Wednesday, June 16, 2010

MASALAH KELIRU WARNA HAID DAN UBAT PENAHAN HAID

Soalan; assalamualaikum ustaz,harap ustaz dapat jawab secepat mungkin kerana saya amat tertekan sama ada mahu mengganti puasa atau tidak,memandangkan ramadan bakal tiba tidak lama lagi tapi saya masih tdk mengganti puasa.saya harap ustaz dapat beri jawapan di email saya secepat mungkin,sy mengharap sgt pertolongan ustaz. masalah saya begini, saya telah makan ubat penahan darah haid ketika bulan ramadan lepas. jadi selepas beberapa makan(saya tidak ingat berapa lama saya makan, saya tidak datan haid tapi warna kuning, kecoklatan sedikit, ada keluar.tapi saya tetap teruskan puasa sbb sy baca dalam artikel mengatakan warna kuning,coklat selepas suci tidak dikira haid cuma saya konfius warna kuning, coklat itu ada selepas 15 hari suci maknanya dalam hari ke 17 suci(saya tak pasti cuma anggapan saya ,kerana betul2 sudah lupa), yang sepatutnya saya piriet,keluar darah tapi tak keluar darah cuma keluar warna kuning, coklat..dan tidak berterusan,..seperti piriet adakah saya perlu ganti puasa2 selama 30 hari sbb sy mmg tak mandi wajib walaupun kuning,coklat itu,saya juga teruskan puasa saya.saya mahu puasa 30 hari sebb mmg piriet sy dah 14 hari kemudian diikuti masalah ini,saya jadi was2. harap ustaz bantu saya

Jawapan;

Warna kuning dan keruh (atau kelabu dan sebagainya) jika ia muncul pada hari-hari haid atau hari-hari kebiasaan haid atau hari-hari harus berlaku haid, ia dikira sebagai haid. Adapun jika ia datang semasa tempoh suci iaitu tempoh selepas tamatnya hari-hari haid, ia bukanlah haid. Ada dua hadis yang menjadi rujukan tentang cairan kuning dan keruh ini, iaitu;

Pertama; Hadis Saidatina ‘Aisyah –radhiyallahu ‘anha- menceritakan; “Wanita-wanita sahabat menghantar kepadanya satu bekas kecil berisi kapas yang terdapat padanya kesan kuning dan keruh dari haid. (*Tujuan mereka ialah meminta penjelasan darinya apakah mereka telah suci dari haid atau belum apabila yang masih tinggal pada faraj mereka hanyalah kesan kuning dan keruh). Lalu ‘Aisyah menjawab; “Janganlah kamu kamu tergesa-gesa (mandi wajib) sehinggalah kamu melihat seperti kapur putih” (HR Imam al-Bukhari dan Imam Malik).

Kedua; Hadis Ummu ‘Athiyyah –radhiyallahu ‘anha- (salah seorang wanita sahabat Nabi) menceritakan; “Kami (yakni wanita-wanita sahabat Nabi) tidak menghitung warna keruh dan juga kuning ketika suci sebagai suatu tanda haid” (HR Imam Bukhari dan Abu Daud).

Hadis Aisyah menunjukkan bahawa warna kuning dan keruh yang keluar dari faraj wanita dalam tempoh hari-hari haidnya adalah dianggap haid, yakni ia belum lagi suci dan belum dibolehkan mandi, yakni wanita hendaklah menunggu hingga habis segala warna barulah boleh mandi.

Hadis Ummu ‘Atiyah pula menunjukkan bahawa jika warna kuning dan keruh itu muncul pada masa suci, tidaklah ia dikira sebagai haid. Contohnya, seorang wanita telah kering darah haidnya dan telah mandi, namun setelah beberapa hari keluar cairan kuning dan keruh dari farajnya. Cairan kuning dan keruh itu tidak dianggap sebagai haid kerana keluarnya adalah pada masa suci, bukan pada hari-hari haid atau hari-hari kebiasaan haid.

Walaupun puan telah memakan ubat penahan haid, namun kemungkinan untuk haid puan keluar masih ada. Oleh itu, jika warna kuning dan keruh itu muncul menepati hari-hari kebiasaan haid puan pada setiap bulan (mengikut bulan Islam), ia dikira haid. Jika ia muncul bukan pada hari-hari kebiasaan haid puan, ia tidaklah dikira darah haid kerana keluarnya adalah ketika puan telah suci berpandukan hadis Ummu ‘Atiyah tadi.[1] Ini adalah mengikut pandangan mazhab Hanbali. Merujuk kepada pandangan ini, puan hendaklah memerhatikan; adakah warna kuning dan keruh yang keluar itu menepati hari-hari kebiasaan haid puan atau tidak?

Adapun menurut mazhab Syafi’ie; jika warna kuning dan keruh itu keluar dalam tempoh harus berlaku haid iaitu keluarnya selepas melalui tempoh suci paling pendek (iaitu 15 hari), maka ia dikira haid walaupun tidak menepati hari-hari kebiasaan haid.[2] Dalam ungkapan lain; jika warna kuning itu keluar sebelum genap 15 hari tempoh suci (selepas haid yang lalu), ia bukanlah haid kerana tempoh suci tidak boleh kurang dari 15 hari. Adapun jika selepas genap 15 hari tempoh suci, ia adalah haid kerana tempoh selepas 15 hari suci itu merupakan tempoh harus berlakunya haid. Merujuk kepada pandangan ini, warna kuning dan keruh yang dilihat oleh puan pada hari ke 17 suci itu adalah haid. Puan hendaklah menggantikan puasa pada hari-hari kedatangan haid sahaja, tidak perlu menggantikan keseluruhan 30 hari dalam bulan Ramadhan itu.

Mengenai hukum memakan ubat penahan haid, para ulamak mengharuskannya jika tidak mendatangkan mudarat. Bagi yang bersuami, ia hendaklah mendapat keizinan suami. Namun demikian, ia tidaklah digalakkan kerana kedatangan haid adalah ketetapan Allah untuk kaum wanita. Menahannya dari keluar dibimbangi akan mendatangkan mudarat di kemudian hari di samping ia juga mungkin mengubah kitaran haid wanita dan menimbulkan keraguan/kecelaruan sebagaimana yang dihadapi oleh puan.[3]

Semasa haji perpisahan (Hajjatul-Wada’), Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- masuk bertemu ‘Aisyah –radhiyallahu ‘anha- dan baginda melihat beliau sedang menangis. Ketika itu ‘Aisyah telah pun berihram umrah. Baginda bertanya; “Kenapa engkau menangis? Barangkali engkau kedatangan haid?”. Jawab ‘Aisyah; “Ya”. Lalu baginda berkata; “Ini (yakni kedatangan haid) adalah suatu ketetapan Allah untuk anak-anak perempuan Adam”. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim dari ‘Aisyah –radhiyallahu ‘anhu-).

Kaum wanita hendaklah bersabar dan menerima ketetapan Allah. Sekalipun semasa haid ia tidak dapat mengerjakan solat dan puasa, ruang untuk ia ingat kepada Allah masih ada. Ia masih boleh beribadah kepada Allah dengan zikir, tasbih, tahmid, bersedekah, berbuat kebajikan/kebaikan kepada manusia melalui ucapan dan perbuatan di mana semua itu juga merupakan amalan-amalan terbaik atau al-afdhal di sisi Allah.[4]

Wallahu a’lam.

Rujukan;

1. Al-Haidh wa an-Nifas, Abi ‘Umar Dibyan, hlm. 298.
2. al-Mugni, Imam Ibnu Qudamah, 1/243.
3. al-Majmu’, Imam an-Nawawi, 2/396.
3. Fatawa Arkan al-Islam, Syeikh Muhammad bin Soleh al-‘Uthaimin, hlm. 176.

Nota hujung;

[1] Ada kemungkinan kitaran haid puan akan berubah kesan pil tersebut iaitu ia mungkin keluar awal dari kebiasaan atau lewat atau mungkin hari-hari haid akan bertambah dan mungkin juga berkurang dari biasa. Maka jika kuning dan keruh itu keluar dengan disertai rasa-rasa sakit yang biasa dihadapi kaum wanita semasa haid dan keluarnya bersambungan dengan hari-hari kebiasaan haid -contohnya pada hari pertama dan kedua keluar warna kuning dan keruh dan pada hari ketiga keluar darah haid berwarna hitam, merah kehitaman atau sebagainya-, maka warna kuning dan keruh itu dikira haid sekalipun keluarnya awal dari hari yang biasa kedatangan haid. Adapun jika kuning dan keruh itu tidak disertai oleh rasa-rasa sakit dan tidak diikuti dengan keluar darah haid –yakni setelah keluar warna kuning dan keruh itu ia berhenti dan tidak ada darah yang keluar-, maka warna kuning dan keruh yang keluar itu tidak dikira haid. (Al-Haidh wa an-Nifas, Abi ‘Umar Dibyan (hlm. 274 dan 275).

[2] Berkata Imam an-Nawawi dalam al-Majmu’; “Jika seorang wanita melihat darah hitam selama lima hari, kemudian ia suci selama 15 hari, kemudian ia melihat warna kuning selama lima hari, maka mengikut pandangan yang dipakai dalam mazhab Syafi’ie; warna kuning itu dikira haid yang kedua dan tempoh antara haid pertama (iaitu 5 hari darah hitam) dan haid kedua (lima hari warna kuning) merupakan tempoh suci yang genap”. (al-Majmu’, 2/395).

[3] Al-Haidh wa an-Nifas, Abi ‘Umar Dibyan (hlm. 274 dan 275) dan Fatawa Arkan al-Islam, Syeikh Muhammad bin Soleh al-‘Uthaimin (hlm. 176).

[4] Fatwa Arkan al-Islam (hlm. 176).

9 comments:

nani said...

Salam...
Ustaz saya ada satu soalan mengenai darah haid saya..pada bulan lepas saya telah mengalami darah istihadhah dan telah berjumpa doktor untuk mengambil ubat berhentikan darah,tapi pada bulan ni saya datang haid kekuningan dan coklat dan tempohnya hanya 2 hari sahaja...adakah itu dikira darah haid?kerana nak ikutkan pada masa keluar kekuningan dan coklat itu adalah dalam tempoh saya datang period...
Jadi saya musykil atas masalah ini...

Anonymous said...

ustaz...
saya baru faham pasal cecair kuning ni...
so,dalam waktu haid,cecair kuning dianggap sbagai haid...
tapi,dlam tempoh suci,cecair kuning bukanlah haid...
selama ni saya berpegang pada pndirian bahawa cecair kuning selepas abis warna merah adalah cecair putih yang teroxidized..so,saya mandi wajib tnpa 2nngu warna putih...
memandangkan saya baru tahu pasal benda ni,perlukah saya mandi wajib sekarang(pada tempoh suci)?
adakah ibadah saya x dikira selama ni???

eriantika said...

assalamualaikum...
saya masih keliru sedikit...sekiranya seseorang itu datang haid selama 13 hari...kemudian berhenti pada hari ke 13 tersebut....dan selepas itu dia mandi wajib dan solat seperti biasa...kemudian selepas 8 hari kemudiannya haid itu dtg semula...persoalannya saya ingin bertanya adakah selepas dripada 8 hari itu adakah darah yg keluar itu dianggap sebagai darah haid?
maaf saya bertanya...

a cute girl said...

ustaz adakah saya dikira priod kalau hari pertama sahaja yg kluar darah bewarna coklat yang sdikit dan hari berikutnya hinggs hari kelima cuma klua cecair kuning yang amat banyak.

saffiah said...

Assalamualaikum Ustaz : Sejak beberapa bulan ini tempoh suci selepas haid saya hanya lebih kurang 10-11 hari. Hari haid pula, hari 1-4 warna coklat sahaja dan sedikit, lewat hari ke-4 baru keluar darah merah pekat sehingga hari 7/8 kemudian keluar coklat semula hingga 13/14 hari kadang2 15 hari. Saya jadi keliru, adakah darah coklat di permulaan itu darah haid atau penyakit. Jawapan daripada ustaz amat dihargai. Wassalam.

Anonymous said...

assalamualaikum.
sy ingin bertanya adakah selaput dara itu dikira sbg najis?
jika selaput dara itu pecah samada akibat dpd aktiviti lasak ataupun persetubuhan, adakah darah yang keluar dikira sebagai najis? perlukah mandi hadas?
berapa lamakah pendarahan pecah dara pd kbiasaannya?
apakah hukum sekiranya setelah mandi hadas (persetubuhan) , namun masih terdapat saki baki darah trsebut selepas beberapa jam kemudian?
adakah ibadah sah & diterima?
adakah batal puasa seseorg trsebut pd hri itu jika dia berpuasa?
persoalan ini kebanyakan org tdk tahu. bantulah sy dlm memahami persoalan ini dengan lebih jelas di sisi agama islam. trima kasih

Anonymous said...

salam ustaz
saya selalau mengalami situasi cecair kuning tu kejap ade kejap tak ada(pagi dan malam tiada,tengahhari ade,petang tak ada semula) pada hujung tempoh haid (11 atau 12 hari akhir)
saya juga selalu mandi wajib.kadang kala sampai 4 hingga 5 kali mandi wajib tp pada hari yang berlainan.maksudnya tiap kali saya nampak ade cairan kuning saya tunggu waktu solat yang seterusnya kemudian..kalau cairan kuning dah tiada saya mandi wajib.kalau esoknya berlaku lagi saya mandi wajib lagi dan saya solat..sah atau tidak solat saya dan bolehkan saya mandi wajib banyak kali.kadangkala sampi hari ke 15 pon masih lagi keluar cairan kuning tu.
mohon sangat-sangat penjelasan ustaz..saya dah tak tau nak tanya siapa.saya hadapi masalah ni setiap kali datang haid.

WtutT said...

Assalamu'alaikum ustadz
saya mau nanya,saya anak usia 13 th.saya baru kedatangan haid pas bln puasa,tapi darah tsb warnanya coklat...waktu itu,saya bingung... apakah saya haid/tidak? darahnya keluar cuma sebentar,paginya dilihat ada, tapi siangnya dah g' keluar,kan kalau haid minimal keluarnya 1hari tu belm 1hari dah g'keluar... pertanyaanya....
apakah darah itu darah haid pa bkan? mhon pnjelasannya ustadz
sebelumnya saya ucapin "trimakasih"

WtutT said...

Assalamu'alaikum ustadz
saya mau nanya,saya anak usia 13 th.saya baru kedatangan haid pas bln puasa,tapi darah tsb warnanya coklat...waktu itu,saya bingung... apakah saya haid/tidak? darahnya keluar cuma sebentar,paginya dilihat ada, tapi siangnya dah g' keluar,kan kalau haid minimal keluarnya 1hari tu belm 1hari dah g'keluar... pertanyaanya....
apakah darah itu darah haid pa bkan? mhon pnjelasannya ustadz
sebelumnya saya ucapin "trimakasih"