Soalan; benarkah orang beriman yang mati pada malam jumaat atau hari jumaat akan selamat dari siksa kubur?
Jawapan;
Terdapat hadis yang diriwayatkan dari Rasulullah s.a.w. berbunyi:
مَاْ مِنْ مُسْلِمٍ يَمُوْتُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ أَوْ لَيْلَةَ الْجُمُعَةِ إِلاَّ وَقَاهُ اللهُ تَعَالَى فِتْنَةَ الْقَبْرِ
“Tidak ada seorang muslim yang mati pada hari jumaat atau malamnya melainkan Allah akan selamatkannya dari fitnah kubur”. (Riwayat Imam Ahmad, at-Tirmizi dan at-Thabrani dari Abdullah bin Amru r.a.)[1]
Maksud fitnah kubur d dalam hadis di atas ialah azab kubur dan soalan malaikat di dalamnya. Sebab keselamatan tersebut menurut yang dijelaskan oleh ulamak ialah kerana kemuliaan hari jumaat. Hadis ini menunjukkan bahawa kemuliaan masa boleh memberi kesan yang besar, sama seperti kelebihan tempat.
Wallahu A’lam.
Rujukan;
1. Faidhul-Qadier, Imam al-Munawi, hadis no. 8108.
2. Tuhfah al-Ahwazi, Muhammad bin Abdurrahman al-Mubarakfuri, juz. 3, bab Ma Ja-a Fi Man Mata Yaum al-Jumu’ah.
[1] Menurut Syeikh al-Albani, hadis ini jika dihimpunkan keseluruhan jalan periwayatannya, maka darjahnya adalah hasan. (Lihat kitab beliau; Ahkam al-Janaiz, di bawah tajuk; ‘Alamati husnul-khatimah).
Jawapan;
Terdapat hadis yang diriwayatkan dari Rasulullah s.a.w. berbunyi:
مَاْ مِنْ مُسْلِمٍ يَمُوْتُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ أَوْ لَيْلَةَ الْجُمُعَةِ إِلاَّ وَقَاهُ اللهُ تَعَالَى فِتْنَةَ الْقَبْرِ
“Tidak ada seorang muslim yang mati pada hari jumaat atau malamnya melainkan Allah akan selamatkannya dari fitnah kubur”. (Riwayat Imam Ahmad, at-Tirmizi dan at-Thabrani dari Abdullah bin Amru r.a.)[1]
Maksud fitnah kubur d dalam hadis di atas ialah azab kubur dan soalan malaikat di dalamnya. Sebab keselamatan tersebut menurut yang dijelaskan oleh ulamak ialah kerana kemuliaan hari jumaat. Hadis ini menunjukkan bahawa kemuliaan masa boleh memberi kesan yang besar, sama seperti kelebihan tempat.
Wallahu A’lam.
Rujukan;
1. Faidhul-Qadier, Imam al-Munawi, hadis no. 8108.
2. Tuhfah al-Ahwazi, Muhammad bin Abdurrahman al-Mubarakfuri, juz. 3, bab Ma Ja-a Fi Man Mata Yaum al-Jumu’ah.
[1] Menurut Syeikh al-Albani, hadis ini jika dihimpunkan keseluruhan jalan periwayatannya, maka darjahnya adalah hasan. (Lihat kitab beliau; Ahkam al-Janaiz, di bawah tajuk; ‘Alamati husnul-khatimah).
Ulasan
mohon pinjam cahaya ilmu disini utk blog Panglima.
jemput ke blog Panglima jika ada masa.
wamal jawaadulkarim yu'ty qolilaaa