Langkau ke kandungan utama

Catatan

HUTANG BAPA KEPADA ANAK

Soalan; Salam, seorang bapa semasa hidupnya telah berhutang dengan salah seorang anaknya. Apabila meninggal dunia si bapa tidak meninggalkan apa-apa harta untuk dibayar hutang tersebut. Si anak itu telah menuntut hutang tersebut daripada adik, abang dan kakak yang sebapa dengan nya. Adakah wajib anak-anak yang lain membayar hutang tersebut? Jawapan; Bapa yang berhutang dari anak, ia wajib membayarnya kecuali jika si anak menggugurkan hutang itu darinya. Jika ia meninggal, hutang itu hendaklah ditolak dari harta peninggalannya sebelum diagih kepada ahli-ahli warisnya. Jika ia tidak meninggalkan harta, adalah amat baik jika anak-anak dapat mengambil alih tanggungjawab membayar hutangnya itu supaya gugur tanggungan si mati dan perbuatan mereka itu termasuk dalam pengertian berbuat baik dan bersyukur (berterima kasih) kepada ibu-bapa. Namun jika mereka enggan, tidaklah berdosa kerana Syariat tidak mewajibkan ahli-ahli waris (termasuk anak-anak) untuk menanggung hutang orang yang mewariskan...

SIKAP KITA TERHADAP ORANG BUKAN ISLAM

Artikel bersiri yang mengupas sikap dan pendirian seorang muslim terhadap orang-orang bukan Islam dari neraca al-Quran, as-Sunnah dan pandangan ulamak-ulamak Islam. Sila baca di Laman al-QALAM. Siri 1; Masalah Aqidah Siri 2; Masalah Ibadah Siri 3; Masalah Muamalah ( klik di sini )

ANAK LUAR NIKAH BERNIKAH DENGAN AYAHNYA SENDIRI

Soalan; Minta pandangan, bolehkah anak luar nikah bernikah dgn ayahnya sendiri? Jawapan; Di kalangan ulamak terdapat khilaf dalam masalah tersebut; Pandangan pertama; ulamak-ulamak mazhab Syafi'ie berpendapat harus kerana nasab di antara dia dan anak zinanya tidak diakui Syariat (yakni seolah-olah tiada hubungan nasab). Perkahwinan antara seorang lelaki dan wanita diharamkan apabila ada halangan Syarak antaranya; 1. Ada hubungan nasab 2. Ada kaitan susuan 3. Berbeza agama Maka jika tiada mana-mana halangan seperti di atas, ia kembali kepada hukum asal iaitu harus. Pandangan kedua; iaitu pandangan jumhur ulamak (terdiri dari ulamak mazhab Hanafi, Maliki dan Hanbali); diharamkan perkahwinan antara seorang lelaki dan anak zinanya kerana walaupun nasab antara mereka berdua tidak diiktiraf Syarak namun dari segi hakikat kejadian anak itu tetap anaknya kerana ia datang dari benihnya. Maka anak zina dari segi hokum perkahwinan tetap tertakluk dengan ayat "Diharamkan ke atas kamu meng...

CERITA KARAMAH

Soalan ; Ustaz, saya ada beberapa kemusykilan . 2. Saya ada terbaca kisah wali2 melayu . * Tokku Paloh pernah menjadi makmum kpd Nabi Khidir A.S . * Syeikh Habib Nuh pernah bermesyuarat brsama para wali2 yg lain di alam syahadat yg turut dihadiri oleh baginda Muhammad SAW . Saya jadi konfius la . Ustaz boleh explain kesasihan cerita ini . Adakah sama seperti kisah para2 nabi yg turun mnjadi makmum kpd nabi Muhammad SAW sewaktu peristiwa isra' wal mikraj ? Jazakallah hu khairan kasiro Jawapan Sudah tentu tidak sama. Kisah Nabi-Nabi lain menjadi makmum di belakang Nabi Muhammad -sallallahu alaihi wasallam- ketika Mikraj, kisah tersebut sabit dari hadis Soheh, yakni ia diceritakan oleh Nabi sendiri dalam hadisnya.[1] Nabi tidak bercakap dari hawa nafsunya atau dari rekaannya, akan tetapi apa yang beliau katakan datang dari wahyu sebagaimana firman Allah; "Dan tidaklah Muhammad bertutur dari hawa nafsunya. Tidaklah yang ia tuturkan melainkan wahyu yang diwahyukan (kepadanya)"...

MAKNA MENDERHAKA IBU BAPA

Soalan; Assalamualaikum ustaz. Ustaz, saya ingin bertanya. 1) Wajarkah seorang anak menegur ibu yang melakukan kesalahan? Adakah itu dianggap derhaka? 2) Sekiranya seorang ibu yang membuat salah itu memarahi anak nya kerana tidak menurut apa yang dikehendakinya dan anak nye membantah sehingga berlaku pertengkaran adakah itu derhaka? 3) Sekiranya anak tersebut seorang perempuan dan telah berkahwin, bagaimanakah dosa anak perempuan tersebut?  adakah di tanggung oleh suami? 4) Sekiranya si anak banyak terasa hati dengan tingkah laku ibu nya dan membawa diri jauh dari ibunya, adakah itu dikira derhaka? Terima kasih ya ustaz. Jawapan; Menderhakai dua ibu bapa merupakan dosa besar dalam Islam, malah di antara dosa-dosa paling besar. Di dalam hadis, Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- bersabda; “Dosa-dosa paling besar ada empat; 1.       Mensyirikkan Allah 2.       Membunuh manusia 3.       Menderhakai dua ib...

JUBAH AKATSUKI

Soalan; Ustaz, saya ada beberapa kemusykilan. 1 . Satu jubah ni diadaptasi dari anime. Jubah itu mempunyai gambar awan. Sedang jubah itu digunakan utk operasi menyembah jin. Wajarkah jubah itu digunakan didalam solat mahupun diluar solat? Ustaz boleh taip pada images "jubah akatsuki". Jawapan; Jika benar sebagaimana yang saudara katakan iaitu jubah itu dipakai oleh orang yang menjalankan upacara menyembah jin –dengan stail dan corak yang sama atau hampir sama-, tidak haruslah orang Islam memakainya –dalam solat atau diluar solat- berdalilkan hadis Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam-; من تشبَّه بقومٍ فهو منهم “Sesiapa meniru satu kaum/golongan, ia dari kalangan mereka” (HR Imam Abu Daud dari Ibnu ‘Umar. Menurut as-Suyuti; hadis ini hasan. Berkata Imam Ibnu Hajar; sanadnya adalah hasan. Lihat; al-Jami’ as-Saghier dan Syarahnya (Faidhul-Qadier), hadis no. 8593). Berkata Imam al-Qurthubi; “Jika suatu pakaian telah khusus (menjadi identiti) orang-orang fasik dan orang-orang ti...

HUKUM LELAKI MEMAKAI EMAS PUTIH

Soalan; assalamualaikum, ustaz.. saya sedia maklum bahawa emas (kuning) adalah haram dipakai oleh kaum lelaki. namun, adakah hukum yg sama dipraktikkan pada emas putih?.. terima kasih ustaz... Jawapan; Diharamkan ke atas orang lelaki memakai perhiasan dari emas berdalilkan beberapa hadis Nabi SAW antaranya sabda baginda; حُرِّمَ لِبَاسُ الْحَرِيرِ وَالذَّهَبِ عَلَى ذُكُورِ أُمَّتِي وَأُحِلَّ لِإِنَاثِهِمْ “Diharamkan memakai sutera dan emas ke atas lelaki-lelaki umatku dan dihalalkan kepada wanita-wanita mereka” (HR Imam at-Tirmizi dari Abu Musa al-Asy’ari RA. Menurut Imam at-Tirmizi; hadis ini hasan soheh). Persoalan yang timbul; adakah emas putih benar-benar emas (yakni diperbuat dari logam emas) atau hanya pada nama sahaja? Untuk menjawab persoalan ini, perlulah kita rujuk kepada orang yang ahli tentang logam untuk mengetahui apa yang menjadi kandungan dalam emas putih itu. Menurut kajian Syeikh Abdurrahman ad-Dautsari dalam bukunya az-Zahab al-Abyadh ...