Isnin, 18 Disember 2006

MENGANGKAT TANGAN KETIKA BERDOA DAN MENYAPU MUKA

Soalan: saya sering melihat orang ramai mengangkat tangannya ketika berdoa, kemudian selepas selesai berdoa mereka menyapu tangan ke muka. Ada segelintir ustaz berkata perkara tersebut Bid’ah. Benarkah demikian?

Jawapan:

Terdapat hadis menceritakan:
كان رسولُ الله صَلّى الله عَلَيْهِ وَسَلّم إذا مدَّ يديه في الدُّعاءِ لمْ يردّهُما حتى يمسَحَ بهما وَجْهَهُ"
“Adalah Rasulullah s.a.w. apabila mengangkat dua tangannya ketika berdoa, baginda tidak menjatuhkannya melainkan setelah menyapu dua tangannya ke muka”.
(Hadis riwayat Imam at-Tirmizi dari Saidina Umar r.a.).

Menurut Imam as-Son’ani dalam kitabnya Subulus-Salam; hadis ini terdapat hadis-hadis yang lain yang dapat memperkuatkannya, antaranya hadis Ibnu ‘Abbas yang diriwayatkan oleh Abu Daud dan ulamak hadis lainnya. Jika dihimpunkan semua hadis yang berkaitan maka akan memberi keputusan bahawa hadis tersebut adalah hadis hasan.

Beliau menegaskan juga; hadis tersebut menjadi dalil bahawa disyariatkan menyapu muka dengan dua tangan setelah selesai dari berdoa. (Rujuk: Subulus-Salam, Kitab al-Jami’, Bab az-Zikr wa ad-Du’a)

Wallahu a’lam.

Tiada ulasan:

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...