Langkau ke kandungan utama

HUKUM KERINTING RAMBUT DAN MEWARNAKANNYA

Soalan; Assalamualaikum ustaz..
1. Apakah hukum sebagai seorang isteri yang bertudung, mengkerintingkan rambut untuk tatapan suaminya sahaja memandangkan ia adalah permintaan suaminya.
2. Adakah boleh untuk menggunakan pewarna rambut yang telah dicop halal oleh jakim digunakan selain daripada Inai.
sekian terima kasih.

Jawapan;

1. Mengkerinting rambut untuk suami adalah harus, begitu juga mewarnakan rambut. Tidak ada dalil yang melarangnya dan perbuatan tersebut tidaklah dapat dikatakan sebagai mengubah ciptaan Allah kerana ia tidak kekal. Keadaannya sama seperti memakai celak, inai dan sebagainya. Adapun mengkerinting rambut atau mewarnakannya untuk diperlihatkan kepada lelaki-lelaki ajnabi, hukumnya haram kerana rambut adalah aurat dan tidak harus didedahkan melainkan kepada suami, mahram atau sesama wanita.

2. Namun dalam mewarnakan rambut, hendaklah dijauhi warna hitam kerana terdapat larangan khusus dari Nabi. Adapun warna lain, diharuskan. Sabda Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam-; “Ubahlah warna uban (di janggut dan rambut kamu) dengan sesuatu, akan tetapi jauhilah warna hitam” (HR Imam Muslim dari Jabir bin ‘Abdillah –radhiyallahu ‘anhu-). Berkata Imam an-Nawawi; “Menurut mazhab kami (yakni mazhab Syafi’ie) digalakkan mencelup uban dengan warna kuning dan merah sama ada bagi lelaki atau perempuan dan haram mencelupnya dengan warna hitam mengikut pandangan yang paling benar” (Syarah Soheh Muslim, juz. 14).

Seperkara lagi, orang yang berkhidmat menguruskan rambut wanita (sama ada menggunting, mendandan, mencuci, mengkerinting, mewarna dan sebagainya) hendaklah di kalangan wanita juga. Tidak harus lelaki ajnabi melihat rambut wanita yang bukan mahramnya, apatahlagi hendak menyentuh dan membelainya. Sabda Nabi; “Jika kepala seseorang dari kamu ditusuk dengan jarum dari besi itu lebih baik baginya dari ia menyentuh seorang wanita yang tidak halal untuknya” (Riwayat Imam at-Thabrani dan al-Baihaqi dari Ma’qal bin Yasar –radhiyallahi ‘anhu-. Berkata al-Haithami; para perawi hadis ini adalah perawi hadis soheh. Berkata al-Munziri; para perawinya adalah tsiqah Lihat; Faidhal-Qadier, hadis no. 7216).

2. Mengenai bahan pewarna rambut; jika diyakini suci dan halal (termasuk bersandar kepada logo halal yang diiktiraf) serta tidak mendatangkan mudarat pada rambut, haruslah digunakan. Satu lagi, pastikan bahan itu dari jenis yang telap air supaya tidak menimbulkan masalah apabila mengambil wudhuk. Di antara syarat sah wudhuk ialah; hendaklah anggota wudhuk tidak dilapisi bahan yang menghalang air dari mengenai anggota wudhuk. Jika ada, wajib ia ditanggalkan sebelum mengambil wudhuk.

Rujukan;

1. Fatawa as-Syabakah al-Islamiyah, (فتاوى الشبكة الإسلامية), NO. 102055
2. Fatawa Nur ‘Ala ad-Darb, Syeikh Muhammad Soleh al-‘Uthaimin.
3. Fatwa al-Lujnah ad-Daimah, Arab Saudi, 5/168.
4. Syarah Soheh Muslim, Imam an-Nawawi, juz. 14, Kitab al-Libas wa az-Ziinah, bab Istihbab Khitdhab as-Syaib..

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
Assalamualaikum ustaz..
sye mewarnekn rmbut dgn pewarna yg halal dan tidak halang air.sye bertudung, dan hanye mmpamerkn rmbut sye didepan mahram shj..sye tidak beruban dan masih belum berkahwin.niat sye mewarnakn rmbut adalah utk mencube, dan utk kpuasan diri sndri.ape hukum die ye ustaz?harap ustaz dpt mmbntu..terima kasih..

Catatan popular daripada blog ini

MELAKUKAN SOLAT QADHA SELEPAS SOLAT ASAR

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Saya ada sedikit kemusykilan tetang menggantikan ibadah solat (qada) yang tertinggal. Jika saya tertinggal menunaikan solat Asar kerana sebab tertentu bolehkan saya menggantikan solat tersebut setelah selesai menunaikan Solat Fardu Asar atau saya perlu menggantikannya pada waktu solat yang lain seperti Maghrib atau Isyak kerana saya pernah terbaca di dalam kitab bahawa setelah menunaikan Solat Subuh dan Solat Asar tidak dibenarkan menunaikan sebarang solat lain (waktu haram bersolat ). Terima kasih. Jawapan; Solat yang dilarang untuk dikerjakan selepas kita mengerjakan solat subuh dan solat asar ialah solat-solat yang tidak bersebab. Adapun solat-solat bersebab, diharuskan kita mengerjakannnya pada bila-bila masa termasuk pada waktu dilarang solat. Di antara solat bersebab ialah solat qadha (yakni solat ganti kepada solat fardhu atau solat sunat yang luput waktunya). Jadi -merujuk kepada soalan saudara-, adalah harus selepas saudara menunaikan solat Asar

SOLAT TERLEBIH RAKAAT; Perlukah diulangi?

Soalan; ustaz, adakah perlu ulang semula solat yang terlebih rakaat? Jawapan; Jika tertambah rakaat solat secara tidak sengaja (yakni kerana lupa), jika disedari selepas solat tidaklah dituntut mengulangi solat. Cuma jika disedari sebaik sahaja selesai solat (yakni tidak lama masa selepas memberi salam), hendaklah sujud sahwi. Adapun jika disedari setelah masa yang lama selepas habis solat, tidak perlu lagi sujud sahwi. Terdapat hadis dari ‘Alqamah bin ‘Abdillah –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- telah menunaikan solat sebanyak lima rakaat. Lalu baginda ditegur oleh sahabat; “Ya Rasulullah, apakah solat telah ditambah (bilangan rakaatnya)?”. Baginda menjawab; “Tidak”. Lalu sahabat berkata; “Tetapi engkau telah mengerjakan solat sebanyak lima rakaat”. Rasulullah lantas sujud dua rakaat. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; Hadis ini menjadi dalil kepada jumhur ulamak (terdiri dari Imam Malik, Syafiie

SOLAT TANPA MEMBACA SURAH ATAU AYAT LAIN SELEPAS AL-FATIHAH

Soalan; assalamualaikum ustaz.. saya musykil dalam sembahyang.. jika kita solat berjemaah.. rakaat pertama hingga terakhir hanya membaca al fatihah.. adakah cara itu betul.. jika saya sembahyang berseorangan, saya akan membaca al fatihah dan surah lain pada rakaat pertama dan kedua.. pada rakaat ketiga dan keempat saya hanya membaca al fatihah.. adakah cara saya itu betul.. adakah jika saya sembahyang setiap rakaat saya perlu membaca al fatihah beserta dengan surah lain.? saya betul2 musykil sehinggakan saya rasa sembahyang saya tidak diterima oleh allah.. tolong la saya ustaz.. Jawapan; Mengenai membaca surah atau ayat (di dalam solat) selepas al-Fatihah, perincian tentangnya adalah seperti berikut; 1. Hukumnya adalah sunat, tidak wajib. Bacaan al-Quran yang wajib di dalam solat hanyalah surah al-Fatihah sahaja. Adapun membaca surah atau ayat selepasnya, hukumnya adalah sunat. Sabda Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam-; “Sesiapa yang membaca ummul-Kitab (surah al-Fatihah), maka mencuk