Wednesday, July 21, 2010

ADAKAH ISTERI KEDUA BERDOSA?

Soalan; Bagaimana kedudukan isteri kedua? adakah dikira berdosa kerana menyebabkan isteri pertama sakit hati bila berkahwin dengan suaminya.

Jawapan;

Istilah dosa hanya boleh diberikan kepada perbuatan yang melanggar perintah Allah sama ada dengan mengabaikan perkara wajib atau melakukan perkara yang diharamkan. Berpoligami adalah diharuskan oleh Syarak, maka tidak boleh dikatakan berdosa orang-orang yang terlibat dengannya (sama ada suami yang berpoligami atau wanita yang menjadi isteri kedua). Kecualilah jika suami tidak berlaku adil kepada isteri pertama setelah berpoligami atau wanita yang menjadi isteri muda menghasut suaminya agar tidak berlaku adil kepada isteri pertama, ketika itu barulah dikatakan berdosa. Adapun perasaan hati isteri pertama yang marah dan terkilan, perasaan itu adalah normal bagi seorang manusia apabila berhadapan dengan situasi sebegitu. Namun sebagai hamba Allah kita dituntut agar redha dengan hukum Allah kerana Allah lebih mengetahui apa yang paling baik untuk setiap hambaNya (termasuk diri kita secara khusus). Firman Allah;

“Dan barangkali kamu membenci sesuatu sedangkan dialah yang paling baik untuk kamu, dan barangkali kamu menyukai sesuatu sedangkan dialah yang paling buruk untuk kamu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahuinya” (al-Baqarah, ayat 216).

Wallahu a'lam.
Post a Comment