Tuesday, 27 July 2010

JAMPI/MENTERA PENGASIH

Soalan; Assalamualaikum ustaz,saya sebagai hamba Allah amat musykil dengan adanya amalan, yang tidak diketahui di bolehkan atau tidak sehingga takut menjejaskan iman saya sebagai orang muslim (SYIRIK). Oleh yang demikian saya ada pertanyaan mengenai Ilmu Pengasih. Contohnya:
Bismillahhirrohmanirrohim
Mandiku mandi air Nur amanjani
Siraman sekali mudalah kulitku
Siram kedua datang kasih sayang sekalian yang memandang
Siraman ketiga bur memancar cahyaku
karena aku memakai pemikat bidadari dari syurga
mustajab diaku
kabul berkat izin Allah
Nurun ala nurin
bolehkah ianya di amalkan dan apakah ada kaitannya dengan pertolongan daripada makhluk halus? Diminta ustaz menghuraikan apa yang berada di benak saya selama ini.Minta pendapat daripada ustaz secepat yang boleh.

Jawapan;

Adalah lebih baik saudara/saudari meninggalkan jampi/mentera yang tidak jelas maksudnya dan tidak jelas dari mana datangnya kerana dibimbangi ia membawa kepada pemujaan selain Allah (memuja iblis, syaitan, jin atau sebagainya). Sabda Nabi -sallallahu 'alaihi wasallam-; "Sesiapa menjaga dirinya dari melakukan perkara yang syubhah (yang samar antara halal atau haram), sesungguhnya ia telah menyelamatkan agama dan kehormatan dirinya. Sesiapa melakukan yang syubhah, dibimbangi ia akan terjatuh ke dalam yang haram" (HR Imam al-Bukhari dan Muslim dari an-Nu’man bin Basyir –radhiyallahu ‘anhu-). Dalam sebuah hadis, Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam- bersabda; “Sesungguhnya jampi-jampi, tangkal-tangkal dan sihir tiwalah adalah syirik”. (Riwayat Imam Ahmad, Abu Daud, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Ibnu Mas’ud r.a./al-Jami’ as-Saghir, no. 2002) (*At-Tiwalah ialah sejenis sihir pengasih iaitu yang digunakan untuk menjadikan seorang perempuan dikasihi oleh seorang lelaki. Lihat Faidhul Qadier, hadis no. 2002).

Jangan terpengaruh dengan perkataan Bismillah atau nama Allah yang tertulis di awal jampi/mentera atau diakhirnya kerana perkataan tersebut tidak boleh menjadi hujjah untuk menghalalkan yang haram sekalipun manusia menulis atau melafaznya puluhan atau ratusan kali sekalipun. Ia sama seperti seorang yang bersumpah dengan nama Allah sedangkan kandungan sumpahnya adalah palsu, maka nama Allah itu tidak menjadikan sumpah palsu itu sebagai benar (malah ia berdosa di sisi Allah kerana bersumpah palsu). Begitu juga seorang yang membaca Bismillah ketika minum arak, Bismillah itu tidak akan menjadikan arak itu halal.

Adalah memadai kita memohon hajat kita terus dari Allah dengan berdoa dengan bahasa yang kita fahami (mengikut hajat kita) atau dengan kita berzikir dan berdoa dengan doa-doa yang maksur dari Allah dan RasulNya. Cukup banyak doa-doa dalam al-Quran dan as-Sunnah yang dapat kita pilih yang bersesuaian dengan hajat kita. Doa yang diambil dari al-Quran dan as-Sunnah telah jelas kebenarannya, bebas dari syirik dan diberi pahala bila kita membacanya kerana ia adalah ibadah. Di samping berdoa dengan doa-doa yang maksur, kita juga boleh memohon hajat kita dari Allah dengan melakukan solat hajat, solat istikharah, solat malam dan amalan-amalan sunat yang lain (seperti puasa, sedekah, membaca al-Quran dan sebagainya di mana setelah kita melakukan amalan-amalan soleh itu, kita mengangkat tangan berdoa kepada Allah agar hajat kita dimakbulkan. Ini dinamakan bertawassul dengan amalan-amalan soleh). Jelaslah kepada kita bahawa cara dan kaedah untuk kita memohon hajat dari Allah mengikut cara yang telah disyariatkan oleh Allah dan RasulNya di dalam al-Quran dan as-Sunnah cukup banyak, telah memadai untuk kita dan tidak perlu lagi kepada jampi-jampi, mentera-mentera atau lain-lainnya yang tidak pasti kebenaran dan manfaatnya.

Wallahu a'lam.

5 ulasan:

hamba Allah said...

assalamualaikum ustaz...
nenek saudara sya ada mengajar satu ayat untuk dibaca sebelom mandi...

"air setitik dalam syurga air maal hayati, air hidup tiada mati air yang menyucikan, putih kuning tubuhku warna muhammad, naik seri muka ku sejak dunia sampai akhirat"

bolehkah saya baca sebel0m mandi??

mutiaramistik said...

saya lak ustaz, mandi bunga, kadang-kadang tak de keje. saje saje nak mandi bunga tapi hati tu terdetik gak, ya allah mudah kan jodoh n berseri wajah... jadi saya di khurafat lah yea... dosa lah saya ni... yek.. tapi lau air zam-zam saya sapu kat muka baca selawat pastu sapu kat muka cakap, biar berseri muka camne? salah gak ke?

Izz said...

salam ustaz...
jika mentera dan jampi pengasih adalah haram, apakah doa2 atau zikir2 yang paling sesuai untuk doa pengasih kepada seseorang bagi mengembalikan rasa cintanya pada kita?

Muhamad Iqbal said...

Assalamualaikum Ya Ustaz...
saya ada satu soalan...
adakah silat itu syirik? saya belajar satu ilmu persilatan,yang mana perlu betapa untuk mengambil bengkung
(tali pinggang). betapa itu yang saya risau,takut-takut aqidah saya boleh rosak. di tambah lagi, saya disuruh hafaz 1 mentera... saya risau dengan mentera itu. tapi saya ingin teruskan ilmu mempertahankan diri... minta respon ustaz...
Muhamad Iqbal pelajar ting 2 SMK Taman universiti,Skudai,Johor.

Abdullah Zawawi said...

fwd: Soalan; Assalamualaikum ustaz,saya sebagai hamba Allah amat musykil dengan adanya amalan, yang tidak diketahui di bolehkan atau tidak sehingga takut menjejaskan IMAN saya sebagai orang muslim (SYIRIK)..seperti percaya pd ilmu pengasih

ustaz,apakah hakikat kebenaran keimanan ssorng hamba??
adakah mengaku beragama islam dengan sekadar mengucap 2kalimah syahadah,melakukan segala amal soleh sudah memadai???