Selasa, 5 April 2011

MUSAFIR KE TEMPAT KERJA; HARUSKAH JAMAK DAN QASAR?

Soalan: Assalamualaikum wbt..saya ingin mengutarakan satu persoalan berkaitan dengan solat jamak.Sebagaimana kita maklum bahawa solat jamak merupakan satu kemudahan kepada umat islam dalam melakukan ibadat solat.Permasalahan saya ialah saya melakukan tugas harian saya dengan membawa kenderaan sekitar 200 km satu hari iaitu dari pejabat saya sehingga ke satu tempat dalam satu hala dan berpatah balik ke pejabat saya.Disini saya ingin mengatahui adakah saya dikira sebagai musafir untuk membolehkan saya menjamak solat saya.sekian terima kasih.

Jawapan;
 
Jika jarak perjalanan di antara kawasan penempatan saudara dengan tempat kerja saudara melebihi dua marhalah (85-90 KM), haruslah saudara melakukan solat jamak dan qasar di tempat kerja dan juga di sepanjang perjalanan menuju ke tempat kerja. Keharusan jamak dan qasar itu hanya bermula apabila saudara telah keluar dari rumah dan melepasi kawasan penempatan saudara (kampung, taman perumahan atau seumpamanya). Tidak harus sebelum itu menurut jumhur ulamak. Begitu juga, harus saudara melakukan jamak dan qasar dalam perjalanan pulang selagi belum memasuki kawasan penempatan saaudara itu. Jika telah memasukinya tidak harus lagi saudara melakukan jamak dan qasar walaupun belum sampai di rumah.  

Wallahu a'lam.

Rujukan;

1. Al-Mughni, Imam Ibnu Qudamah, juzuk 1, Kitab as-Solah, bab Solat al-Musafir.
2. Fatwa as-Syabakah al-Islamiyah (islamweb.com), no. 15367.
3. Fatwa Syeikh Soleh al-Munajjid (islamqa.com), no. 69816. 

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam Ust...Sy nk ke Beijing selama 7 hr...pastu kami ikut jadual yg diatur...jd cm ner ek ..boleh ke kita wat solat jamak sepanjang ade kat sane...sbb kita xtau tmpt tu ade tmpt solat ke x.air ade ke x??cm ne ye...

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...