Thursday, August 29, 2013

KOPI LUWAK

Soalan; As salam saya ada soalan... najis itu haram. Apa kah hukum memakan makanan yang asalnya dari najis haiwan contoh biji kopi yang telah dimakan oleh musang dan najiis musang tadi mengeluarkan balik biji kopi tersebut lalu diambil dan di proses semula di jadikan kopi...kopi luwak.

Jawapan;

Bismillah, walhamdulillah, wassolatu ‘ala Rasulillah.

Ada beza antara najis dan mutanajis. Najis bermaksud benda najis, adapun mutanajjis bermaksud benda yang terkena najis (yakni benda yang suci, namun terkena najis). Najis tidak dapat disucikan/dibersihkan kerana zatnya sendiri adalah najis, sedang mutanajjis dapat disucikan dimana apabila dibuang najis darinya akan kembalilah ia kepada asalnya iaitu suci. Kopi luwak berada dalam kategori kedua (mutanajjis). Ia asalnya adalah dari buah kopi yang suci, dimakan musang luwak, kemudian biji kopi yang tidak dapat dihadam oleh ususnya keluar bersama tahinya. Biji kopi itu diambil dan dibersihkan dari najis musang itu dan kemudian diproses menjadi serbuk kopi. Oleh kerana ia mutanajjis, maka ia kembali kepada hukum asalnya (iaitu suci) apabila proses penyucian/pembersihan dilakukan.

Kehalalan kopi luwak telah difatwakan oleh Majlis Ulamak Indonesia (MUI) dan Majlis Fatwa  Kebangsaan Malaysia (rujuk; http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/hukum-meminum-kopi-luwak-musang).

Wallahu a'lam.
Post a Comment