Langkau ke kandungan utama

HUKUM ONANI DAN NAZAR UNTUK TINGGALKAN MAKSIAT

Soalan; salam...sy ingin bertanyakan ttg nazar. sy tlh membuat nazar utk tidak beronani selama sebulan.tp sampai sekarang sy gagal utk melakukannya. persoalan sy di sini;
(1) adakah sah nazar saya?kerana mmg wajib bg saya utk meninggalkan maksiat tersebut.
(2) kalau sah,adakah blh sy buat kifarah kerana sy rasa tidak mampu utk meneruskan nazar ini.
(3) kalau perlu buat kifarah, apakah ciri2 makanan dan ciri org miskin seperti mana yg tertulis spt di bwh?:
1. Memberi makan sepuluh orang miskin, atau;
2. Memberi pakaian untuk mereka, atau;
3. Membebaskan seorang hamba.
Jika tidak berupaya melakukan satupun darinya, hendaklah berpuasa selama 3hari.
di harap ustaz reply emel ni kerna sy dh lma memikirkan akan hal ini.
syukran.

Jawapan;

1) Beronani hukumnya adalah haram kerana seorang muslim tidak harus melampiaskan nafsu sexnya melainkan kepada isterinya atau kepada hamba perempuan yang ia miliki sebagaimana firman Allah tentang sifat orang beriman (bermaksud);

“Sesungguhnya berjayalah orang-orang beriman, iaitu mereka yang khusyuk dalam solatnya, dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan yang sia-sia, dan mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan menunaikan zakat), dan mereka yang menjaga kemaluan mereka kecuali kepada isteri mereka atau hamba (perempuan) yang mereka miliki, maka sesungguhnya mereka tidak tercela. Kemudian, sesiapa yang mengingini selain dari yang demikian, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas” (al-Mukminun, ayat 1-7).

2) Oleh kerana beronani adalah haram dan wajib ditinggalkan, maka nazar saudara adalah tidak sah kerana sekalipun saudara tidak bernazar, saudara tetap diwajibkan untuk meninggalkan perbuatan tersebut, maka tidak ada guna saudara mewajibkannya lagi atas diri saudara dengan nazar kerana ia telah sedia wajib. Jadi, saudara wajib meninggalkan perbuatan onani itu atas dasar ia adalah perbuatan haram yang wajib ditinggalkan, bukan atas dasar ia dinazarkan oleh saudara.

Dalam pada itu, jika saudara menyanggahi apa yang saudara nazarkan itu para ulamak berbeza pandangan; adakah diwajibkan saudara membayar kaffarah sumpah atau tidak? Ada dua pandangan di sana;

Pandangan pertama; diwajibkan kaffarah sumpah. Pandangan ini merupakan mazhab Imam Ahmad dan yang ditarjihkan oleh Imam al-Baghawi (salah seorang ulamak mazhab Syafi’ie). Kaffarah sumpah ialah dengan memilih salah satu dari tiga perkara di bawah;
1. Memberi makan sepuluh orang miskin, atau;
2. Memberi pakaian untuk mereka, atau;
3. Membebaskan seorang hamba.
Jika tidak berupaya melakukan satupun darinya, hendaklah berpuasa tiga hari. Sila rujuk surah al-Maidah, ayat 89.

Memberi makan 10 orang miskin; maksud orang miskin ialah orang-orang fakir yang berhajat kepada bantuan orang lain dan orang-orang mempunyai pendapatan yang tidak mencukupi untuk menampung keperluan dirinya dan orang-orang yang berada di bawah tanggungannya. Kadar yang wajib diberikan untuk setiap orang miskin itu terdapat khilaf di kalangan ulamak;

a) Menurut Imam al-Hasan dan Muhammad Ibnu Sirin; untuk setiap orang diberikan makanan untuk sekali makan yang mengenyangkan merangkumi makanan asas (beras, gandum dan sebagainya) dan lauknya.
b) Menurut Saidina ‘Ali; untuk setiap orang dua kali makan yang mengenyangkan iaitu makan tengahari dan makan malam (merangkumi makanan asas dan lauknya).
c) Menurut mazhab Syafi’ie; diberikan kepada setiap orang 1 cupak makanan asas setempat tanpa perlu lauknya. Bagi penduduk Malaysia, makanan asas ialah beras. Mengikut timbangan hari ini ialah 650 gram (diambil dari gred pertengahan, bukan gred yang paling bawah atau paling tinggi).
d) Menurut mazhab Imam Abu Hanifah; untuk setiap orang ½ gantang jika diberikan gandum atau 1 gantang jika diberikan makanan asas yang lain (dari gandum). Satu gantang bersamaan 4 cupak, setengah gantang bersamaan 2 cupak. Imam Abu Hanifah juga mengharuskan makanan itu digantikan dengan pemberian duit yang senilai dengannya. Adapun ulamak-ulamak lain, mereka tidak mengharuskannya.
(Tafsir Ibnu Kathir dan Tafsir al-Munir, surah al-Maidah, ayat 89).

Memberi pakaian pula; menurut Imam Syafi’ie; dengan memberi kepada setiap orang apa sahaja yang dinamakan pakaian sama ada jubah atau serban atau baju atau seluar atau kain sarung atau kain tudung kepala wanita. Namun menurut mazhab Hanafi, Maliki dan Hanbali; wajib bagi setiap orang pakaian yang menutup aurat seluruh badannya iaitu yang dapat digunakan untuk solat sama ada orang miskin itu lelaki atau wanita. (Tafsir Ibnu Kathir dan Tafsir al-Munir, surah al-Maidah, ayat 89).

Membebaskan seorang hamba; menurut Imam Abu Hanifah; harus sama ada hamba beriman atau hamba yang kafir. Namun menurut Imam Syafi’ie; wajib hamba beriman. Jika membebaskan hamba kafir, tidak dikira.

Pandangan kedua; tidak diwajibkan ia membayar kaffarah sumpah. Pandangan ini merupakan yang muktamad dalam mazhab Syafi’ie sebagaimana dinyatakan oleh Imam an-Nawawi dalam kitabnya al-Majmu’.

Wallahu a’lam.

Rujukan;

1. Al-Mugni, Imam Ibnu Qudamah, kitab an-Nuzur.
2. Al-Majmu’, Imam an-Nawawi, Bab an-Nazr.
3. Tafsir Imam Ibnu Kathir, surah al-Maidah, ayat 89.
4. Tafsir al-Munir, Dr. Wahbah az-Zuhaili, surah dan ayat yang sama.
5. Al-Aiman wa an-Nuzur (terjemahan), Dr. Muhammad Abdul-Qadier Abu Faris.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MELAKUKAN SOLAT QADHA SELEPAS SOLAT ASAR

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Saya ada sedikit kemusykilan tetang menggantikan ibadah solat (qada) yang tertinggal. Jika saya tertinggal menunaikan solat Asar kerana sebab tertentu bolehkan saya menggantikan solat tersebut setelah selesai menunaikan Solat Fardu Asar atau saya perlu menggantikannya pada waktu solat yang lain seperti Maghrib atau Isyak kerana saya pernah terbaca di dalam kitab bahawa setelah menunaikan Solat Subuh dan Solat Asar tidak dibenarkan menunaikan sebarang solat lain (waktu haram bersolat ). Terima kasih. Jawapan; Solat yang dilarang untuk dikerjakan selepas kita mengerjakan solat subuh dan solat asar ialah solat-solat yang tidak bersebab. Adapun solat-solat bersebab, diharuskan kita mengerjakannnya pada bila-bila masa termasuk pada waktu dilarang solat. Di antara solat bersebab ialah solat qadha (yakni solat ganti kepada solat fardhu atau solat sunat yang luput waktunya). Jadi -merujuk kepada soalan saudara-, adalah harus selepas saudara menunaikan solat Asar...

SOLAT TERLEBIH RAKAAT; Perlukah diulangi?

Soalan; ustaz, adakah perlu ulang semula solat yang terlebih rakaat? Jawapan; Jika tertambah rakaat solat secara tidak sengaja (yakni kerana lupa), jika disedari selepas solat tidaklah dituntut mengulangi solat. Cuma jika disedari sebaik sahaja selesai solat (yakni tidak lama masa selepas memberi salam), hendaklah sujud sahwi. Adapun jika disedari setelah masa yang lama selepas habis solat, tidak perlu lagi sujud sahwi. Terdapat hadis dari ‘Alqamah bin ‘Abdillah –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- telah menunaikan solat sebanyak lima rakaat. Lalu baginda ditegur oleh sahabat; “Ya Rasulullah, apakah solat telah ditambah (bilangan rakaatnya)?”. Baginda menjawab; “Tidak”. Lalu sahabat berkata; “Tetapi engkau telah mengerjakan solat sebanyak lima rakaat”. Rasulullah lantas sujud dua rakaat. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; Hadis ini menjadi dalil kepada jumhur ulamak (terdiri dari Imam Malik, Syafiie...

ADIK-BERADIK DATUK DAN NENEK; ADAKAH MEREKA MAHRAM?

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Terima kasih atas jwpn Ustaz pd soalan yg terlebih dahulu - tentang mahram seseorang wanita & menampakkan aurat pd remaja lelaki belum baligh. Dlm catatan Ustaz, disenaraikan mahram seseorang wanita adalah: 1. Bapa dan ke atas (yakni datuk dan seterusnya ke atas) 2. Anak lelakinya dan cucu lelakinya 3. Saudara-saudara lelakinya 4. Anak-anak lelaki kepada saudara-saudara lelakinya 5. Anak-anak lelaki kepada saudara-saudara perempuannya 6. Bapa-bapa saudara dari sebelah bapanya 7. Bapa-bapa saudara dari sebelah ibunya. Soalan saya pula, bagi pihak Muslimah,bagaimana pula lelaki di senarai di bawah ini - adakah boleh kita berjabat tgn & menampakkan aurat? a--adik-beradik lelaki pada datuk kandung kami (sebelah bapa & ibu) b--adik-beradik lelaki pada nenek kandung kami (sebelah bapa & ibu) c--anak lelaki dari bapa saudara sebelah kedua bapa & ibu kami (yakni sepupu lelaki dari pakcik) Terima kasih Ustaz. Wassalam Jawapan; 1. Adik-beradik ...