Langkau ke kandungan utama

ZAKAT HUTANG dan KWSP

Soalan: Wang yang dipinjamkan kepada orang lain adakah wajib dikeluarkan zakat atau tidak? Adakah wang caruman KWSP wajib dikeluarkan zakat?

Jawapan
;

Wang yang kita pinjamkan kepada orang lain tidak wajib dikeluarkan zakat selama wang itu berada dalam tangan peminjamnya. Apabila wang itu diperolehi kembali, barulah wajib dikeluarkan zakat jika cukup nisabnya. Zakat dikeluarkan sebaik sahaja diterima dari peminjamnya dan tidak perlu menunggu genap haul (tempoh setahun) kerana ia tergolong halam al-Mal al-Mustafad yang telah dijelaskan tadi. Selain itu, tidak dituntut mengqadha bayaran bagi tahun-tahun yang lepas. (Fiqh az-Zakah, 1/157).

Sebenarnya terdapat pelbagai pandangan ulamak bagi masalah di atas. Pandangan yang kita kemukakan di atas merujuk kepada pendapat sebahagian ulamak semasa hari ini terutamanya Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam Fiqh Zakatnya. Jika masalah ini dirujuk kepada mazhab Syafi’ie, maka penyelesaiannya adalah seperti berikut;

“Jika wang yang dipinjamkan itu ada kemungkinan untuk diperolehi kembali seperti hutang yang berada di tangan seorang kaya dan berusaha membayarnya atau berada di tangan seorang yang mengingkari bahawa ia berhutang tetapi pemilik hutang mempunyai saksi/bukti untuk mensabitkan hutangnya, maka (bagi hutang jenis ini) hendaklah dilihat;
a) Jika hutang itu bersifat segera (yakni bukan bertangguh), maka wajib zakat padanya dengan disegerakan.
b) Jika hutang itu bertangguh, maka menurut pandangan yang asah; wajib zakat tetapi tidak wajib disegerakan pembayarannya.

Adapun hutang yang berat kemungkinan untuk mendapatkannya kembali kerana kesusahan orang yang berhutang atau ia mengingkari hutang tersebut dan pemberi hutang tidak memiliki bukti untuk mensabitkan hutangnya atau orang yang berhutang hilang/lenyap, maka bagi hutang jenis ini para ulamak mazhab Syafi’ie sendiri berbeza pendapat. Namun pandangan yang soheh ialah; tetap diwajibkan zakat, akan tetapi tidak wajib dikeluarkan kecuali apabila mendapat kembali hutang itu dan dikeluarkan zakat untuk tahun semasa dan tahun-tahun yang lalu”.

Zakat ke atas Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP)

Melihat kepada realiti yang ada pada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) hari ini, kita dapati ia tidak ada beza dengan masalah hutang atau pinjaman tadi iaitu harta milik kita yang berada di tangan orang lain yang tidak dapat kita gunakan selagi harta itu belum dikembalikan kepada kita.

Oleh demikian, jika kita merujuk kepada pandangan pertama, zakat ke atas wang simpanan KWSP hanya wajib dikeluarkan apabila wang tersebut diterima kelak. Sebaik sahaja diterima, pemiliknya hendaklah terus mengeluarkan zakat ke atasnya jika mencukupi nisab (iaitu nilai semasa 85 gram emas) tanpa perlu menunggu hingga tempoh setahun kerana ia tergolong dalam al-Mal al-Mustafad. Begitu juga, tidak dituntut mengqadha bayaran bagi tahun-tahun yang lepas.

Adapun jika dirujuk kepada mazhab Syafi’ie, zakat ke atas simpanan KWSP juga dikeluarkan apabila diterima kelak, namun bayarannya merangkumi tahun semasa dan juga tahun-tahun lepas. Dalam pengertian lain; dituntut mengqadha bayaran bagi tahun-tahun lepas. Dalam buku Nubzatul-Ikhtisar yang membincangkan nas-nas serta dalil-dalil pungutan dan pengagihan zakat dan fitrah yang telah disahkan oleh Jawatankuasa Fatwa Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak pada 21hb. Zulhijjah 1298 menjelaskan bahawa; “Wang Simpanan Pekerja (EPF) juga wajib dikeluarkan zakat apabila diterima pembayarannya kelak, dikira daripada masa cukup kadar nisabnya. Wajib dizakatkan pada tiap-tiap tahun mengikut hitungannya pada wang carumannya sahaja”. (Sahibus Samahah Datok Haji Muhammad Ghazali bin Abdullah, Nabzatul Ikhtisar, Majlis Agama Islam Dan Adat Melayu Negeri Perak, 1398, hlm. 18)

Wallahu A’lam.

Rujukan;

1. Fiqhu az-Zakah, Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi, cet. Maktabah Wahbah/Kaherah, Mesir (1994).
2. Nabzatul Ikhtisar, Sahibus Samahah Datok Haji Muhammad Ghazali bin Abdullah, Majlis Agama Islam Dan Adat Melayu Negeri Perak, 1398.

Ulasan

qaseh berkata…
salam..saya nak bertanya dengan ustaz tentang kerisauan saya ni dan menjadi satu beban pada kerana banyak berfikir. saya nak tanya pasal hutang .. seandainya saya berhutang dengan seorang kawan tapi belum sempat saya membayar kami lost contact. so bagaimana harus saya langsaikan hutang beliau?? adakah dengan cara saya menderma di masjid2 atau surau2 boleh menjelaskan hutang saya kerana kami memang tak berjumpa langsung sekarang. saya mintak tolong sangat dengan ustaz/ustazah.. saya takut..
Tanpa Nama berkata…
Assalamualaikum.. saya akan mengeluarkan wang KWSP apabila layak kelak untuk melangsaikan pinjaman pendidikan saya. Apakah saya perlu mengeluarkan zakat terlebih dahulu sebelum melangsaikan hutang saya? Mohon penerangan dari Ustaz. Sekian terima kasih.

Catatan popular daripada blog ini

MELAKUKAN SOLAT QADHA SELEPAS SOLAT ASAR

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Saya ada sedikit kemusykilan tetang menggantikan ibadah solat (qada) yang tertinggal. Jika saya tertinggal menunaikan solat Asar kerana sebab tertentu bolehkan saya menggantikan solat tersebut setelah selesai menunaikan Solat Fardu Asar atau saya perlu menggantikannya pada waktu solat yang lain seperti Maghrib atau Isyak kerana saya pernah terbaca di dalam kitab bahawa setelah menunaikan Solat Subuh dan Solat Asar tidak dibenarkan menunaikan sebarang solat lain (waktu haram bersolat ). Terima kasih. Jawapan; Solat yang dilarang untuk dikerjakan selepas kita mengerjakan solat subuh dan solat asar ialah solat-solat yang tidak bersebab. Adapun solat-solat bersebab, diharuskan kita mengerjakannnya pada bila-bila masa termasuk pada waktu dilarang solat. Di antara solat bersebab ialah solat qadha (yakni solat ganti kepada solat fardhu atau solat sunat yang luput waktunya). Jadi -merujuk kepada soalan saudara-, adalah harus selepas saudara menunaikan solat Asar...

SOLAT TERLEBIH RAKAAT; Perlukah diulangi?

Soalan; ustaz, adakah perlu ulang semula solat yang terlebih rakaat? Jawapan; Jika tertambah rakaat solat secara tidak sengaja (yakni kerana lupa), jika disedari selepas solat tidaklah dituntut mengulangi solat. Cuma jika disedari sebaik sahaja selesai solat (yakni tidak lama masa selepas memberi salam), hendaklah sujud sahwi. Adapun jika disedari setelah masa yang lama selepas habis solat, tidak perlu lagi sujud sahwi. Terdapat hadis dari ‘Alqamah bin ‘Abdillah –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- telah menunaikan solat sebanyak lima rakaat. Lalu baginda ditegur oleh sahabat; “Ya Rasulullah, apakah solat telah ditambah (bilangan rakaatnya)?”. Baginda menjawab; “Tidak”. Lalu sahabat berkata; “Tetapi engkau telah mengerjakan solat sebanyak lima rakaat”. Rasulullah lantas sujud dua rakaat. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; Hadis ini menjadi dalil kepada jumhur ulamak (terdiri dari Imam Malik, Syafiie...

SOLAT TANPA MEMBACA SURAH ATAU AYAT LAIN SELEPAS AL-FATIHAH

Soalan; assalamualaikum ustaz.. saya musykil dalam sembahyang.. jika kita solat berjemaah.. rakaat pertama hingga terakhir hanya membaca al fatihah.. adakah cara itu betul.. jika saya sembahyang berseorangan, saya akan membaca al fatihah dan surah lain pada rakaat pertama dan kedua.. pada rakaat ketiga dan keempat saya hanya membaca al fatihah.. adakah cara saya itu betul.. adakah jika saya sembahyang setiap rakaat saya perlu membaca al fatihah beserta dengan surah lain.? saya betul2 musykil sehinggakan saya rasa sembahyang saya tidak diterima oleh allah.. tolong la saya ustaz.. Jawapan; Mengenai membaca surah atau ayat (di dalam solat) selepas al-Fatihah, perincian tentangnya adalah seperti berikut; 1. Hukumnya adalah sunat, tidak wajib. Bacaan al-Quran yang wajib di dalam solat hanyalah surah al-Fatihah sahaja. Adapun membaca surah atau ayat selepasnya, hukumnya adalah sunat. Sabda Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam-; “Sesiapa yang membaca ummul-Kitab (surah al-Fatihah), maka mencuk...