Jawapan;
Bismillah, walhamdulillah, wassolatu ala Rasulillah.
Ada beberapa kesalahan dilakukan oleh kumpulan tersebut;
1. Menyebabkan berlakunya dua jamaah dalam satu masjid
secara disengajakan. Ia bertentangan dengan sunnah Nabi SAW (iaitu hanya satu
jamaah sahaja yang pernah dilakukan oleh Nabi SAW dalam masjidnya, begitu juga
yang menjadi amalan para sahabat selepas baginda) di samping ia memecah
belahkan kaum muslimin dalam rumah Allah.
2. Melakukan solat sunat sedang solat fardhu telah
didirikan; ia bercanggah dengan arahan Nabi SAW; “Apabila telah diiqamahkan,
tidak ada solat melainkan solat fardhu” (Soheh Muslim; 710/63, dari Abu
Hurairah RA).
Berkata ulamak –berdalilkan hadis ini-; jika kita sedang
melakukan solat sunat dalam masjid, tiba-tiba terdengar laungan iqamah, hendaklah
kita segera menyudahkan solat sunat kita jika kita telah berada dalam rakaat kedua.
Adapun jika baru berada dalam rakaat pertama, hendaklah kita menamatkan solat
sunat itu dan segera mengikuti imam mengerjakan solat fardhu, kerana jika kita
meneruskan solat sunat tersebut akan menyebabkan kita akan terlepas solat
berjamaah dengan imam dari awal (kerana lagi awal kita dapat mengikut imam,
lagi afdhal).
3. Jika kita tiba di masjid ketika imam telah berada di
hujung solat; mana yang terbaik; antara terus bertakbir dan masuk dalam jamaah
sedia ada, atau kita menunggu imam memberi salam dan mengadakan jamaah yang
baru bersama orang-orang lain yang baru tiba bersama kita (jika ada)? Menurut
ulamak; yang terbaik ialah terus bertakbir untuk masuk ke dalam jamaah sedia
ada, berdalilkan sabda Nabi SAW; “Apabila kamu datang kepada solat berjamaah,
janganlah datang dengan tergesa-gesa, akan tetapi berjalanlah dengan tenang.
Apa yang kamu sempat, sembahyanglah (bersama imam). Apa yang kamu ketinggalan,
sempurnakanlah (sendirian)”. Arahan Nabi SAW; “Apa yang kamu sempat,
sembahyanglah (bersama imam)” adalah umum, yakni merangkumi juga keadaan di
atas. Maka jika kita menunggu imam sedia memberi salam untuk kita melakukan
jamaah yang baru, kita telah menyalahi arahan Nabi SAW supaya mengikuti imam yang
sedia ada pada rakaat yang sempat dan menyempurnakan secara sendirian bagi
rakaat yang ketinggalan. (Fatwa Syeikh Soleh al-Munajjid, 31029).
4. Menyedari perkara di atas, tidak harus kita beralasan “rugi
tertinggal sunat” untuk kita meninggalkan solat berjamaah sedia ada bagi
melakukan solat sunat kerana perbuatan tersebut bercanggah dengan arahan Nabi
SAW. Lagipun solat sunat yang tertinggal itu boleh diqadha pada masa lain jika
benar kita rasa rugi meninggalkannya.
Wallahu a’lam.
Rujukan;
1. Fatwa Syeikh Soleh al-Munajjid (islamqa.com); 127293, 87847,
33582, 31029.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan