Selasa, 18 Januari 2011

CARA MEMBERSIHKAN ARAK YANG TERKENA PAKAIAN

Soalan; Assalamualaikum...Sekiranya pakaian terkena arak,
1) Adakah memadai pakaian dan bahagian badan itu dibasuh seperti biasa dengan sabun & dibilas.
2) Adakah arak juga seperti anjing jika tersentuh mesti disamak?
Wasalam, diharap penjelasan ustaz dapat membantu saya.

Jawapan;

Najis dibahagikan kepada tiga jenis;

1. Mukhaffafah; iaitu najis ringan. Hanya ada satu sahaja najis yang masuk dalam kategori ini iaitu air kencing bayi lelaki yang belum berumur dua tahun dan belum memakan apa-apa makanan selain susu ibu. Cara mensucikan najis ini cukup mudah iaitu dengan hanya merenjiskan air ke tempat yang dikenai kencing bayi itu, kemudian dilap. Tidak perlu membasuh dan membilasnya. Kerana itu ia dinamakan najis mukhaffafah yang bermaksud yang diringankan cara membasuhnya.

2. Najis mughalladzah; iaitu najis berat. Najis ini ialah yang datang dari anjing. Cara mencucinya agak berat iaitu dengan dibasuh sebanyak tujuh kali iaitu basuhan pertama dengan air bercampur tanah dan dibilas dengan air biasa selepasnya sebanyak enam kali. Sebahagian ulamak (antaranya mazhab Syafi'ie) memasukkan juga dalam kategori najis ini najis yang datang dari babi iaitu dengan mengkiaskannya kepada anjing.

3. Najis mutawassitah; iaitu najis pertengahan, iaitu cara mencucinya pertengahan di antara yang mudah dan yang berat tadi. Najis ini merangkumi semua najis yang lain dari najis ringan dan najis berat tadi. Contohnya; air kencing, tahi, darah, arak dan sebagainya. Cara mensucikannya ialah; pertama, dengan membuang ain/zat najis jika nampak, kemudian membasuh tempat yang terkena najis itu dengan air serta membilasnya hingga hilang kesan-kesan najis (warna, bau dan rasanya). Bilangan cucian tidaklah ditetap bilangan tertentu, yang diambil kira ialah hilangnya kesan-kesan najis. Jika sukar menghilangkan warnanya setelah cucian dilakukan berulang kali, kesan warna itu dimaafkan.

Dari pembahagian di atas dapatlah kita mengetahui cara mencuci arak yang terkena pakaian. Oleh kerana arak adalah dari jenis najis mutawassitah, maka mencucinya ialah dengan membasuhnya dengan air dan membilasnya hingga hilang kesan-kesan arak itu pada pakaian. Tidak perlulah mensamaknya sebagaimana membersih najis anjing.

Wallahu a'lam.

3 ulasan:

Nera Kun-tut berkata...

salam. macamana dengan susu anjing atau babi??? Najis jenis apa????

Tanpa Nama berkata...

APAKAH HUKUM JIKA ARAK TUMPAH KE ATAS LENGAN? ADAKAH PERLU DISAMAK ATAUPUN BASUH SEPERTI CARA-CARA YANG DILAKUKAN UNTUK NAJIS MUTAWASSITAH?

Tanpa Nama berkata...

APAKAH HUKUM JIKA ARAK TUMPAH KE ATAS LENGAN? ADAKAH PERLU DISAMAK ATAUPUN BASUH SEPERTI CARA-CARA YANG DILAKUKAN UNTUK NAJIS MUTAWASSITAH?

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...