Sabtu, 12 Jun 2010

CIRI-CIRI PAKAIAN WANITA ISLAM

Soalan; Asslamualaikum Ustaz/ Ustazah, Saya ingin bertanya tentang adab berpakaian. Saya (perempuan) ada membeli baju Punjabi untuk dipakai sebagai pakaian harian tetapi ditentang oleh adik saya yang mengatakan pakaian Punjabi itu adalah HARAM disisi agama Islam. Dia turut mengemukakan bukti dan menyuruh saya menyemaknya didalam Al-Quran didalam surah Al Imran. Saya keliru kerana setahu saya selagi pakaian itu menutup aurat, menjolok mata dan tidak menyerupai lelaki atau perempuan dibolehkan dalam agama. bolehkah Ustaz menjelaskan perkara ini secara terperinci. Hamba Allah yang musykil.

Jawapan;

Ciri-ciri yang ditetapkan oleh Islam bagi pakain wanita ia sebagaimana berikut;
1. Hendaklah menutup kawasan aurat. Aurat wanita ialah seluruh badannya kecuali muka dan tangan sahaja yang harus didedahkan mengikut jumhur ulamak).
2. Tidak jarang atau nipis yang menampakkan kulit badan
3. Tidak ketat atau sendat hingga menampakkan bentuk tubuh
4. Tidak menyerupai pakaian lelaki
5. Tidak menyerupai pakaian orang kafir atau golongan fasiq
6. Tidak berlebihan dan menzahirkan kesombongan
7. Bukan pakaian syuhrah (iaitu pakaian yang dipakai untuk dikenali oleh orang lain, yakni untuk menunjulkan perbezaan diri dengan orang lain)
8. Tidak mempunyai hiasan atau corak yang menarik pandangan lelaki.

Adapun fesyen pakaian, tidak ada fesyen tertentu yang ditetapkan Islam bagi pakaian. Ia terserah kepada manusia untuk menentukannya mengikut pengalaman dan kebiasaan masing-masing kerana hal ini termasuk dalam perkara-perkara duniawi yang diberi kebebasan kepada manusia untuk menentukannya. Syarak hanya menetapkan pakaian hendaklah menutupi aurat, tidak jarang, tidak ketat/sendat dan sebagainya tadi. Adapun bentuk, fesyen dan cara pemakaiannya, maka terserah kepada kebiasaan atau kehendak manusia selagi tidak bercanggah dengan ciri-ciri pakaian yang ditetapkan tadi. Oleh itu, adalah harus wanita Islam memakai baju kurung, jubah, baju Punjabi atau jenis-jenis lainnya selagi ia memenuhi ciri-ciri di atas.

Rujukan;

1. Risalah tentang Pakaian, Ustaz Ahmad Adnan bin Fadzil.
2. Fatwa mufti Mesir tahun 1981 iaitu Syeikh Jadul-Haq ‘Ali Jadul-Haq. (Rujukan; Mausu’ah Fatawa Dar al-Iftak al-Mishriyyah, ter. Majlis al’A’la Li asy-Syuun al-Islamiyyah, Mesir).

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

5. Tidak menyerupai pakaian orang kafir atau golongan fasiq

punjabi diklasifikasikan sekali atau tidak?

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...