Langkau ke kandungan utama

PUASA PADA HARI SABTU

Soalan; assalam mualaikum, ana ingin bertanya, pada 27 rejab (sabtu) ana telah berpuasa sunat. Adakah memadai ana berpuasa hari sabtu tersebut saja atau ana kena buat / sambung pada hari ahad pula. Syukran.

Jawapan;

Terdapat larangan dari Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam- dalam hadisnya;

لا تصُومُوا يومَ السَّبتِ إِلاَّ فِيمَا افتُرِضَ عَلَيكُمْ
“Janganlah kamu berpuasa pada hari Sabtu kecuali yang difardhukan ke atas kamu”. (Riwayat Imam at-Tirmizi dari Abdullah bin Busr dari saudara perempuannya. Berkata Imam at-Tirmizi; hadis ini hasan)

Maksud larangan dalam hadis di atas ialah mengkhususkan hari sabtu untuk berpuasa. Menurut ulamak; larangan dalam hadis di atas ialah larangan makruh, bukan larangan haram. Hikmah larangan tersebut ialah kerana hari Sabtu merupakan hari kebesaran orang Yahudi. Dengan alasan ini, dimakruhkan juga mengkhususkan puasa pada hari Ahad kerana ia merupakan hari kebesaran orang Nasara (Kristian).

Larangan tersebut ternafi apabila kita menggabung puasa hari sabtu itu dengan sehari sebelumnya atau selepasnya iaitu berpuasa pada hari Jumaat dan Sabtu atau pada hari Sabtu dan Ahad. Ini kerana tidak ada penganut agama yang mengagungkan hari-hari tersebut serentak, maka tidak ada penyerupaan di situ. Malah terdapat riwayat dari isteri Nabi Ummu Salamah –radhiyallahu ‘anha- yang menceritakan;

كَانَ أَكْثَرَ صَوْمِهِ السَّبْتُ وَالأَحَدُ، وَيَقُوْلُ: هُمَا يَوْمَا عَيْْدِ الْمُشْرِكِيْنَ، فَأُحِبُّ أَنْ أُخَاْلِفَهُمْ
“Kebanyakan puasa Rasulullah ialah pada hari Sabtu dan Ahad. Baginda berkata; ‘Dua hari itu adalah hari perayaan orang-orang Musyrikin, maka aku ingin menyalahi (yakni berbeza dengan) mereka’”. (Riwayat Imam Ahmad, Thabrani dan al-Hakim)

Begitu juga, larangan tersebut ternafi jika seseorang berpuasa pada hari sabtu kerana berbetulan dengan kebiasaannya (bukan dengan niat mengkhususkannya) seperti ia biasa berpuasa dengan puasa Nabi Daud –alaihi salam- (iaitu sehari berpuasa dan sehari berbuka) lalu puasanya jatuh pada hari sabtu secara kebetulan.

Sebagaimana yang terkandung dalam hadis, larangan berpuasa pada hari sabtu secara khusus itu dikecualikan jika puasa yang hendak dilakukan itu adalah puasa fardhu (wajib) sama ada puasa Qadha Ramadhan, puasa nazar atau puasa kaffarah. Para ulamak mengecualikan juga dari larangan tersebut jika hari sabtu itu menepati kedatangan hari-hari yang amat digalakkan berpuasa (yakni sunnat muakkad) seperti hari ‘Arafah, ‘Asyura’ dan hari-hari awal Dzul-Hijjah. Maka jika hari ‘Arafah atau sebagainya itu jatuh pada hari sabtu, tidaklah dimakruhkan kita berpuasa kerana niat kita bukan hendak mengkhususkan hari sabtu itu dengan puasa tetapi kerana ingin merebut pahala berpuasa pada hari ‘Arafah yang kebetulan jatuh pada hari Sabtu. (Dapatkan ebook tentang puasa-puasa sunat di; http://ebook-ilmudanulamak.blogspot.com/).

Wallahu a’lam.

Rujukan;

1. Risalah “PUASA-PUASA SUNAT & HARI-HARI DILARANG BERPUASA”, Ustaz Ahmad Adnan bin Fadzil (Dapat ebook di; http://ebook-ilmudanulamak.blogspot.com/)
2. Tuhfah al-Ahwazi Tuhfah al-Ahwazi, Syarah Jami’ at-Tirmizi, juz 2 (Ma Ja-a Fi Syaum Yaum as-Sabt).

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
salam....ust apakah hukum bagi puasa seseorang yg telah baligh jika dia tidak melalukan solat??
kerna sya rasa tidak solat bukan perkara yg menyebabkan batalnya puasa ? adakah puasa nya diterima ALLAH Taala ?
Tanpa Nama berkata…
salam....ust apakah hukum bagi puasa seseorang yg telah baligh jika dia tidak melalukan solat??
kerna sya rasa tidak solat bukan perkara yg menyebabkan batalnya puasa ? adakah puasa nya diterima ALLAH Taala ?
Unknown berkata…
Perkara pertama yang akan dihisab adalah solat...
Unknown berkata…
Saya bukan ustaz tapi ada hadis menyatakan bahawa perkara pertama yang akan dihisab adalah solat.

Berfikirlah dari situ sama ada puasa itu diterima atau tidak.
Unknown berkata…
Perkara pertama yang akan dihisab adalah solat...

Catatan popular daripada blog ini

MELAKUKAN SOLAT QADHA SELEPAS SOLAT ASAR

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Saya ada sedikit kemusykilan tetang menggantikan ibadah solat (qada) yang tertinggal. Jika saya tertinggal menunaikan solat Asar kerana sebab tertentu bolehkan saya menggantikan solat tersebut setelah selesai menunaikan Solat Fardu Asar atau saya perlu menggantikannya pada waktu solat yang lain seperti Maghrib atau Isyak kerana saya pernah terbaca di dalam kitab bahawa setelah menunaikan Solat Subuh dan Solat Asar tidak dibenarkan menunaikan sebarang solat lain (waktu haram bersolat ). Terima kasih. Jawapan; Solat yang dilarang untuk dikerjakan selepas kita mengerjakan solat subuh dan solat asar ialah solat-solat yang tidak bersebab. Adapun solat-solat bersebab, diharuskan kita mengerjakannnya pada bila-bila masa termasuk pada waktu dilarang solat. Di antara solat bersebab ialah solat qadha (yakni solat ganti kepada solat fardhu atau solat sunat yang luput waktunya). Jadi -merujuk kepada soalan saudara-, adalah harus selepas saudara menunaikan solat Asar...

SOLAT TERLEBIH RAKAAT; Perlukah diulangi?

Soalan; ustaz, adakah perlu ulang semula solat yang terlebih rakaat? Jawapan; Jika tertambah rakaat solat secara tidak sengaja (yakni kerana lupa), jika disedari selepas solat tidaklah dituntut mengulangi solat. Cuma jika disedari sebaik sahaja selesai solat (yakni tidak lama masa selepas memberi salam), hendaklah sujud sahwi. Adapun jika disedari setelah masa yang lama selepas habis solat, tidak perlu lagi sujud sahwi. Terdapat hadis dari ‘Alqamah bin ‘Abdillah –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- telah menunaikan solat sebanyak lima rakaat. Lalu baginda ditegur oleh sahabat; “Ya Rasulullah, apakah solat telah ditambah (bilangan rakaatnya)?”. Baginda menjawab; “Tidak”. Lalu sahabat berkata; “Tetapi engkau telah mengerjakan solat sebanyak lima rakaat”. Rasulullah lantas sujud dua rakaat. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; Hadis ini menjadi dalil kepada jumhur ulamak (terdiri dari Imam Malik, Syafiie...

ADIK-BERADIK DATUK DAN NENEK; ADAKAH MEREKA MAHRAM?

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Terima kasih atas jwpn Ustaz pd soalan yg terlebih dahulu - tentang mahram seseorang wanita & menampakkan aurat pd remaja lelaki belum baligh. Dlm catatan Ustaz, disenaraikan mahram seseorang wanita adalah: 1. Bapa dan ke atas (yakni datuk dan seterusnya ke atas) 2. Anak lelakinya dan cucu lelakinya 3. Saudara-saudara lelakinya 4. Anak-anak lelaki kepada saudara-saudara lelakinya 5. Anak-anak lelaki kepada saudara-saudara perempuannya 6. Bapa-bapa saudara dari sebelah bapanya 7. Bapa-bapa saudara dari sebelah ibunya. Soalan saya pula, bagi pihak Muslimah,bagaimana pula lelaki di senarai di bawah ini - adakah boleh kita berjabat tgn & menampakkan aurat? a--adik-beradik lelaki pada datuk kandung kami (sebelah bapa & ibu) b--adik-beradik lelaki pada nenek kandung kami (sebelah bapa & ibu) c--anak lelaki dari bapa saudara sebelah kedua bapa & ibu kami (yakni sepupu lelaki dari pakcik) Terima kasih Ustaz. Wassalam Jawapan; 1. Adik-beradik ...