Langkau ke kandungan utama

BAYAR ZAKAT KEPADA IBU/BAPA

Soalan; Ini berkenaan dgn zakat iaitu zakat simpanan dan pendapatan. Bolehkan zakat tersebut saya agih2kan terus kpd fakir miskin tanpa melalui agensi pemungut zakat? Dan bolehkah zakat tersebut diberikan kpd ibubapa sendiri sedangkan dia adalah tanggungan kita sendiri?

Jawapan; Berkenaan mengagihkan sendiri zakat, telah saya jawab dalam blog saya. Sila layari; (http://ilmudanulamak.blogspot.com/2008/02/mengagih-sendiri-zakat.html).
Adapun memberi zakat kepada ibu-bapa sendiri, maka hukumnya tidak harus. Begitu juga tidak harus memberi zakat kepada anak atau cucu. Jika ibu-bapa dalam kesempitan, nafkah mereka dengan sendiri wajib ditanggung oleh anak-anak walaupun tidak tinggal sekali. Oleh demikian, tidak timbul alasan untuk membayar zakat kepada ibu-bapa sekalipun miskin atau dalam kesempitan. Lagipun membayar zakat kepada orang-orang di bawah tanggungan akan mengebabkan zakat tidak ke mana melainkan kepada diri sendiri.

Itu sekiranya faktor pemberian zakat adalah kerana kemiskinan atau kefaqiran mereka. Adapun jika pemberian zakat dibuat atas dasar yang lain dari itu iaitu atas dasar amilin (petugas pungutan zakat), gharimin (orang yang dibebani hutang), fi riqab (hamba yang ingin dibebaskan) dan fi sabilillah, maka harus zakat diberikan atas sifat tersebut sekalipun kepada ibu/bapa, anak dan cucu. Kesimpulannya, hukum memberi zakat kepada ibu-bapa; jika atas alasan mereka miskin, tidaklah harus kita memberi zakat kepada mereka kerana nafkah hidup mereka tertanggung atas bahu kitab sebagai anak. Adapun jika atas alasan untuk melangsaikan bebanan hutang mereka atau sebagainya lagi (yang disebut tadi), haruslah kita memberi zakat untuk mereka. Ini kerana walaupun kita wajib menafkahi mereka, namun hutang mereka tidaklah wajib kita membayarnya. Kerana itu, kedudukan mereka dalam hal tersebut sama seperti orang lain.

Wallahu a'lam.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MELAKUKAN SOLAT QADHA SELEPAS SOLAT ASAR

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Saya ada sedikit kemusykilan tetang menggantikan ibadah solat (qada) yang tertinggal. Jika saya tertinggal menunaikan solat Asar kerana sebab tertentu bolehkan saya menggantikan solat tersebut setelah selesai menunaikan Solat Fardu Asar atau saya perlu menggantikannya pada waktu solat yang lain seperti Maghrib atau Isyak kerana saya pernah terbaca di dalam kitab bahawa setelah menunaikan Solat Subuh dan Solat Asar tidak dibenarkan menunaikan sebarang solat lain (waktu haram bersolat ). Terima kasih. Jawapan; Solat yang dilarang untuk dikerjakan selepas kita mengerjakan solat subuh dan solat asar ialah solat-solat yang tidak bersebab. Adapun solat-solat bersebab, diharuskan kita mengerjakannnya pada bila-bila masa termasuk pada waktu dilarang solat. Di antara solat bersebab ialah solat qadha (yakni solat ganti kepada solat fardhu atau solat sunat yang luput waktunya). Jadi -merujuk kepada soalan saudara-, adalah harus selepas saudara menunaikan solat Asar

SOLAT TERLEBIH RAKAAT; Perlukah diulangi?

Soalan; ustaz, adakah perlu ulang semula solat yang terlebih rakaat? Jawapan; Jika tertambah rakaat solat secara tidak sengaja (yakni kerana lupa), jika disedari selepas solat tidaklah dituntut mengulangi solat. Cuma jika disedari sebaik sahaja selesai solat (yakni tidak lama masa selepas memberi salam), hendaklah sujud sahwi. Adapun jika disedari setelah masa yang lama selepas habis solat, tidak perlu lagi sujud sahwi. Terdapat hadis dari ‘Alqamah bin ‘Abdillah –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- telah menunaikan solat sebanyak lima rakaat. Lalu baginda ditegur oleh sahabat; “Ya Rasulullah, apakah solat telah ditambah (bilangan rakaatnya)?”. Baginda menjawab; “Tidak”. Lalu sahabat berkata; “Tetapi engkau telah mengerjakan solat sebanyak lima rakaat”. Rasulullah lantas sujud dua rakaat. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; Hadis ini menjadi dalil kepada jumhur ulamak (terdiri dari Imam Malik, Syafiie

SOLAT TANPA MEMBACA SURAH ATAU AYAT LAIN SELEPAS AL-FATIHAH

Soalan; assalamualaikum ustaz.. saya musykil dalam sembahyang.. jika kita solat berjemaah.. rakaat pertama hingga terakhir hanya membaca al fatihah.. adakah cara itu betul.. jika saya sembahyang berseorangan, saya akan membaca al fatihah dan surah lain pada rakaat pertama dan kedua.. pada rakaat ketiga dan keempat saya hanya membaca al fatihah.. adakah cara saya itu betul.. adakah jika saya sembahyang setiap rakaat saya perlu membaca al fatihah beserta dengan surah lain.? saya betul2 musykil sehinggakan saya rasa sembahyang saya tidak diterima oleh allah.. tolong la saya ustaz.. Jawapan; Mengenai membaca surah atau ayat (di dalam solat) selepas al-Fatihah, perincian tentangnya adalah seperti berikut; 1. Hukumnya adalah sunat, tidak wajib. Bacaan al-Quran yang wajib di dalam solat hanyalah surah al-Fatihah sahaja. Adapun membaca surah atau ayat selepasnya, hukumnya adalah sunat. Sabda Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam-; “Sesiapa yang membaca ummul-Kitab (surah al-Fatihah), maka mencuk