Langkau ke kandungan utama

MEMBACA TANPA BERGURU

Soalan; Assalamualaikum. Ustaz, apakah hukum orang2 awam yang membaca buku2 agama contohnya Tafsir Ibn Kathir, Kitab Sahih Bukhari dsbnya tanpa berguru dengan orang yang lebih alim?

Jawapan;

Sabda Nabi s.a.w. (bermaksud); “Sesiapa merentasi satu jalan untuk mencari suatu ilmu, nescaya Allah akan mudahkan untuknya jalan ke syurga” (Riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah r.a.). Hadis ini secara zahirnya menjelaskan fadhilat mencari ilmu. Namun jika direnung lebih jauh, hadis ini juga mengisyaratkan kepada kita bahawa ilmu itu hendaklah di ambil dari guru sebagaimana para sahabat mengambilnya dari Nabi s.a.w.. “Merentasi satu jalan untuk mencari suatu ilmu…” bermakna; kita keluar dari rumah kita untuk mencari orang alim untuk belajar suatu ilmu darinya. Jika ilmu itu harus ditimba semata-mata dari buku –tanpa guru-, tidak perlu kita bersusah payah keluar dari rumah untuk menuntut ilmu. Cukup dengan kita membeli buku, kemudian membacanya di rumah. Namun ini bertentangan dengan saranan Nabi s.a.w. di dalam hadis di atas.
Tidak salah menimba ilmu dari buku. Di dalam al-Quran sendiri Allah memerintahkan kita agar membaca. “Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menjadikan” (surah al-‘Alaq, ayat 1). Allah juga menyebutkan tentang al-Qalam (pena) yang menjadi alat untuk penulisan; “Yang mengajar manusia melalui Pena dan tulisan” (Surah al-‘Alaq, ayat 4). Malah di dalam al-Quran ada surah bernama al-Qalam (pena) di mana di dalam surah itu Allah bersumpah dengan Qalam (pena) dan penulisan manusia; “Nuun. Demi Pena dan apa yang mereka tulis” (Surah al-Qalam, ayat 1). Menurut Imam Ibnu Kathir; “Sumpah Allah dengan Qalam (pena) itu adalah untuk memperingatkan manusia terhadap salah satu nikmat Allah kepada mereka iaitu Dia telah mengajar mereka penulisan di mana dengannya mereka memperolehi ilmu” (Tafsir Ibnu Kathir, surah al-Qalam, ayat 1).
Membaca sememangnya digalakkan oleh agama. Namun ia tidak menafikan kepentingan guru. Berguru dan membaca seharusnya beriringan dalam hidup kita. Ada masa kita belajar dengan menimba dari guru dan ada masa kita belajar melalui pembacaan kitab-kitab yang ditulis oleh alim-ulamak kita. Tidak harus kita meninggalkan guru kerana merasa cukup dengan buku. Begitu juga, tidak harus kita meninggalkan buku kerana rasa memadai dengan guru. Paling baik ialah suatu ilmu itu dipelajari terlebih dahulu dari guru, kemudian setelah itu diperluaskan kefahaman atau penguasaan tentangnya melalui pembacaan. Ada ungkapan hikmah menyebutkan; “Asal ilmu itu berada di dalam dada ulamak. Kemudian dipindahkan ke dalam kitab-kitab ulamak. Namun kuncinya masih berada di tangan ulamak”. Jadi, di peringkat awal pengajian, kita perlu berguru dari orang alim (ulamak) untuk mendapat kunci ilmu dari mereka. Kemudian, apabila kunci telah ada di tangan kita, kita gunakanlah kunci itu untuk membuka kitab-kitab tulisan ulamak untuk mengharungi lautan ilmu yang lebih luas.
Satu perkara lagi yang perlu diperingatkan iaitu tentang buku yang hendak dibaca. Hendaklah kita memilih dengan tepat buku-buku/kitab-kitab yang hendak dibaca. Pengarangnya hendaklah orang yang berilmu dan jelas kesohehan aqidah dan pegangannya. Tujuan membaca sama seperti berguru iaitu untuk menimba ilmu. Sebagaimana kita perlu mengenali guru, maka kita juga perlu mengenali pengarang buku yang ingin kita baca. Imam Ibnu Sirin menegaskan; “Ilmu itu adalah agama. Maka hendaklah seseorang dari kamu memerhatikan dari siapa ia mengambil agamanya” (Soheh Imam Muslim, bab Bayan Anal-Isnad Minad-Din).
Wallahu a’lam.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MELAKUKAN SOLAT QADHA SELEPAS SOLAT ASAR

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Saya ada sedikit kemusykilan tetang menggantikan ibadah solat (qada) yang tertinggal. Jika saya tertinggal menunaikan solat Asar kerana sebab tertentu bolehkan saya menggantikan solat tersebut setelah selesai menunaikan Solat Fardu Asar atau saya perlu menggantikannya pada waktu solat yang lain seperti Maghrib atau Isyak kerana saya pernah terbaca di dalam kitab bahawa setelah menunaikan Solat Subuh dan Solat Asar tidak dibenarkan menunaikan sebarang solat lain (waktu haram bersolat ). Terima kasih. Jawapan; Solat yang dilarang untuk dikerjakan selepas kita mengerjakan solat subuh dan solat asar ialah solat-solat yang tidak bersebab. Adapun solat-solat bersebab, diharuskan kita mengerjakannnya pada bila-bila masa termasuk pada waktu dilarang solat. Di antara solat bersebab ialah solat qadha (yakni solat ganti kepada solat fardhu atau solat sunat yang luput waktunya). Jadi -merujuk kepada soalan saudara-, adalah harus selepas saudara menunaikan solat Asar...

SOLAT TERLEBIH RAKAAT; Perlukah diulangi?

Soalan; ustaz, adakah perlu ulang semula solat yang terlebih rakaat? Jawapan; Jika tertambah rakaat solat secara tidak sengaja (yakni kerana lupa), jika disedari selepas solat tidaklah dituntut mengulangi solat. Cuma jika disedari sebaik sahaja selesai solat (yakni tidak lama masa selepas memberi salam), hendaklah sujud sahwi. Adapun jika disedari setelah masa yang lama selepas habis solat, tidak perlu lagi sujud sahwi. Terdapat hadis dari ‘Alqamah bin ‘Abdillah –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- telah menunaikan solat sebanyak lima rakaat. Lalu baginda ditegur oleh sahabat; “Ya Rasulullah, apakah solat telah ditambah (bilangan rakaatnya)?”. Baginda menjawab; “Tidak”. Lalu sahabat berkata; “Tetapi engkau telah mengerjakan solat sebanyak lima rakaat”. Rasulullah lantas sujud dua rakaat. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; Hadis ini menjadi dalil kepada jumhur ulamak (terdiri dari Imam Malik, Syafiie...

SOLAT TANPA MEMBACA SURAH ATAU AYAT LAIN SELEPAS AL-FATIHAH

Soalan; assalamualaikum ustaz.. saya musykil dalam sembahyang.. jika kita solat berjemaah.. rakaat pertama hingga terakhir hanya membaca al fatihah.. adakah cara itu betul.. jika saya sembahyang berseorangan, saya akan membaca al fatihah dan surah lain pada rakaat pertama dan kedua.. pada rakaat ketiga dan keempat saya hanya membaca al fatihah.. adakah cara saya itu betul.. adakah jika saya sembahyang setiap rakaat saya perlu membaca al fatihah beserta dengan surah lain.? saya betul2 musykil sehinggakan saya rasa sembahyang saya tidak diterima oleh allah.. tolong la saya ustaz.. Jawapan; Mengenai membaca surah atau ayat (di dalam solat) selepas al-Fatihah, perincian tentangnya adalah seperti berikut; 1. Hukumnya adalah sunat, tidak wajib. Bacaan al-Quran yang wajib di dalam solat hanyalah surah al-Fatihah sahaja. Adapun membaca surah atau ayat selepasnya, hukumnya adalah sunat. Sabda Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam-; “Sesiapa yang membaca ummul-Kitab (surah al-Fatihah), maka mencuk...