Jumaat, 2 Julai 2010

BAYI YANG DISUSUI ANAK SAUDARA

Soalan; assalamualaikum ustaz.saya ada mengambil anak angkat lelaki yang kini berusia 5 bulan. saya telah mencuba pelbagai cara untuk menyusukan anak angkat saya tetapi tidak berhasil. semasa saya mengambil anak angkat kebetulan anak saudara saya melahirkan anak. saya telah meminta anak saudara menyusukan anak angkat saya melebihi 5 kali kenyang. Adakah anak angkat menjadi mahram saya dan tidak batal air sembahyang antara kami. sekian, terima kasih.

Jawapan;

Bayi tersebut menjadi cucu saudara puan kerana susuan. Antara puan dengan beliau mempunyai ikatan mahram kerana susuan sama seperti ikatan antara puan dengan cucu-cucu saudara puan yang lain (yang sabit kerana nasab/keturunan). Harus puan membuka aurat di hadapannya sebagaimana yang diharuskan sesama mahram, harus puan tinggal serumah dengannya, harus bersalaman dengannya, bermusafir dengannya dan sebagainya lagi yang diharuskan antara sesama mahram.

Wallahu a'lam.

Tiada ulasan:

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...