Khamis, 10 Jun 2010

MASALAH QADHA SOLAT YANG DITINGGALKAN DENGAN SENGAJA

Soalan; Assalamualaikum ustaz. Saya ada satu persoalan. Seseorang hamba Allah yang telah banyak meninggalkan solat-solat fardhu sebelum ini tetapi telah kembali ke jalan yang benar dan beliau benar-benar amat menyesal akan perbuatan yang meninggalkan solat-solat fardhu sebelum ini sehingga setiap kali selepas berdoa pasti hamba Allah ini menitiskan air mata kerana menyesali perbuatannya. Maka hamba Allah ini telah mengerjakan solat sunat taubat dan berjanji tidak akan mengulangi solat-solat fardhu. Banyak amalan-amalan lain yang dilakukan seperti melakukan solat2 sunat, bersedekah dan melakukan amalan-amalan baik diredhai oleh Allah.

Apakah perlu hamba Allah ini mengqadha semua solat-solat fardhu ini (jika ia telah meninggalkan solat2 fardhu selama 10 tahun)? Saya ada mendengar 3 pendapat:
1) Bahawa solat-solat ini tidak perlu diqadha kerana hamba Allah ini telah benar-benar menyesal tetapi jangan meninggalkan solat fardhu
2) Satu pendapat yang menyatakan solat boleh diqadha tetapi tujuan tersebut untuk menyatakan kita benar-benar ingin bertaubat.
3) Saya juga ada membaca mengenai tugas kita sebagai hamba Allah menunaikan hak Allah swt dimana mesti mengqadhakan solat yang ditinggalkan. (Buku tersebut bertajuk Bimbingan Taubat, pengarang Mohd. abdul Wahab, keluaran Jasmin Enterprise)

Mohon ustaz menjawab persoalan ini.

Jawapan;

Saya telah menjawab persoalan tersebut sebelum ini. Sila baca di alamat berikut; (http://ilmudanulamak.blogspot.com/2010/06/taubat-qadha-solat-dan-puasa-syirik.html). Kesimpulan yang dapat dibuat ialah; dalam masalah qadha solat yang ditinggalkan dengan sengaja para ulamak berbeza pandangan;

1) Jumhur ulamak (merangkumi mazhab Hanafi, Maliki dan Syafi'ie) berpandangan; wajib diqadha sebanyak mana solat yang ditinggalkan. Tidak memadai dengan taubat sahaja. Jika hutang dengan manusia dituntut kita membayarnya, maka hutang dengan Allah adalah lebih-lebih lagi dituntut.

2) Sebahagian ulamak -antaranya Imam Ibnu Hazm, Imam Ibnu Taimiyyah dan sebagainya- berpandangannya; solat yang ditinggalkan dengan sengaja tidak perlu diqadha kerana tidak ada nas yang menyuruh kita mengqadhanya dan lagipun jika kita mengqadhanya sebanyak mana sekalipun nescaya tidak akan mampu menampungnya kerana tidak akan sama solat dalam waktu dengan solat di luar waktu. Kerana itu, menurut mereka; orang yang meninggalkan solat dengan sengaja itu ia hendaklah bertaubat sungguh-sungguh kepada Allah, banyak beristighfar dan memperbanyakkan solat-solat sunat serta amalan-amalan kebaikan yang lain semoga akan memberatkan timbangannya di akhirat dan dapat menampung kekurangan kerana mengabaikan solat fardhu tersebut.

Wallahu a'lam.

Tiada ulasan:

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...