Rabu, 4 Julai 2018

HAK ISTIMEWA

Ada orang menghabiskan masanya untuk memperjuangkan "hak istimewa", bagi bangsanya atau bagi umatnya. Dia menganggap bangsa/umatnya adalah bangsa/umat pilihan, lantas perlu diberi hak istimewa.

Dulu orang Yahudi dan Nasrani menganggap mereka bangsa istimewa, lalu menganggap syurga adalah mutlak untuk mereka walau apa saja perlakuan mereka. Lantas Allah menjawab: "Itu hanyalah angan-angan mereka" (surah al-Baqarah, ayat 112-113).

Al-Quran mengajar kita bahawa tidak ada bangsa istimewa. Semua dilayan sama oleh Allah, diberi sunnah hidup yang sama dan peluang kejayaan yang sama. Itulah keadilan Allah.

Di celah ribuan ayat al-Quran (6000 ayat lebih) terselit banyak rahsia sunnatulllah untuk individu/bangsa/umat berjaya, antaranya;

"Sesiapa berbuat kebaikan -sama ada dia lelaki atau wanita- di samping dia beriman, Kami (Allah) akan beri kehidupan yang baik untuknya, serta Kami balasi mereka dengan pahala terbaik bagi amal mereka" (surah an-Nahl, ayat 97).

"Allah tidak mengubah suatu kaum melainkan mereka mengubahnya sendiri" (ar-Ra'du, ayat 11).

"Allah sentiasa mengangkat orang-orang beriman dan orang yang diberi ilmu dengan darjat-darjat ketinggian" (surah al-Mujadiah, ayat 11)

"Kesudahan yang baik adalah milik orang-orang bertakwa" (surah al-A'raf, ayat 128).

"Kesudahan buruk adalah milik orang-orang yang berbuat kerosakan" (al-A'raf, ayat 103).

"Sesiapa tunduk kepada Allah dan berbuat kebajikan, maka untuknya ganjaran di sisi Allah, tiada kebimbangan menimpa mereka dan tidak mereka berdukacita" (surah al-Baqarah, ayat 112).

Marilah kita berusaha untuk kejayaan bangsa dan umat kita, bukan menuntutnya sahaja.

Tiada ulasan:

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...