Langkau ke kandungan utama

PEMBAHAGIAN HARTA PUSAKA ISTERI

Soalan:
Assalamualaikum Ustaz
Saya ingin meminta nasihat ustaz tentang kadar pembahagian faraid.Arwah adalah seorang perempuan yang telah berkahwin dengan suami pertamanya dan mendapat 3 anak lelaki dan 3 anak perempuan. Kemudian mereka bercerai. Arwah kemudiannya berkahwin dengan suami barunya dan kekal sehingga dia meninggal dan mendapat pula 2 anak lelaki dan seorang anak perempuan. Daripada yang saya tahu suami barunya akan mendapat seperempat mengikut al Quran surah an Nisa:12.
Adakah suami lamanya yang bercerai dapat bahagian dari pusaka arwah? Bagaimana dengan bahagian anak-anak yang lain? Adakah juga perbezaan kadar pembahagian anak-anak dari suami pertama (yang telah bercerai) dan anak-anak dari suami kedua?
Sekian terimakasih. Penerangan dan nasihat ustaz amat berguna kepada saya.
( Faiz Fadzil )
Jawapan

Bismillahir-Rahmanir-Rahim
Apa yang dapat saya simpulkan dari soalan saudara ialah;
Seorang wanita telah mati dengan meninggalkan waris-waris berikut;
1. Suami
2. 5 anak lelaki (iaitu 3 orang dengan suami pertama dan 2 orang dengan suami terakhir).
3. 4 anak perempuan (iaitu 3 orang dengan suami pertama dan 1 orang dengan suami terakhir).
Jika si mati tidak mempunyai waris-waris yang lain lagi selain mereka di atas, maka penyelesaiannya adalah seperti berikut;
- Suaminya akan mendapat bahagian 1/4 sahaja kerana si mati (yakni isterinya) mempunyai anak. Syarak menetapkan bahagian suami; 1/2 jika isterinya mati tanpa meninggalkan sebarang anak dan 1/4 jika isterinya mati meninggalkan anak sama ada hasil perkongsian hidup dengannya atau dengan lelaki lain (yakni suami lama).
Ini sebagaimana firman Allah (bermaksud):
“Dan bagi kamu satu perdua dari harta yang ditinggalkan oleh isteri-isteri kamu jika mereka tidak mempunyai anak. tetapi jika mereka mempunyai anak maka kamu beroleh satu perempat dari harta yang mereka tinggalkan…”(an-Nisa’: 12)
- Anak-anaknya pula (lelaki dan perempuan) akan mewarisi baki yang tinggal iaitu 3/4.Namun dalam pembahagian, anak lelaki hendaklah diberikan bahagian sekali ganda melebihi bahagian anak perempuan sebagaimana yang diarahkan oleh al-Quran;
“Allah perintahkan kamu mengenai (pembahagian harta pusaka untuk) anak-anak kamu, iaitu bahagian seorang anak lelaki menyamai bahagian dua orang anak perempuan…”.
(an-Nisa’: 11)
Tidak ada perbezaan dalam pembahagian di atas antara anak-anak suami pertama dengan anak-anak suami kedua.
- Adapun suami lamanya (yakni bekas suami) tidak akan mendapat apa-apa bahagian dari harta pusaka kerana ikatan perkahwinan antara mereka berdua telahpun tamat dengan berlakunya penceraian dan habis tempoh eddah.
- Katakanlah harta yang ditinggalkan ialah 56 relung tanah, maka pembahagiannya ialah;·
  • Suami akan mendapat; 14 relung tanah (yakni 1/4 dari harta yang ditinggalkan)·
  • Anak-anak akan mendapat; 42 relung (yakni baki harta yang ditinggalkan).Setiap seorang anak lelaki mendapat; 6 relung dan setiap seorang anak perempuan pula mendapat; 3 relung.
Wallahu A’lam.

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
Jika tiada anak, suami mendapat 1/2, kemanakah perginya setengah yang baki lagi?

Catatan popular daripada blog ini

MELAKUKAN SOLAT QADHA SELEPAS SOLAT ASAR

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Saya ada sedikit kemusykilan tetang menggantikan ibadah solat (qada) yang tertinggal. Jika saya tertinggal menunaikan solat Asar kerana sebab tertentu bolehkan saya menggantikan solat tersebut setelah selesai menunaikan Solat Fardu Asar atau saya perlu menggantikannya pada waktu solat yang lain seperti Maghrib atau Isyak kerana saya pernah terbaca di dalam kitab bahawa setelah menunaikan Solat Subuh dan Solat Asar tidak dibenarkan menunaikan sebarang solat lain (waktu haram bersolat ). Terima kasih. Jawapan; Solat yang dilarang untuk dikerjakan selepas kita mengerjakan solat subuh dan solat asar ialah solat-solat yang tidak bersebab. Adapun solat-solat bersebab, diharuskan kita mengerjakannnya pada bila-bila masa termasuk pada waktu dilarang solat. Di antara solat bersebab ialah solat qadha (yakni solat ganti kepada solat fardhu atau solat sunat yang luput waktunya). Jadi -merujuk kepada soalan saudara-, adalah harus selepas saudara menunaikan solat Asar...

SOLAT TERLEBIH RAKAAT; Perlukah diulangi?

Soalan; ustaz, adakah perlu ulang semula solat yang terlebih rakaat? Jawapan; Jika tertambah rakaat solat secara tidak sengaja (yakni kerana lupa), jika disedari selepas solat tidaklah dituntut mengulangi solat. Cuma jika disedari sebaik sahaja selesai solat (yakni tidak lama masa selepas memberi salam), hendaklah sujud sahwi. Adapun jika disedari setelah masa yang lama selepas habis solat, tidak perlu lagi sujud sahwi. Terdapat hadis dari ‘Alqamah bin ‘Abdillah –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- telah menunaikan solat sebanyak lima rakaat. Lalu baginda ditegur oleh sahabat; “Ya Rasulullah, apakah solat telah ditambah (bilangan rakaatnya)?”. Baginda menjawab; “Tidak”. Lalu sahabat berkata; “Tetapi engkau telah mengerjakan solat sebanyak lima rakaat”. Rasulullah lantas sujud dua rakaat. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; Hadis ini menjadi dalil kepada jumhur ulamak (terdiri dari Imam Malik, Syafiie...

SOLAT TANPA MEMBACA SURAH ATAU AYAT LAIN SELEPAS AL-FATIHAH

Soalan; assalamualaikum ustaz.. saya musykil dalam sembahyang.. jika kita solat berjemaah.. rakaat pertama hingga terakhir hanya membaca al fatihah.. adakah cara itu betul.. jika saya sembahyang berseorangan, saya akan membaca al fatihah dan surah lain pada rakaat pertama dan kedua.. pada rakaat ketiga dan keempat saya hanya membaca al fatihah.. adakah cara saya itu betul.. adakah jika saya sembahyang setiap rakaat saya perlu membaca al fatihah beserta dengan surah lain.? saya betul2 musykil sehinggakan saya rasa sembahyang saya tidak diterima oleh allah.. tolong la saya ustaz.. Jawapan; Mengenai membaca surah atau ayat (di dalam solat) selepas al-Fatihah, perincian tentangnya adalah seperti berikut; 1. Hukumnya adalah sunat, tidak wajib. Bacaan al-Quran yang wajib di dalam solat hanyalah surah al-Fatihah sahaja. Adapun membaca surah atau ayat selepasnya, hukumnya adalah sunat. Sabda Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam-; “Sesiapa yang membaca ummul-Kitab (surah al-Fatihah), maka mencuk...