Jumaat, 2 Julai 2010

ADIK-BERADIK DATUK DAN NENEK; ADAKAH MEREKA MAHRAM?

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Terima kasih atas jwpn Ustaz pd soalan yg terlebih dahulu - tentang mahram seseorang wanita & menampakkan aurat pd remaja lelaki belum baligh. Dlm catatan Ustaz, disenaraikan mahram seseorang wanita adalah:
1. Bapa dan ke atas (yakni datuk dan seterusnya ke atas)
2. Anak lelakinya dan cucu lelakinya
3. Saudara-saudara lelakinya
4. Anak-anak lelaki kepada saudara-saudara lelakinya
5. Anak-anak lelaki kepada saudara-saudara perempuannya
6. Bapa-bapa saudara dari sebelah bapanya
7. Bapa-bapa saudara dari sebelah ibunya.
Soalan saya pula, bagi pihak Muslimah,bagaimana pula lelaki di senarai di bawah ini - adakah boleh kita berjabat tgn & menampakkan aurat?
a--adik-beradik lelaki pada datuk kandung kami (sebelah bapa & ibu)
b--adik-beradik lelaki pada nenek kandung kami (sebelah bapa & ibu)
c--anak lelaki dari bapa saudara sebelah kedua bapa & ibu kami (yakni sepupu lelaki dari pakcik)
Terima kasih Ustaz.
Wassalam

Jawapan;

1. Adik-beradik lelaki pada datuk kandung kami (sebelah bapa & ibu); Mereka adalah datuk-datuk saudara puan dan merupakan mahram puan dan adik-beradik puan (ia termasuk dalam istilah "bapa-bapa saudara sebelah bapa dan sebelah ibu" kerana istilah bapa (abun) dalam bahasa Arab merangkumi bapa dekat dan bapa-bapa jauh (iaitu datuk dan ke atas)).

2. Adik-beradik lelaki pada nenek kandung kami (sebelah bapa & ibu); Mereka juga adalah datuk-datuk saudara puan dan merupakan mahram puan dan adik-beradik puan. Mereka juga termasuk dalam istilah "bapa-bapa saudara sebelah bapa dan sebelah ibu".

3. Anak lelaki dari bapa saudara sebelah kedua bapa & ibu kami (yakni sepupu lelaki dari pakcik); sepupu-sepupu lelaki tidak termasuk dalam senarai mahram kerana puan (dan adik-beradik puan yang perempuan) boleh berkahwin dengan mereka. Kerana itu mereka tidak terdapat dalam senarai mahram yang diberikan.

Dengan datuk-datuk saudara (atau datuk-datuk penakan) di atas harus puan berjabat tangan dengan mereka, membuka aurat dan sebagainya lagi yang diharuskan bersama mahram. Adapun dengan sepupu lelaki, tidak harus puan berjabat tangan dan membuka aurat kerana mereka bukan mahram puan.

Wallahu a'lam.

Tiada ulasan:

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...