Wednesday, June 16, 2010

MASALAH KELIRU WARNA HAID DAN UBAT PENAHAN HAID

Soalan; assalamualaikum ustaz,harap ustaz dapat jawab secepat mungkin kerana saya amat tertekan sama ada mahu mengganti puasa atau tidak,memandangkan ramadan bakal tiba tidak lama lagi tapi saya masih tdk mengganti puasa.saya harap ustaz dapat beri jawapan di email saya secepat mungkin,sy mengharap sgt pertolongan ustaz. masalah saya begini, saya telah makan ubat penahan darah haid ketika bulan ramadan lepas. jadi selepas beberapa makan(saya tidak ingat berapa lama saya makan, saya tidak datan haid tapi warna kuning, kecoklatan sedikit, ada keluar.tapi saya tetap teruskan puasa sbb sy baca dalam artikel mengatakan warna kuning,coklat selepas suci tidak dikira haid cuma saya konfius warna kuning, coklat itu ada selepas 15 hari suci maknanya dalam hari ke 17 suci(saya tak pasti cuma anggapan saya ,kerana betul2 sudah lupa), yang sepatutnya saya piriet,keluar darah tapi tak keluar darah cuma keluar warna kuning, coklat..dan tidak berterusan,..seperti piriet adakah saya perlu ganti puasa2 selama 30 hari sbb sy mmg tak mandi wajib walaupun kuning,coklat itu,saya juga teruskan puasa saya.saya mahu puasa 30 hari sebb mmg piriet sy dah 14 hari kemudian diikuti masalah ini,saya jadi was2. harap ustaz bantu saya

Jawapan;

Warna kuning dan keruh (atau kelabu dan sebagainya) jika ia muncul pada hari-hari haid atau hari-hari kebiasaan haid atau hari-hari harus berlaku haid, ia dikira sebagai haid. Adapun jika ia datang semasa tempoh suci iaitu tempoh selepas tamatnya hari-hari haid, ia bukanlah haid. Ada dua hadis yang menjadi rujukan tentang cairan kuning dan keruh ini, iaitu;

Pertama; Hadis Saidatina ‘Aisyah –radhiyallahu ‘anha- menceritakan; “Wanita-wanita sahabat menghantar kepadanya satu bekas kecil berisi kapas yang terdapat padanya kesan kuning dan keruh dari haid. (*Tujuan mereka ialah meminta penjelasan darinya apakah mereka telah suci dari haid atau belum apabila yang masih tinggal pada faraj mereka hanyalah kesan kuning dan keruh). Lalu ‘Aisyah menjawab; “Janganlah kamu kamu tergesa-gesa (mandi wajib) sehinggalah kamu melihat seperti kapur putih” (HR Imam al-Bukhari dan Imam Malik).

Kedua; Hadis Ummu ‘Athiyyah –radhiyallahu ‘anha- (salah seorang wanita sahabat Nabi) menceritakan; “Kami (yakni wanita-wanita sahabat Nabi) tidak menghitung warna keruh dan juga kuning ketika suci sebagai suatu tanda haid” (HR Imam Bukhari dan Abu Daud).

Hadis Aisyah menunjukkan bahawa warna kuning dan keruh yang keluar dari faraj wanita dalam tempoh hari-hari haidnya adalah dianggap haid, yakni ia belum lagi suci dan belum dibolehkan mandi, yakni wanita hendaklah menunggu hingga habis segala warna barulah boleh mandi.

Hadis Ummu ‘Atiyah pula menunjukkan bahawa jika warna kuning dan keruh itu muncul pada masa suci, tidaklah ia dikira sebagai haid. Contohnya, seorang wanita telah kering darah haidnya dan telah mandi, namun setelah beberapa hari keluar cairan kuning dan keruh dari farajnya. Cairan kuning dan keruh itu tidak dianggap sebagai haid kerana keluarnya adalah pada masa suci, bukan pada hari-hari haid atau hari-hari kebiasaan haid.

Walaupun puan telah memakan ubat penahan haid, namun kemungkinan untuk haid puan keluar masih ada. Oleh itu, jika warna kuning dan keruh itu muncul menepati hari-hari kebiasaan haid puan pada setiap bulan (mengikut bulan Islam), ia dikira haid. Jika ia muncul bukan pada hari-hari kebiasaan haid puan, ia tidaklah dikira darah haid kerana keluarnya adalah ketika puan telah suci berpandukan hadis Ummu ‘Atiyah tadi.[1] Ini adalah mengikut pandangan mazhab Hanbali. Merujuk kepada pandangan ini, puan hendaklah memerhatikan; adakah warna kuning dan keruh yang keluar itu menepati hari-hari kebiasaan haid puan atau tidak?

Adapun menurut mazhab Syafi’ie; jika warna kuning dan keruh itu keluar dalam tempoh harus berlaku haid iaitu keluarnya selepas melalui tempoh suci paling pendek (iaitu 15 hari), maka ia dikira haid walaupun tidak menepati hari-hari kebiasaan haid.[2] Dalam ungkapan lain; jika warna kuning itu keluar sebelum genap 15 hari tempoh suci (selepas haid yang lalu), ia bukanlah haid kerana tempoh suci tidak boleh kurang dari 15 hari. Adapun jika selepas genap 15 hari tempoh suci, ia adalah haid kerana tempoh selepas 15 hari suci itu merupakan tempoh harus berlakunya haid. Merujuk kepada pandangan ini, warna kuning dan keruh yang dilihat oleh puan pada hari ke 17 suci itu adalah haid. Puan hendaklah menggantikan puasa pada hari-hari kedatangan haid sahaja, tidak perlu menggantikan keseluruhan 30 hari dalam bulan Ramadhan itu.

Mengenai hukum memakan ubat penahan haid, para ulamak mengharuskannya jika tidak mendatangkan mudarat. Bagi yang bersuami, ia hendaklah mendapat keizinan suami. Namun demikian, ia tidaklah digalakkan kerana kedatangan haid adalah ketetapan Allah untuk kaum wanita. Menahannya dari keluar dibimbangi akan mendatangkan mudarat di kemudian hari di samping ia juga mungkin mengubah kitaran haid wanita dan menimbulkan keraguan/kecelaruan sebagaimana yang dihadapi oleh puan.[3]

Semasa haji perpisahan (Hajjatul-Wada’), Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- masuk bertemu ‘Aisyah –radhiyallahu ‘anha- dan baginda melihat beliau sedang menangis. Ketika itu ‘Aisyah telah pun berihram umrah. Baginda bertanya; “Kenapa engkau menangis? Barangkali engkau kedatangan haid?”. Jawab ‘Aisyah; “Ya”. Lalu baginda berkata; “Ini (yakni kedatangan haid) adalah suatu ketetapan Allah untuk anak-anak perempuan Adam”. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim dari ‘Aisyah –radhiyallahu ‘anhu-).

Kaum wanita hendaklah bersabar dan menerima ketetapan Allah. Sekalipun semasa haid ia tidak dapat mengerjakan solat dan puasa, ruang untuk ia ingat kepada Allah masih ada. Ia masih boleh beribadah kepada Allah dengan zikir, tasbih, tahmid, bersedekah, berbuat kebajikan/kebaikan kepada manusia melalui ucapan dan perbuatan di mana semua itu juga merupakan amalan-amalan terbaik atau al-afdhal di sisi Allah.[4]

Wallahu a’lam.

Rujukan;

1. Al-Haidh wa an-Nifas, Abi ‘Umar Dibyan, hlm. 298.
2. al-Mugni, Imam Ibnu Qudamah, 1/243.
3. al-Majmu’, Imam an-Nawawi, 2/396.
3. Fatawa Arkan al-Islam, Syeikh Muhammad bin Soleh al-‘Uthaimin, hlm. 176.

Nota hujung;

[1] Ada kemungkinan kitaran haid puan akan berubah kesan pil tersebut iaitu ia mungkin keluar awal dari kebiasaan atau lewat atau mungkin hari-hari haid akan bertambah dan mungkin juga berkurang dari biasa. Maka jika kuning dan keruh itu keluar dengan disertai rasa-rasa sakit yang biasa dihadapi kaum wanita semasa haid dan keluarnya bersambungan dengan hari-hari kebiasaan haid -contohnya pada hari pertama dan kedua keluar warna kuning dan keruh dan pada hari ketiga keluar darah haid berwarna hitam, merah kehitaman atau sebagainya-, maka warna kuning dan keruh itu dikira haid sekalipun keluarnya awal dari hari yang biasa kedatangan haid. Adapun jika kuning dan keruh itu tidak disertai oleh rasa-rasa sakit dan tidak diikuti dengan keluar darah haid –yakni setelah keluar warna kuning dan keruh itu ia berhenti dan tidak ada darah yang keluar-, maka warna kuning dan keruh yang keluar itu tidak dikira haid. (Al-Haidh wa an-Nifas, Abi ‘Umar Dibyan (hlm. 274 dan 275).

[2] Berkata Imam an-Nawawi dalam al-Majmu’; “Jika seorang wanita melihat darah hitam selama lima hari, kemudian ia suci selama 15 hari, kemudian ia melihat warna kuning selama lima hari, maka mengikut pandangan yang dipakai dalam mazhab Syafi’ie; warna kuning itu dikira haid yang kedua dan tempoh antara haid pertama (iaitu 5 hari darah hitam) dan haid kedua (lima hari warna kuning) merupakan tempoh suci yang genap”. (al-Majmu’, 2/395).

[3] Al-Haidh wa an-Nifas, Abi ‘Umar Dibyan (hlm. 274 dan 275) dan Fatawa Arkan al-Islam, Syeikh Muhammad bin Soleh al-‘Uthaimin (hlm. 176).

[4] Fatwa Arkan al-Islam (hlm. 176).

9 comments:

 

Copyright © LAMAN SOAL JAWAB AGAMA Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger