Selasa, 15 Mac 2011

HAID SELANG SEMINGGU, WANITA ISTIHADHAH; HARUSKAH BERSAMA SUAMI?

Soalan; Salam..Ust saya nak tanya, jika seorang perempuan didatangi haid seminggu, kemudian seminggu berhenti dan selepas itu datang lagi seminggu, adakah itu adalah darah penyakit? Boleh ust terangkan bagaimana keadaannya dikira sebagai darah penyakit? Dan seperti yg sy tahu, jika darah penyakit, seseorang itu dikehendaki menunaikan solat fardu seperti biasa tetapi bolehkah seseorang itu memegang @ membaca al-quran, membuat solat sunat dan bolehkah seseorang itu bersama dgn suami?  Harap ust dpt jawab kemusykilan saya ini. Terima kasih.

Jawapan;

1. Menurut mazhab Syafiie; tempoh suci di antara satu haid dengan satu haid yang lain tidak boleh kurang dari 15 hari. Oleh itu, jika seseorang wanita baru habis haid kemudian belum genap 15 hari dari tanggal habis haid tadi muncul semula darah, maka darah itu tidak dianggap darah haid, akan tetapi darah istihadhah. Darah haid adalah darah tabiie (normal) bagi wanita, adapun darah istihadhah bukan darah tabiie, tetapi muncul kerana suatu masalah atau penyakit yang dihadapi oleh seorang wanita. Darah haid tidak perlu diubati kerana ia bukan penyakit, adapun darah istihadhah perlu diubati kerana ia adalah penyakit.

2. Wanita yang menghadapi masalah darah istihadhah ia mesti beribadah seperti biasa, yakni ia wajib mengerjakan solat fardhu seperti biasa dan wajib berpuasa di bulan Ramadhan. Begitu juga harus ia melakukan solat-solat sunat dan puasa sunat. Ia juga harus membaca al-Quran, begitu juga harus memegangnya setelah bersuci dan mengambil wudhuk sebagaimana yang ditetapkan. Namun oleh kerana wanita yang istihadhah terpaksa mengambil wudhuk pada ketika darah sedang keluar dari farajnya, maka kaedah bersucinya ada sedikit berbeza dengan orang lain yang tidak menghadapi masalah tersebut. Sila baca kaedah bersuci wanita istihadhah dalam blog saya (klik).

3. Mengenai bersama suami ketika istihadhah (berjimak); menurut jumhur ulamak (termasuk mazhab Syafiie) ia diharuskan kerana tidak ada nas melarangnya. Namun dengan syarat tidak mendatangkan mudarat. Jika mendatangkan mudarat, dilarang dengan kerana mudarat tersebut, bukan kerana kewujudan darah istihadhah itu.

Untuk membaca huraian lebih terperinci tentang Darah Istihadhah, sila masuk ke blog (http://fiqh-am.blogspot.com/) dan lihat tajuk Darah-Darah Wanita.

Wallahu a'lam.

Tiada ulasan:

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...