Rabu, 19 Disember 2007

TARIKH HARI RAYA YANG TIDAK SAMA

Soalan; Wukuf di Arafah jatuh hari rabu. Bagaimana mana Malaysia boleh raya hari khamis? Bukankah mesti ikut Arab Saudi?

Jawapan;

Firman Allah (bermaksud); “Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) mengenai (peredaran) anak-anak bulan. Katakanlah: ‘(Peredaran) anak-anak bulan itu menandakan waktu-waktu (bagi urusan dan amalan) manusia dan ibadah Haji”. (al-Baqarah: 189)

Firman Allah di atas menunjukkan bahawa peredaran anak-anak bulan adalah garis panduan bagi umat Islam dalam menentukan masa bagi ibadah-ibadah mereka termasuk puasa, hari raya (hari raya puasa atau hari raya korban), zakat, kitaran haid, iddah dan sebagainya.

Bagi Negara yang berjauhan antara satu sama lain, tidak mustahil berlaku perbezaan dalam penetapan masa ibadah berdasarkan rukyah atau melihat anak bulan tersebut -khususnya dalam masalah tarikh puasa dan hari raya- kerana matla’nya tidak sama. (*Matla’; tempat terbit atau tempat naik). Menurut ulamak, perbezaan itu diharuskan kerana ia berlaku pada zaman Nabi s.a.w. sendiri. Oleh demikian, bagi tarikh hari raya, umat Islam hendaklah mengikut tempat masing-masing kerana pesanan Nabi s.a.w.;

الصَّومُ يومَ تصُومُونَ، والفِطرُ يومَ تُفطِرُون، والأَضحَى يومَ تُضَحُّون
“Hari berpuasa bagi kamu ialah pada hari sekelian kamu berpuasa, hari berbuka kamu (yakni hari kamu menamatkan puasa Ramadhan dan menyambut ‘aidil-fitri) ialah pada hari kamu sekelian berbuka (yakni menamatkan puasa) dan hari berkorban bagi kamu (yakni ‘aidil-adha) ialah hari kamu sekelian berkorban”. (Riwayat Imam at-Tirmizi dari Abu Hurairah r.a.). Berdasarkan hadis ini, sebahagian ulamak menetapkan; “Puasa Ramadhan, menyambut hari raya ‘aidil-fitri dan hari raya korban hendaklah bersama masyarakat (orang Islam) dan orang ramai (yakni tidak boleh dilakukan sendiri-sendiri)”. (Faidhul-Qadier, hadis no. 5169).

Namun bagi urusan yang berkait dengan haji, umat Islam wajib mematuhi keputusan yang ditetapkan oleh Kerajaan Arab Saudi kerana kerja-kerja haji tidak berlaku di tempat lain selain di Arab Saudi. Oleh itu, hari wukuf di ‘Arafah hendaklah dilakukan pada 9 Zulhijjah berdasarkan ketetapan Arab Saudi. Begitu juga dengan puasa sunat hari ‘Arafah. Oleh kerana puasa tersebut disunatkan bersempena hari ‘Arafah, maka ia hendaklah dilakukan pada hari 9 Zulhijjah berdasarkan ketetapan kerajaan Arab Saudi, bukan berdasarkan negeri masing-masing.

Abu Qatadah r.a. menceritakan; “Rasulullah s.a.w. ditanya tentang puasa hari ’Arafah’. Baginda bersabda; “(Puasa hari itu) dapat menghapus dosa tahun lalu dan yang akan datang” (Riwayat Imam Muslim). Abu Hurairah r.a. menceritakan; “Sesungguhnya Nabi s.a.w. menegah dari berpuasa pada hari ‘Arafah bagi jamaah haji yang berada di ‘Arafah”. (Riwayat Imam Abu Daud, Ahmad, Ibnu Majah dan al-Hakim). Hadis-hadis ini menunjukkan bahawa puasa hari ‘Arafah hendaklah dilakukan bertepatan hari jemaah haji berwukuf di padang ‘Arafah.

Prof. Hamka pernah menyarankan; “Jika bersatu permulaan puasa, hari raya aidul-fitri dan hari raya aidil-adha di seluruh dunia, sehingga sama puasa kaum muslimin, sama berbuka dan sama hari raya haji, adalah satu hal yang baik sekali. Apatahlagi pada zaman sekarang dengan adanya alat-alat telekomunikasi yang cepat dapat menyampaikan berita di seluruh dunia. Hal yang seperti itu mungkin boleh dicapai”. (Lihat buku beliau; Membahas Kemusykilan Agama, hlm. 389). Saranan itulah yang kita harapkan dapat direalilasikan segera agar kecelaruan yang dihadapi oleh kaum muslimin hari ini tidak berterusan.

Wallahu a’lam.

Rujukan;

1. Tafsir al-Qasimi, Syeikh Jamaluddin al-Qasimi, jil. 1.
2. Faidhul-Qadir, Syarh al-Jami’ as-Saghier.
3. Membahas Kemusykilan Agama, Prof. Hamka.

Tiada ulasan:

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...