Rabu, 19 Januari 2011

ENGGAN BERKAHWIN SEMULA SELEPAS KEMATIAN SUAMI

Soalan; ASSALAMUALAIKUM W.B.T. Ustaz, saya telah kematian suami beberapa bulan yang lalu. Waktu itu saya mengandungkan anak sulung kami.  Mula-mula mendapat ujian ini, saya sangat bersedih kerana hilang tempat bergantung. Tetapi Alhamdulillah saya kini lebih tabah membesarkan anak perempuan. Saya tidak lupa untuk menyedekahkan surah yasin tiap-tiap malam kepada arwah suami sejak dia meninggal sampai hari ini. Semoga Allah merahmati rohnya. Saya ingin bertanya pandangan ustaz, bolehkah saya berniat untuk terus menjadi ibu tunggal kerana saya begitu menghormati suami. Saya selalu berdoa semoga jodoh kami bukan hanya di dunia, tetapi sampai ke akhirat. Saya redha dengan apa yang Allah tentukan untuk saya esok hari, tetapi saya takut adakah niat saya ini bererti saya menolak apa yang ditentukan oleh-Nya. Terima kasih ustaz.

Jawapan;

Syariat tidaklah menghalang seorang wanita yang kematian suami sama ada hendak berkahwin semula atau terus membujang. Ia terserah kepada wanita/isteri untuk memutuskan apa yang terbaik untuk dirinya dan anak-anaknya (jika ia mempunyai anak). Sebaik-baiknya ialah ia melakukan istikharah dan apa yang ditunjuki Allah untuknya itulah keputusan yang terbaik. 

Ada beberapa faktor seorang wanita enggan berkahwin semula selepas kematian suaminya;

1. Kerana ingin menjaga masa depan anak-anaknya, yakni ia bimbang anak-anaknya akan terabai jika ia berkahwin semula di mana ia sibuk dengan suami baru dan tidak dapat memberi perhatian yang cukup kepada anak-anaknya. Atau mungkin juga sebaliknya iaitu ia bimbang kesibukan menjaga anak-anak akan menyebabkannya mengabaikan kewajipannya kepada suami barunya. Ummu Hani binti Abi Thalib setelah kematian suaminya, ia dilamar oleh Rasulullah -sallalahu alaihi wasallam-, namun ia menolak dengan memberi alasan; "Aku telah tua dan pada masa yang sama aku mempunyai anak-anak" (Soheh Muslim, juz 16, kitab Fadhail as-Sahabah, Bab Min Fadhail Nisa' Quraiysh). Jadi ia khuatir jika berkahwin dengan Rasulullah, ia tidak dapat memberi perhatian kepada Rasulullah atau ia akan mengabaikan anak-anaknya, di tambah pula dengan keadaannya yang telah tua.   

2. Kerana perasaan kasih yang mendalam terhadap suami yang meninggal dan merasakan suami yang pergi itu tiada galang gantinya. Apatahlagi terdapat hadis di mana Rasulullah bersabda; "Mana-mana wanita yang kematian suaminya, lalu ia berkahwin semula, maka ia (di akhirat) adalah milik suaminya yang terakhir". (HR Imam at-Thabrani dan Abu Ya'la dari Abu Dardak). Ummu Dardak setelah kematian Abu Dardak, beliau dipinang oleh Muawiyah bin Abu Sufyan. Ia menolak dengan menjawab; Aku telah mendengar Abu Dardak semasa hayatnya menceritakan; Rasulullah bersabda; "Seorang wanita (di akhirat nanti) adalah milik suaminya yang terakhir". Aku tidak mahu sesiapapun menjadi pengganti Abu Dardak.
       
3. Kerana ada perjanjian untuk sehidup semati antara dia dan suaminya yang mati. Berkata Syeikh Athiyah Saqar dalam fatwanya; "Jika ada perjanjian antara beliau (yakni isteri) dengan suami untuk tidak berkahwin lain selepas kematian suami, harus ia menahan diri dari berkahwin jika tidak dikhuatiri menimbulkan fitnah pada diri. Namun jika ia khuatir akan menimbulkan fitnah, tidak wajib ia berpegang dengan janji itu dan hendaklah ia berkahwin. Diceritakan bahawa Nabi pernah meminang seorang wanita bernama Ummu Mubasysyir. Ia menolak dengan berkata; "Aku telah berjanji dengan suamiku untuk tidak berkahwin lain selepas kematiannya". Nabi lalu membalas; "Janji itu tidaklah baik" (Zadul-Maad; 4/209, at-Targhib; 3/144). Umar bin Abdul-Aziz telah berkahwin dengan Ummu Hisham binti Abdullah bin Umar walaupun beliau (yakni Ummu Hisham) pernah bersumpah kepada suaminya bahawa ia tidak akan berkahwin lain setelah kematian suaminya.        

Contoh-contoh yang dibawa tadi ialah wanita-wanita yang enggan berkahwin semula. Adapun contoh wanita yang berkahwin semula ialah Ummu Salamah di mana setelah kematian suaminya Abu Salamah ia berkahwin semula iaitu dengan Nabi. Ia menceritakan;  Aku telah mendengar Rasulullah bersabda; "Tidak ada seorang yang ditimpa satu musibah, lalu ia mengucapkan sebagaimana yang disuruh Allah iaitu 'Inna Lillahi Wa Inna Ilaihi Rajiun', kemudian ia berdoa; 'Ya Allah, kurniakanlah pahala untukku dari musibah ini dan berilah ganti untukku dengan yang lebih baik darinya' nescaya Allah akan memberi ganti dengan yang lebih baik dari musibah yang menimpanya". Berkata Ummu Salamah; Ketika kematian Abu Salamah, aku berkata; "Aku merasakan tidak ada di kalangan muslimin ini yang lebih baik dari Abu Salamah. Ahli rumah beliau adalah ahli rumah pertama yang berhijrah kepada Rasulullah. Dalam pada itu aku tetap membaca doa yang diajar Nabi tadi dan ternyata Allah menggantikan untukku seorang yang lebih baik dari Abu Salamah iaitu Rasulullah sendiri" (HR Imam Muslim).  

Dari hadis ini kita dapat menyimpulkan tiga kesimpulan;
1. Berkahwin semula selepas kematian suami tidaklah dilarang agama
2. Jika selepas kematian suami seorang wanita mendapati datang meminangnya lelaki yang soleh, ada baiknya ia menerima jika tidak ada sebarang halangan, apatahlagi jika lelaki itu didapati lebih bertakwa dari suaminya yang meninggal.
3. Berserah kepada Allah dengan berdoa kepadaNya. Di antaranya dengan beristikharah sebelum membuat keputusan. Isrikharah boleh dengan berdoa sahaja dan yang terbaik ialah mengerjakan solat dua rakaat kemudian berdoa. (Sila rujuk cara mengerjakan solat istikharah dalam blog saya. Taip "istikharah" di bahagian search). 

Jika seorang wanita yang solehah berkahwin lain selepas kematian suaminya, di akhirat nanti ia akan kembali kepada siapa?


Ada tiga pandangan dari ulamak;

Pandangan pertama; Ia akan kembali kepada suami yang terbaik akhlaknya ketika bersamanya di dunia. Ini berdalilkan hadis Anas yang menceritakan; Ummu Habibah (isteri Nabi) pernah bertanya Nabi; "Ya Rasulullah, seorang perempuan mempunyai dua suami di dunia (yakni berkahwin dua kali), kedua-duanya berhimpun bersamanya di dalam syurga. Milik siapakah dia; milik suami pertama atau suami terakhir?". Nabi menjawab; "Ia menjadi milik suaminya yang paling elok akhlaknya ketika bersamanya di dunia. Begitulah orang yang elok akhlaknya akan mendapat kebaikan dunia dan akhirat". (Hadis ini terdapat dalam kitab at-Tazkirah, oleh Imam al-Qurthubi. Dalam rantaian sanad hadis ini terdapat dua perawi yang lemah iaitu; Abid bin Ishaq al-Attar (dianggap cukup lemah oleh ulamak penilai status perawi) dan Sinan bin Harun (lemah). Jadi, hadis ini di sisi ulamak hadis adalah dhaif jiddan).  
       
Pandangan kedua; Ia akan kembali kepada suami yang terakhir. Pandangan ini berdalilkan sabda Nabi "Mana-mana wanita yang kematian suaminya, lalu ia berkahwin semula, maka ia (di akhirat) adalah milik suaminya yang terakhir". (HR Imam at-Thabrani dan Abu Ya'la dari Abu Dardak. Menurut Syeikh al-Albani; hadis ini soheh. Lihat; Soheh al-Jami', hadis no. 2704).
   
Pandangan ketiga; Ia akan diberi hak oleh Allah untuk memilih mana satu dari mereka. Pandangan ini tidak mengemukakan sebarang hadis. Di antara ulamak yang memilih pandangan ini dalam fatwanya ialah Syeikh Ibnu Uthaimin. 

Melihat kepada kekuatan dalil, pandangan yang paling kuat ialah pandangan kedua kerana ia bersandar kepada hadis soheh.

Tambahan;

1. Lelaki yang banyak isteri jika ia tidak menceraikan mana-mana dari mereka, semua mereka akan menjadi isterinya di akhirat. Jika ia menceraikan sebahagian mereka, isteri yang diceraikan itu tidak akan menjadi isterinya di akhirat jika ia berkahwin dengan lelaki lain, akan terapi menjadi isteri kepada suami terakhirnya (Fatawa ar-Ramli, 2/267).  

Wallahu a'lam.

Rujukan;

1. At-Tazkirah Fi Ahwal Mauta Wa Umur al-Akhirah, Imam al-Qurthubi, 442.
2. Fatwa Syeikh Athiyah Saqar, Dar al-Iftak al-Misriyyah, 9/443.
3. Fatwa Syeikh Muhammad Soleh al-Munajjid, al-Maktabah as-Syamilah, no. 8068 dan 137217.
4. Fatawa Syeikh ar-Ramli, 6/267.   

2 ulasan:

Saya... berkata...

Assalamualaikum,

Sekadar mahu kepastian atas pernyataan diatas, adakah terputus hubungan suami isteri (diakhirat kelak) selepas si suami berkahwin semula selepas isterinya meninggal dunia...

Harap penjelasan lebih terperinci ustaz...Terima kasih...

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum,

Sekadar mahu kepastian atas pernyataan diatas, adakah terputus hubungan suami isteri (diakhirat kelak) selepas si suami berkahwin semula selepas isterinya meninggal dunia...

Harap penjelasan lebih terperinci ustaz...Terima kasih...

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...