Soalan :Dalam maksud ayat kursi berbunyi kursi Allah meliputi langit dan bumi.Apakah maksud kursi?
Jawapan :
Menurut Ibnu 'Abbas r.a.; maksud kursi Allah dalam firman Allah (surah al-Baqarah, ayat 255) ialah; ilmu Allah. Jadi ayat itu bermaksud; "Betapa luas ilmu Allah meliputi sekelian langit dan bumi". Namun menurut hadis Nabi s.a.w.; al-Kursi ialah satu makhluk tersendiri yang dijadikan Allah di mana saiznya amat besar namun lebih kecil dari 'Araysh. Sabda baginda; "Demi Tuhan yang diriku berada di tanganNya. Tidak lah keluasan sekelian langit dan bumi yang tujuh lapis itu berbanding dengan keluasan al-Kursi melainkan seumpama keluasan sebentuk cincin berbanding padang pasir yang luas. Sementara bandingan 'Araysh dengan al-Kursi pula ialah seumpama padang pasir yang luas dibandingkan dengan sebentuk cincin". (Hadis soheh riwayat Abu Zar al-Ghifari r.a.). Disimpulkan dari hadis ini bahawa al-Kursi adalah makhluk Allah yang mempunyai jirim yang berdiri sendiri. Ia bukan bersifat maknawi semata-matanya. Saiznya amatlah bersar namun berbading dengan 'Araysh, ia jauh lebih kecil dari 'Araysh. Wallahu a'lam. Rujukan;
Jawapan :
Menurut Ibnu 'Abbas r.a.; maksud kursi Allah dalam firman Allah (surah al-Baqarah, ayat 255) ialah; ilmu Allah. Jadi ayat itu bermaksud; "Betapa luas ilmu Allah meliputi sekelian langit dan bumi". Namun menurut hadis Nabi s.a.w.; al-Kursi ialah satu makhluk tersendiri yang dijadikan Allah di mana saiznya amat besar namun lebih kecil dari 'Araysh. Sabda baginda; "Demi Tuhan yang diriku berada di tanganNya. Tidak lah keluasan sekelian langit dan bumi yang tujuh lapis itu berbanding dengan keluasan al-Kursi melainkan seumpama keluasan sebentuk cincin berbanding padang pasir yang luas. Sementara bandingan 'Araysh dengan al-Kursi pula ialah seumpama padang pasir yang luas dibandingkan dengan sebentuk cincin". (Hadis soheh riwayat Abu Zar al-Ghifari r.a.). Disimpulkan dari hadis ini bahawa al-Kursi adalah makhluk Allah yang mempunyai jirim yang berdiri sendiri. Ia bukan bersifat maknawi semata-matanya. Saiznya amatlah bersar namun berbading dengan 'Araysh, ia jauh lebih kecil dari 'Araysh. Wallahu a'lam. Rujukan;
1. Tafsir Ibnu Kathir
Ulasan