Langkau ke kandungan utama

LARANGAN HARI SELASA

Soalan; Assalamualaikum Ustaz semoga sentiasa dirahmati Allah hendaknya.
Saya ingin bertanya adakah benar tanggapan sesetengah pihak bahawa tidak elok sekiranya melakukan sesuatu amalan/ perbuatan pada hari selasa? Kononnya boleh mendatangkan kemudaratan dan sebagainya. Suami saya selalu menegah sekiranya saya ingin membeli pakaian/ barangan lain pada hari selasa kerana barangan mudah rosak dan tidak elok kerana hari selasa. adakah benar dalam islam wujud akan perkara ini dan apakah pandangan islam sekiranya seseorang itu mempercayai perkara ini. Sekian t. kasih.

Jawapan;

Setiap larangan atau tegahan yang didakwa mesti disokong oleh dalil al-Quran dan as-Sunnah. Kewajipan mendatangkan dalil adalah tertanggung kepada orang yang mendakwa. Jika tidak ada sebarang dalil, tidak wajib kita mempercayainya, malah jika dakwaan dibuat atas nama agama, haram kita mempercayainya kerana agama adalah hak Allah dan Rasul, tidak harus sesiapa mengada-adakan sesuatu dalam agama atau mempercainya sedangkan perkara itu tidak pernah dikatakan oleh Allah dan Rasul. Terdapat hadis dari Rasulullah -sallallahu 'alaihi wasallam- menegaskan; "Sesiapa mengada-adakan dalam urusan agama ini sesuatu yang bukan darinya, ia adalah tertolak" (HR al-Bukhari dan Muslim dari 'Aisyah -radhiyallahu 'anha-). Baginda juga bersabda; "Sesiapa sengaja mengadakan pendustaan terhadapku, sediakanlah tempat duduknya dalam neraka" (HR al-Bukhari dari al-Mughirah bin Syu'bah -radhiyallahu 'anhu-).

Wallahu a'lam.

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
Boleh tak ustaz beri contoh dakwaan yang dibuat atas nama agama? Saya kurang jelas..

Catatan popular daripada blog ini

MELAKUKAN SOLAT QADHA SELEPAS SOLAT ASAR

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Saya ada sedikit kemusykilan tetang menggantikan ibadah solat (qada) yang tertinggal. Jika saya tertinggal menunaikan solat Asar kerana sebab tertentu bolehkan saya menggantikan solat tersebut setelah selesai menunaikan Solat Fardu Asar atau saya perlu menggantikannya pada waktu solat yang lain seperti Maghrib atau Isyak kerana saya pernah terbaca di dalam kitab bahawa setelah menunaikan Solat Subuh dan Solat Asar tidak dibenarkan menunaikan sebarang solat lain (waktu haram bersolat ). Terima kasih. Jawapan; Solat yang dilarang untuk dikerjakan selepas kita mengerjakan solat subuh dan solat asar ialah solat-solat yang tidak bersebab. Adapun solat-solat bersebab, diharuskan kita mengerjakannnya pada bila-bila masa termasuk pada waktu dilarang solat. Di antara solat bersebab ialah solat qadha (yakni solat ganti kepada solat fardhu atau solat sunat yang luput waktunya). Jadi -merujuk kepada soalan saudara-, adalah harus selepas saudara menunaikan solat Asar

SOLAT TERLEBIH RAKAAT; Perlukah diulangi?

Soalan; ustaz, adakah perlu ulang semula solat yang terlebih rakaat? Jawapan; Jika tertambah rakaat solat secara tidak sengaja (yakni kerana lupa), jika disedari selepas solat tidaklah dituntut mengulangi solat. Cuma jika disedari sebaik sahaja selesai solat (yakni tidak lama masa selepas memberi salam), hendaklah sujud sahwi. Adapun jika disedari setelah masa yang lama selepas habis solat, tidak perlu lagi sujud sahwi. Terdapat hadis dari ‘Alqamah bin ‘Abdillah –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- telah menunaikan solat sebanyak lima rakaat. Lalu baginda ditegur oleh sahabat; “Ya Rasulullah, apakah solat telah ditambah (bilangan rakaatnya)?”. Baginda menjawab; “Tidak”. Lalu sahabat berkata; “Tetapi engkau telah mengerjakan solat sebanyak lima rakaat”. Rasulullah lantas sujud dua rakaat. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; Hadis ini menjadi dalil kepada jumhur ulamak (terdiri dari Imam Malik, Syafiie

SOLAT TANPA MEMBACA SURAH ATAU AYAT LAIN SELEPAS AL-FATIHAH

Soalan; assalamualaikum ustaz.. saya musykil dalam sembahyang.. jika kita solat berjemaah.. rakaat pertama hingga terakhir hanya membaca al fatihah.. adakah cara itu betul.. jika saya sembahyang berseorangan, saya akan membaca al fatihah dan surah lain pada rakaat pertama dan kedua.. pada rakaat ketiga dan keempat saya hanya membaca al fatihah.. adakah cara saya itu betul.. adakah jika saya sembahyang setiap rakaat saya perlu membaca al fatihah beserta dengan surah lain.? saya betul2 musykil sehinggakan saya rasa sembahyang saya tidak diterima oleh allah.. tolong la saya ustaz.. Jawapan; Mengenai membaca surah atau ayat (di dalam solat) selepas al-Fatihah, perincian tentangnya adalah seperti berikut; 1. Hukumnya adalah sunat, tidak wajib. Bacaan al-Quran yang wajib di dalam solat hanyalah surah al-Fatihah sahaja. Adapun membaca surah atau ayat selepasnya, hukumnya adalah sunat. Sabda Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam-; “Sesiapa yang membaca ummul-Kitab (surah al-Fatihah), maka mencuk