Rabu, 21 Julai 2010

PEPERANGAN INDIA

Soalan; Asalamualaikum. Apakah maksud hadis riwayat Nasaie yang mengatakan hanya satu jamaah ghazwah ke India akan diselamatkan dari jahannam (Sahih). Sekian, terima kasih.

Jawapan;

Ada dua hadis dari Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam- yang menyebutkan tentang ghazwah al-Hind (peperangan India);

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ وَعَدَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غَزْوَةَ الْهِنْدِ فَإِنْ أَدْرَكْتُهَا أُنْفِقْ فِيهَا نَفْسِي وَمَالِي فَإِنْ أُقْتَلْ كُنْتُ مِنْ أَفْضَلِ الشُّهَدَاءِ وَإِنْ أَرْجِعْ فَأَنَا أَبُو هُرَيْرَةَ الْمُحَرَّرُ
Dari Abu Hurairah –radhiyallahu- yang menceritakan; Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- telah menjanjikan kepada kami akan berlaku peperangan membebaskan India. Jika aku sempat hidup pada zaman berlakunya peperangan tersebut, nescaya aku mengorbankan diri dan hartaku (untuk turut menyertainya) kerana jika aku terbunuh (dalam peperangan tersebut), aku adalah dari semua-mulia syahid dan jika aku pulang (yakni selamat), aku akan menjadi Abu Hurairah al-Muharrar (yakni Abu Hurairah yang dibebaskan dari neraka). (HR Imam an-Nasai. Menurut Syeikh al-Albani; hadis ini sanadnya adalah dhaif).

عَنْ ثَوْبَانَ مَوْلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عِصَابَتَانِ مِنْ أُمَّتِي أَحْرَزَهُمَا اللَّهُ مِنْ النَّارِ عِصَابَةٌ تَغْزُو الْهِنْدَ وَعِصَابَةٌ تَكُونُ مَعَ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ عَلَيْهِمَا السَّلَام
Dari Tsauban –radhiyallahu ‘anhu- menceritakan; Rasulullah –sallallahui ‘alaihi wasallam- bersabda; “Akan muncul dua kumpulan dari umatku yang kedua-duanya dipelihara Allah dari neraka; satu kumpulan yang memerangi India dan satu kumpulan lagi yang akan bersama Nabi Isa –alaihis-salam-“. (HR Imam an-Nasai. Menurut Syeikh al-Albani; hadis ini sanadnya soheh).

Menurut ulamak; peperangan India telahpun berlaku di mana India telah beberapa kali dibuka oleh tentera Islam;
1. Kali pertama; tahun 92-97 hijrah, iaitu pada zaman pemerintahan al-Walid bin Abdul-Malik (salah seorang khalifah Bani Umawi) yang menghantar rombongan tentera Islam dipimpin oleh panglima al-Qasim bin Muhammad as-Saqafi. Telah berjaya menguasai wilayah India dari daerah Sind hingga Qanuj.
2. Kali kedua; pada zaman pemerintahan Bani Abbas (al-Abbasiyah) di bawah kepimpinan panglima Mahmud bin Sabuktikin pada tahun 396 hijrah dan 406 hijrah. Telah berjaya menguasai banyak kota utama India.

Peperangan di atas menjadi dalil kebenaran nubuwwah (kenabian) Nabi Muhammad –sallallahu ‘alaihi wasallam- di mana baginda mendedahkan kepada para sahabatnya peristiwa yang akan berlaku pada zaman selepas kewafatannya. Sudah tentu yang memberitahu baginda ialah Allah kerana tidak mengetahui yang ghaib melainkan Allah sahaja.

Wallahu a’lam.

Rujukan;

1. Laman as-Su’al wa al-Jawab (http://islam-qa.com/ar/ref/148529).

Tiada ulasan:

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...