Jumaat, 2 Julai 2010

BAYI YANG DISUSUI OLEH KAKAK

Soalan; salam, ustaz, saya ingin bertanya berkenaan aurat...
Untuk makluman ustaz, saya telah berkahwin selama 5 tahun, dan masih belum dikurniakan cahaya mata. kami telah mengambil keputusan untuk mengambil anak angkat seorang bayi perempuan. Saya telah bercadang untuk menyusukan bayi angkat saya itu dengan mengambil pil horman untuk mengeluarkan susu. Akibat daripada pengambilan pil tersebut, kitaran haid sy menjadi tidak teratur dan pihak doktor meminta saya untuk berhenti daripada memakannya. Dalam masa yang sama, saya telah meminta kakak kandung saya utuk menyusukan bayi tersebut kerana tiada setitik pun air susu yang sempat saya keluarkan. Penyusuan tersebut juga sudah lebih 5 kali kenyang dan telah menjadi anak susuan kakak saya.
Bolehkah ustaz jelaskan aurat diantara saya, suami dan bayi berkenaan.
Terima kasih.

Jawapan;

Oleh kerana bayi itu telah menjadi anak susuan kepada kakak puan, maka puan adalah ibu saudaranya kerana susuan. Suami puan pula adalah bapa saudaranya atas sifat beliau sebagai suami puan sahaja (yakni bapa saudara sabit). Kerana itu, hanya puan sahaja yang mempunyai ikatan mahram dengan bayi itu. Adapun suami puan, ia tetap tidak mempunyai ikatan mahram dengan bayi ini sama seperti tiada ikatan mahram antara beliau dengan anak-anak saudara puan.

Jalan penyelesaian yang ada bagi puan dan suami puan ialah dengan mencari penyusu dari kalangan saudara-saudara perempuan suami puan (yakni kakak atau adik perempuan beliau) di mana bayi perempuan itu nantinya akan menjadi anak saudaranya kerana susuan dan antara mereka mempunyai ikatan mahram muabbad (yakni mahram yang haram dikawini buat selamanya dan harus mendedahkan aurat sebagaimana mahram kerana nasab/keluarga). Pada lain kalinya, jika puan ingin mengambil bayi untuk disusui oleh kakak puan, ambillah bayi lelaki.

Wallahu a'lam.

Tiada ulasan:

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...