Soalan; Assalamualaikum Ustaz, mohon penjelasan ustaz;
1.
Harta yg kita miliki dan isteri kita sekarang, contohnya kereta, rumah, wang
atau tanah perlukah diletakkan penama atau org yg akan mewarisinya kelak jika
kita meninggal dunia. Jika diletakkan, adakah ia akan dikira sebagai hibah, atau
ianya dikira harta pusaka yg wajib dibahagi mengikut hukum faraid setelah
peninggalan kita. Jika tidak diletakkan penama, apakah risiko yg akan kita
hadapi setelah meninggal nanti. Untuk kereta dan rumah yang dibeli secara loan,
wajibkah kita mengambil insurans hayat untuk diri kita bagi keperluan jika
ketiadaan kita nanti, baki pinjaman tersebut ditanggung oleh pihak insurans dan
kita tidak lagi menanggung hutangnya setelah berada di alam sana.
2-
Jika kita telah memiliki loan untuk membeli keperluan berbentuk hajiyat atau
dharuriat seperti rumah dan kereta, haruskah kita membuat loan ketiga, contohnya
loan peribadi untuk membeli rumah bg disewakan atau untuk keperluan bisnes2 yg
lain, kerana loan ketiga ini bukan lagi dharuriat, cuma sebagai menambah
pendapatan sahaja, di mana dengan menambah pendapatan itu kita dapat menderma
dan sebagainya. Ini kerana, walaupun sistem pinjaman Islam yg ada pada hari ini
dan diamalkan oleh kebanyakan bank, kita dapati unsur2 penindasan masih lagi
wujud, di mana pinjaman yg berjumlah besar dan memakan tempoh yg lama contohnya
rm200 ribu untuk tempoh selama 20 tahun, pihak bank mengenakan keuntungan hampir
sama dengan jumlah pinjaman yg dipohon (walaupun pinjaman tersebut islamik).
Jadi, adakah harus menurut pendapat ustaz sendiri dan menurut pendangan islam
kita membuat loan ketiga dalam keadaan seperti ini dan bukan untuk perkara yg
dharuriat atau hajiyat seperti yg dinyatakan tadi.
Sekian.
Jawapan;
Bismillah, walhamdulillah, wassolatu ala Rasulillah,
1. Perlu atau tidak meletakkan penama pada harta adalah bergantung kepada maslahah pemilik harta dan waris-warisnya. Namun menurut fatwa ulamak; Penama tidak lebih dari pemegang amanah sahaja.
Apabila berlaku kematian pemilik harta, penama wajib menguruskan harta tersebut
dengan membahagikannya kepada waris-waris si mati. Ia tidak boleh dianggap hibah
kerana hibah ialah pemberian ketika hidup dan hibah hanya dikira sah apabila
telah diterima/dipegang oleh penerima hibah (yakni telah bertukar nama/milik
kepadanya). Oleh kerana harta/wang yang ditinggalkan itu masih atas nama si
mati, maka harta itu dianggap harta peninggalan si mati dan mesti diagihkan
kepada waris-warisnya setelah ditolak hutang-hutang dan wasiatnya (jika
ada).
2. Mengambil insuran (yang islamic; takaful atau sebagainya) untuk
menampung hutang apabila mati kelak suatu yang baik untuk mengelak kita dari
masih menanggung hutang apabila mati kelak. Mati dengan menanggung hutang dan
tidak ada orang/pihak yang sanggup mengambil alih hutang tetsebut, menyebabkan
berlaku apa yang disebut oleh Nabi SAW dalam hadisnya;
نفس المؤمن معلقة بدينه حتى يقضى عنه
"Roh orang beriman tergantung dengan hutangnya hinggalah dilunaskan bagi
pihaknya" (HR Imam at-Tirmizi. hadis hasan).
Maksud "tergantung dengan hutangnya' ialah; darjat kemuliaan yang hendak diberikan kepadanya tertahan dengan sebab hutangnya di dunia yang belum dilunaskan hinggalah apabila hutang itu dilunaskan barulah darjah kemuliaan itu diberikan kepadanya" (Faidhul-Qadier, no. 9281).
3. Berhutang dengan bank hari ini tidak digalakkan kerana sistem yang
dipakai ialah Bai' al-'Inah. Ia ditolak oleh jumhur ulamak kerana mirip kepada
riba dan dilarang oleh Nabi SAW dalam hadisnya;
إِذَا
تَبَايَعْتُمْ بِالْعِينَةِ وَأَخَذْتُمْ أَذْنَابَ الْبَقَرِ وَرَضِيتُمْ بِالزَّرْعِ
وَتَرَكْتُمْ الْجِهَادَ سَلَّطَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ ذُلًّا لَا يَنْزِعُهُ حَتَّى
تَرْجِعُوا إِلَى دِينِكُمْ
“Jika kamu saling berakad jual beli secara ‘Inah
dan kamu sibuk dengan ternakan lembu dan tanaman kamu sehingga kamu
meninggalkan jihad, nescaya Allah akan menimpakan kehinaan ke atas kamu yang
tidak akan hilang kehinaan itu selama kamu tidak kembali kepada agama kamu” (HR Imam Abu Daud dari Ibnu 'Umar RA).
Bai’ al-‘Inah ialah seseorang menjual suatu barang kepada
seorang yang lain dengan harga bertangguh, kemudian ia membeli semula barang itu
dari pembeli tadi dengan bayaran tunai tetapi dengan harga yang lebih bawah
dari harga jualannya tadi. Contohnya; Ali menjual kepada Ahmad sebuah kereka
dengan harga RM20 ribu dan dibayar tangguh. Kemudian Ali membeli semula kereta
dari Ahmad dengan membayar tunai tetapi harganya RM 15 000 sahaja.
Wallahu a'lam.
Ulasan