Isnin, 12 Februari 2024

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan:

amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari guru?


Jawapan:


Belajar melalui youtube atau alat-alat perhubungan moden telah diakui para ulamak hari (secara ijmak sukuti) sebagai cara pengajian yang sah. Para ulamak muktabar apabila mereka tidak melarang rakaman kuliah mereka disebarkan kepada orang ramai, itu menunjukkan keizinan mereka untuk ilmu mereka dalam rakaman itu diterima dan diamalkan. Itu merupakan ijazah dari mereka secara ijazah ammah (umum/awam). Maksud ijazah ialah keizinan dari guru untuk kita membaca kitab mereka atau mengambil/mengamalkan ilmu dari mereka. Namun jika kita dapat bertemu mereka dan mengambil ijazah (keizinan) secara khusus itulah paling afdhal dan mudah-mudahan paling barakah.

Kesimpulannya, mengambil ilmu melalui rakaman video/youtube (atau seumpamanya) adalah cara yang bermanfaat hari ini, namun tidak mencukupi dalam proses pengajian ilmu. Setiap muslim perlu keluar mencari ilmu, mengadap guru dan bersimpuh di hadapan guru dengan rasa tawaduk/rendah diri, di samping menambah ilmu melalui pembacaan dan kuliah-kuliah di media sosial.


Wallahu a’lam.

Tiada ulasan:

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...