Soalan; Salam ustaz.. saya mohon
pencerahan dr ustaz.. Begini, 3 org sahabat zaman sekolah saya menyinggah ke
rumah kampung saya sebentar td. mereka sempat bersolat maghrb dan isya' serta
djamukan dgn sedikit maknn oleh ibu, nenek dan ibu saudara saya. Namun, sgt mngejutkan
bila usai solat isya datuk saya yg baru pulang dr surau mula me'negur' sahabat2
saya. beliau (datuk) menegaskan bahawa beliau tidak ingin bersubahat bersama
kerana haram sekumpulan lelaki menziarah seorang wanita bukan mahram. Sungguh
saya malu dgn tindakan datuk menegur sahabat saya yang dtg menziarah. Soalan
saya apakah benar Islam tidak membenarkan had ziarah-menziarahi sebegini?
terima kasih atas perhatian ustaz.
Bismillah, walhamdulillah, wassolatu ala Rasulillah.
Jawapan;
Bismillah, walhamdulillah, wassolatu ala Rasulillah.
Nabi SAW menegah lelaki ajnabi* dan wanita ajnabiyah* berduaan sebagaimana sabdaNya; “Janganlah seorang lelaki
bersunyian dengan seorang wanita (yang bukan mahramnya), dan janganlah seorang
wanita bermusafir kecuali dengan disertai oleh mahramnya” (Soheh al-Bukhari; 3006. Soheh
Muslim; 424/1341. Dari Ibnu ‘Abbas RA).(*ajnabi/ajnabiyah; yang asing, iaitu tiada ikatan mahram).
Istilah berduaan/bersunyian hilang
apabila dihadiri bersama oleh orang lain. Oleh itu, para ulamak (antaranya Imam
an-Nawawi) menfatwakan; jika perjumpaan antara lelaki dan wanita disertai oleh
orang lain sama ada oleh lelaki yang menjadi mahram wanita itu (bapanya,
abangnya, anaknya yang telah baligh dan sebagainya), atau wanita yang menjadi
mahram lelaki tersebut (ibunya, kakaknya atau sebagainya), atau dihadiri
bersama oleh wanita lain yang dipercayai yang menemani (seperti kes di atas; si
yang bertanya ditemani oleh ibu, nenek dan ibu saudara), maka perjumpaan itu
dibolehkan pada hukum Syarak kerana ia terkeluar dari makna khalwah
(berduaan/bersunyian) yang dilarang Nabi SAW dalam hadis tadi.[1] Namun ia terikat dengan syarat; aman dari fitnah dan keraguan.[2]
Maka yang diharamkan ialah; berduaan/bersunyian antara seorang lelaki dan
seorang wanita (keduanya ajnabi) tanpa dihadiri orang ketiga bersama
mereka. Menurut Imam an-Nawawi; keharamannya telah diijmakkan ulamak. Menurut
beliau lagi; turut diharamkan ialah jika yang hadir bersama mereka itu ialah
lelaki yang tidak disegani oleh mereka kerana masih kecil seperti anak berusia
dua atau tiga tahun atau seumpamanya kerana kewujudannya sama seperti tiada.
Begitu juga, turut diharamkan ialah jika berhimpun ramai lelaki dengan seorang
wanita. Adapun jika berhimpun seorang lelaki dengan ramai wanita, mengikut
pandangan yang soheh; dibolehkan (*dengan syarat tadi, iaitu; aman dari fitnah
dan keraguan). (Syarah Soheh Muslim, Imam an-Nawawi).
Merujuk kepada soalan, maka diboleh
seorang wanita menerima tetamu-tetamu lelaki dirumahnya dengan syarat mematuhi
hukum-hakam dan adab yang telah ditetapkan Syariat, antaranya;
1. Dihadiri oleh orang lain yang
disegani sebagaimana dijelaskan tadi
2. Tidak membuka aurat
3. Selamat dari fitnah dan keraguan
4. Menjaga adab-adab pergaulan lelaki
dan perempuan; tidak berlaku ikhtilat.
5. Tidak disertai program maksiat
Wallahu a’lam.
Rujukan;
1. Syarah Soheh Muslim, Imam
an-Nawawi; jilid 9 (hadis; 1341).
2. al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 19/268
(perkataan; ‘khalwah’).
3. Fatawa ‘Ulamak al-Baladil Haram, hlm. 679.
Ulasan