Saturday, October 24, 2015

WAKAF DARI ORANG BUKAN ISLAM

Soalan; Assalamu alaikum Ustaz. Saya ada satu soalan..kawan baik sya non muslim (david) ada sorang kawan muslim yg baru meninggal..sya ada bercerita pada David berkenaan amalan2 yg pahalanya berterusan meskipun telah meninggal dunia seperti amalan waqaf.

Soalan sya..apa hukum david mengeluarkan duit utk mewaqafkan sesuatu benda (seperti pokok kurma) bg pihak kawan muslim yg sudah meninggal.adakah amalan itu sah (sebab dilakukan oleh non muslim) dan adakah pahala itu smpi kpd simati?

Mohon pencerahan drpd ustaz. terima kasih banyak ustaz.
 
Jawapan;
 
Bismillah. Masalah tersebut masuk dalam perbahasan ulamak berkenaan wakaf orang kafir untuk kaum muslimin (seperti dia memberi wakaf untuk masjid dsbnya). Menurut para fuqahak (termasuk mazhab Syafiie): pada dasarnya wakaf dari orang kafir zimmi adalah sah. Namun pahala dari pemberiannya itu akan diganti Allah dengan habuan di dunia, adapun di akhirat tiada sebarang pahala untuknya. Terdapat hadis dari Nabi SAW dalam Soheh Muslim menyebutkan; "Adapun orang kafir, kebaikan-kebaikannya untuk Allah akan (dibalas) dengan  dikurniakan makanan untuknya di dunia, namun apabila dia tiba di akhirat tiada lagi sebarang kebaikan untuknya yang akan dibalas" (Soheh Muslim; kitab Sifat al-Qiyamah, 56/2808).
 
Bila dia meniatkan pahala itu untuk saudaranya yang telah mati, insya Allah pahala dari kebaikan wakaf itu akan sampai kepada si mati di barzakh. 
 
Wallahu a'lam.
 
Rujukan;
 
1. al-Mausu'ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah; 44/129. 
2. Ahkam Ghair al-Muslimin Fi  Nidzam al-Waqf al-Islami, Dr. Adam Nuh.
Post a Comment