Langkau ke kandungan utama

MASALAH QADHA SOLAT YANG DITINGGALKAN DENGAN SENGAJA

Soalan; Assalamualaikum ustaz. Saya ada satu persoalan. Seseorang hamba Allah yang telah banyak meninggalkan solat-solat fardhu sebelum ini tetapi telah kembali ke jalan yang benar dan beliau benar-benar amat menyesal akan perbuatan yang meninggalkan solat-solat fardhu sebelum ini sehingga setiap kali selepas berdoa pasti hamba Allah ini menitiskan air mata kerana menyesali perbuatannya. Maka hamba Allah ini telah mengerjakan solat sunat taubat dan berjanji tidak akan mengulangi solat-solat fardhu. Banyak amalan-amalan lain yang dilakukan seperti melakukan solat2 sunat, bersedekah dan melakukan amalan-amalan baik diredhai oleh Allah.

Apakah perlu hamba Allah ini mengqadha semua solat-solat fardhu ini (jika ia telah meninggalkan solat2 fardhu selama 10 tahun)? Saya ada mendengar 3 pendapat:
1) Bahawa solat-solat ini tidak perlu diqadha kerana hamba Allah ini telah benar-benar menyesal tetapi jangan meninggalkan solat fardhu
2) Satu pendapat yang menyatakan solat boleh diqadha tetapi tujuan tersebut untuk menyatakan kita benar-benar ingin bertaubat.
3) Saya juga ada membaca mengenai tugas kita sebagai hamba Allah menunaikan hak Allah swt dimana mesti mengqadhakan solat yang ditinggalkan. (Buku tersebut bertajuk Bimbingan Taubat, pengarang Mohd. abdul Wahab, keluaran Jasmin Enterprise)

Mohon ustaz menjawab persoalan ini.

Jawapan;

Saya telah menjawab persoalan tersebut sebelum ini. Sila baca di alamat berikut; (http://ilmudanulamak.blogspot.com/2010/06/taubat-qadha-solat-dan-puasa-syirik.html). Kesimpulan yang dapat dibuat ialah; dalam masalah qadha solat yang ditinggalkan dengan sengaja para ulamak berbeza pandangan;

1) Jumhur ulamak (merangkumi mazhab Hanafi, Maliki dan Syafi'ie) berpandangan; wajib diqadha sebanyak mana solat yang ditinggalkan. Tidak memadai dengan taubat sahaja. Jika hutang dengan manusia dituntut kita membayarnya, maka hutang dengan Allah adalah lebih-lebih lagi dituntut.

2) Sebahagian ulamak -antaranya Imam Ibnu Hazm, Imam Ibnu Taimiyyah dan sebagainya- berpandangannya; solat yang ditinggalkan dengan sengaja tidak perlu diqadha kerana tidak ada nas yang menyuruh kita mengqadhanya dan lagipun jika kita mengqadhanya sebanyak mana sekalipun nescaya tidak akan mampu menampungnya kerana tidak akan sama solat dalam waktu dengan solat di luar waktu. Kerana itu, menurut mereka; orang yang meninggalkan solat dengan sengaja itu ia hendaklah bertaubat sungguh-sungguh kepada Allah, banyak beristighfar dan memperbanyakkan solat-solat sunat serta amalan-amalan kebaikan yang lain semoga akan memberatkan timbangannya di akhirat dan dapat menampung kekurangan kerana mengabaikan solat fardhu tersebut.

Wallahu a'lam.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MELAKUKAN SOLAT QADHA SELEPAS SOLAT ASAR

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Saya ada sedikit kemusykilan tetang menggantikan ibadah solat (qada) yang tertinggal. Jika saya tertinggal menunaikan solat Asar kerana sebab tertentu bolehkan saya menggantikan solat tersebut setelah selesai menunaikan Solat Fardu Asar atau saya perlu menggantikannya pada waktu solat yang lain seperti Maghrib atau Isyak kerana saya pernah terbaca di dalam kitab bahawa setelah menunaikan Solat Subuh dan Solat Asar tidak dibenarkan menunaikan sebarang solat lain (waktu haram bersolat ). Terima kasih. Jawapan; Solat yang dilarang untuk dikerjakan selepas kita mengerjakan solat subuh dan solat asar ialah solat-solat yang tidak bersebab. Adapun solat-solat bersebab, diharuskan kita mengerjakannnya pada bila-bila masa termasuk pada waktu dilarang solat. Di antara solat bersebab ialah solat qadha (yakni solat ganti kepada solat fardhu atau solat sunat yang luput waktunya). Jadi -merujuk kepada soalan saudara-, adalah harus selepas saudara menunaikan solat Asar

SOLAT TERLEBIH RAKAAT; Perlukah diulangi?

Soalan; ustaz, adakah perlu ulang semula solat yang terlebih rakaat? Jawapan; Jika tertambah rakaat solat secara tidak sengaja (yakni kerana lupa), jika disedari selepas solat tidaklah dituntut mengulangi solat. Cuma jika disedari sebaik sahaja selesai solat (yakni tidak lama masa selepas memberi salam), hendaklah sujud sahwi. Adapun jika disedari setelah masa yang lama selepas habis solat, tidak perlu lagi sujud sahwi. Terdapat hadis dari ‘Alqamah bin ‘Abdillah –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- telah menunaikan solat sebanyak lima rakaat. Lalu baginda ditegur oleh sahabat; “Ya Rasulullah, apakah solat telah ditambah (bilangan rakaatnya)?”. Baginda menjawab; “Tidak”. Lalu sahabat berkata; “Tetapi engkau telah mengerjakan solat sebanyak lima rakaat”. Rasulullah lantas sujud dua rakaat. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; Hadis ini menjadi dalil kepada jumhur ulamak (terdiri dari Imam Malik, Syafiie

SOLAT TANPA MEMBACA SURAH ATAU AYAT LAIN SELEPAS AL-FATIHAH

Soalan; assalamualaikum ustaz.. saya musykil dalam sembahyang.. jika kita solat berjemaah.. rakaat pertama hingga terakhir hanya membaca al fatihah.. adakah cara itu betul.. jika saya sembahyang berseorangan, saya akan membaca al fatihah dan surah lain pada rakaat pertama dan kedua.. pada rakaat ketiga dan keempat saya hanya membaca al fatihah.. adakah cara saya itu betul.. adakah jika saya sembahyang setiap rakaat saya perlu membaca al fatihah beserta dengan surah lain.? saya betul2 musykil sehinggakan saya rasa sembahyang saya tidak diterima oleh allah.. tolong la saya ustaz.. Jawapan; Mengenai membaca surah atau ayat (di dalam solat) selepas al-Fatihah, perincian tentangnya adalah seperti berikut; 1. Hukumnya adalah sunat, tidak wajib. Bacaan al-Quran yang wajib di dalam solat hanyalah surah al-Fatihah sahaja. Adapun membaca surah atau ayat selepasnya, hukumnya adalah sunat. Sabda Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam-; “Sesiapa yang membaca ummul-Kitab (surah al-Fatihah), maka mencuk