagainya.
5. Binatang-binatang kecil yang merangkak atau melata di atas tanah seperti kala, kumbang, cicak, labah-labah, mengkarung, cacing, ulat, lintah, lipan dan sebagainya.
6. Serangga-serangga seperti semut, lebah, tebuan dan sebagainya.
7. Haiwan-haiwan yang disuruh oleh Rasulullah s.a.w. membunuhnya iaitu kala jengking, burung helang, tikus, burung gagak dan anjing buas. (Lihat Bulughul Maram, hadis no. 685, bab al-Ihram)
8. Haiwan-haiwan yang dilarang membunuhnya iaitu semut, lebah, burung hud-hud, burung suradi dan katak. (Lihat Bulughul Maram, bab al-Ath’imah, hadis no. 1229 dan 1236)
(al-Iqna’, Kifayatul Akhyar, al-Fiqhul Manhaji dan Furu’ al-Masail)

Ubat (termasuk vaksin) yang dibuat dari binatang-binatang tersebut adalah haram dimakan oleh orang-orang Islam dan haram disuntik ke dalam tubuh mereka. Kecualilah dalam keadaan darurat (terpaksa) di mana belum ada ubat/vaksin lain yang menggantikannya dan penggunaannya tidak dapat dielakkan untuk mencegah penyakit yang merbahaya yang boleh membawa maut atau mencederakan tubuh, atau untuk mengubati penyakit di mana tanpanya pesakit boleh maut atau rosak anggota atau menderita sakit yang tidak tertahan. Pada ketika itu haruslah digunakan atas dasar darurat. Dan pada masa yang sama, para saintis Islam hendaklah berusaha mencari alternative kepada ubat tersebut dari bahan yang halal kerana umat Islam tidak harus dibiarkan berterusan menggunakan bahan-bahan yang haram atas alasan darurat.

Wallahu a’lam.

Rujukan;

1. Nailul-Autar, Imam as-Syaukani.
2. Fatwa Syeikh Solih al-Munajjid (islamqa.com)
3. Fatwa Islam Online (http://www.islamweb.net. Fatwa no;96527)
4. Perniagaan Produk Halal, Us. Ahmad Adnan Fadzil.
5. al-Fatawa at-Thibbiyyah al-Mu’ashirah, Dr. Abdurrahman bin Ahmad al-Jar’ie.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MELAKUKAN SOLAT QADHA SELEPAS SOLAT ASAR

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Saya ada sedikit kemusykilan tetang menggantikan ibadah solat (qada) yang tertinggal. Jika saya tertinggal menunaikan solat Asar kerana sebab tertentu bolehkan saya menggantikan solat tersebut setelah selesai menunaikan Solat Fardu Asar atau saya perlu menggantikannya pada waktu solat yang lain seperti Maghrib atau Isyak kerana saya pernah terbaca di dalam kitab bahawa setelah menunaikan Solat Subuh dan Solat Asar tidak dibenarkan menunaikan sebarang solat lain (waktu haram bersolat ). Terima kasih. Jawapan; Solat yang dilarang untuk dikerjakan selepas kita mengerjakan solat subuh dan solat asar ialah solat-solat yang tidak bersebab. Adapun solat-solat bersebab, diharuskan kita mengerjakannnya pada bila-bila masa termasuk pada waktu dilarang solat. Di antara solat bersebab ialah solat qadha (yakni solat ganti kepada solat fardhu atau solat sunat yang luput waktunya). Jadi -merujuk kepada soalan saudara-, adalah harus selepas saudara menunaikan solat Asar

SOLAT TERLEBIH RAKAAT; Perlukah diulangi?

Soalan; ustaz, adakah perlu ulang semula solat yang terlebih rakaat? Jawapan; Jika tertambah rakaat solat secara tidak sengaja (yakni kerana lupa), jika disedari selepas solat tidaklah dituntut mengulangi solat. Cuma jika disedari sebaik sahaja selesai solat (yakni tidak lama masa selepas memberi salam), hendaklah sujud sahwi. Adapun jika disedari setelah masa yang lama selepas habis solat, tidak perlu lagi sujud sahwi. Terdapat hadis dari ‘Alqamah bin ‘Abdillah –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- telah menunaikan solat sebanyak lima rakaat. Lalu baginda ditegur oleh sahabat; “Ya Rasulullah, apakah solat telah ditambah (bilangan rakaatnya)?”. Baginda menjawab; “Tidak”. Lalu sahabat berkata; “Tetapi engkau telah mengerjakan solat sebanyak lima rakaat”. Rasulullah lantas sujud dua rakaat. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; Hadis ini menjadi dalil kepada jumhur ulamak (terdiri dari Imam Malik, Syafiie

SOLAT TANPA MEMBACA SURAH ATAU AYAT LAIN SELEPAS AL-FATIHAH

Soalan; assalamualaikum ustaz.. saya musykil dalam sembahyang.. jika kita solat berjemaah.. rakaat pertama hingga terakhir hanya membaca al fatihah.. adakah cara itu betul.. jika saya sembahyang berseorangan, saya akan membaca al fatihah dan surah lain pada rakaat pertama dan kedua.. pada rakaat ketiga dan keempat saya hanya membaca al fatihah.. adakah cara saya itu betul.. adakah jika saya sembahyang setiap rakaat saya perlu membaca al fatihah beserta dengan surah lain.? saya betul2 musykil sehinggakan saya rasa sembahyang saya tidak diterima oleh allah.. tolong la saya ustaz.. Jawapan; Mengenai membaca surah atau ayat (di dalam solat) selepas al-Fatihah, perincian tentangnya adalah seperti berikut; 1. Hukumnya adalah sunat, tidak wajib. Bacaan al-Quran yang wajib di dalam solat hanyalah surah al-Fatihah sahaja. Adapun membaca surah atau ayat selepasnya, hukumnya adalah sunat. Sabda Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam-; “Sesiapa yang membaca ummul-Kitab (surah al-Fatihah), maka mencuk